איסלנד – אי קפוא עם הפתעה חמה צילום: Blue Lagoon, Iceland.

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

מי שמתכנן לנסוע לאיסלנד ודאי לא יחשוב שבגד ים הוא הפריט החשוב ביותר שהוא צריך לקחת איתו לאי הקרח; בריכות המעיינות החמים הם מרכז הסצנה החברתית באיסלנד. זהו המקום בו רכילות וחדשות עוברים בין חברים ושכנים בעודם טובלים בימים החמים והמרגיעים. תודות לאנרגיה הגיאותרמית במדינה, בכל עיר ובכל עיירה באיסלנד ניתן למצוא בריכות חמות המחוממות באופן טבעי. בנסיעה לאורך האי כל מטייל יבחין באדים ובגייזרים, עדות לפעילות גיאותרמית ומעיינות חמים. מי המעיינות מנותבים לבריכות ציבוריות, שם הם מטופלים באופן מינימלי ומחכים לאיסלנדים טבעיים כמו מן האדמה.

הצטרפו לחוויה יוצאת דופן, טיול לאיסלנד עם אקו טיולי שטח >>>

הבריכות החמות, או "סונדלוג" באיסלנדית, הם הלב הפועם של החברה האיסלנדית, מקומות קדושים אשר מהווים מצרך ציבורי בסיסי לאוכלוסייה המזערית של האי. הן ממוקמות באוויר הפתוח, פתוחות לציבור כל השנה ואם לא טבלתם באחת כזאת, אפשר להגיד שלא באמת חוויתם את איסלנד. משפחות, נערים ונערות, זקנים וטף פוקדים את המעיינות בקיץ ובחורף, למרות מזג האוויר האכזרי של איסלנד. חורפים של 19 שעות חושך לא מפחידים את הרוחצים וגם לא הטמפרטורות המקפיאות בחורף. ככל שתבקרו ביותר בריכות חמות, כך תבינו למה האיסלנדים הם מהעמים המאושרים בעולם, למרות התנאים הקשים. נראה שהבריכות הן יותר מהשקעה עירונית צנועה – הן המפתח לאיכות החיים באיסלנד ולדעת איסלנדים רבים, לאחר החושך והסערות, הבריכות הן המקום למצוא עצמך מחדש.
כל הבריכות באיסלנד יכילו גם "הוט טאב"; אמבטיות הממולאות מים בטמפרטורות משתנות. זהו המקום לשיחות חולין וזהו המקום בו אנשים הנמצאים בסכסוך יתקשו להתעלם אחד מהשני, שכן אין משהו אחר לעשות מלבד ליצור אינטראקציה. כאן מתערבבים להם פנסיונרים, ילדים, אנשי עסקים ואפילו תיירים שכלל אינם דוברים איסלנדית אבל נקלעו לשיחה. לאיסלנדים אין פיאצות כמו באיטליה או פלאסות רחבות כמו בספרד, הבריכות החמות הן המקום להיות בו עם החבר'ה או פשוט להירגע אחרי יום עבודה ארוך. האיסלנדים המופנמים מעט עשויים לוותר על שיחה עם השכן בחנות או ברחוב, אך לבטח יעשו זאת בבריכה.
לאורך מאות שנים, איסלנד הייתה מיושבת ביורדי ים קשוחים אשר טבעו לעיתים קרובות בסמוך לחופי האי כיוון שלא ידעו לשחות. כתבה מעיתון מקומי משנת 1887 מדווחת שיותר מ- 100 איסלנדים מתו בחורף אחד בלבד. כתבה אחרת מתחילת המאה ה-20 מספרת על ארבעה חוואים שנקלעו לסערה כאשר ניסו להעביר פרה מעבר לפיורד קולאפיורדור. שלושה מהם טבעו, הרביעי, אשר ידע לשחות, ניצל. תקריות מסוג זה הגבירו את המודעות של האיסלנדים לשיעורי שחיה ולחינוך נכון להישרדות בים. באותה תקופה המקום היחיד ללמוד בו שחיה היה מעין חם ובוצי בריקיאוויק בו נהגו נשות המכוס לכבס בגדים. בהשארת מעין חם זה ובעזרת מכשיר קידוח שהובא לאי למטרת חיפוש זהב, החלו הרשויות בריקיאוויק לנתב את המים הרותחים בצינורות אשר זרמו לבתי מגורים וסייעו בחימום החדרים. בצורה הזו ובתוך 25 שנה נעלמו כמעט לגמרי הבתים הכפריים הישנים מהנוף באיסלנד והוחלפו בבתי ובנייני דירות מודרניים המחוממים באמצעות אנרגיה גיאותרמית ומעניקים לפנים הדירות טמפרטורה כה נעימה עד שרוב האיסלנדים משאירים גם בחורף המקפיא חלון פתוח. עם זרימת מי המעיינות החוצה וניתובם לבתים, בריכות ובתי ספר, הפכו שיעורי השחייה בבריכות חמות לשיעורי חובה בבתי הספר האיסלנדיים ב1943 והשרישו בחברה האיסלנדית את חווית הטבילה.
הפלא הטבעי הזה שנקרא מעיינות חמים הוא אבן יסוד באיסלנד, מחמם את בתיהם ובריכותיהם של האיסלנדים, פרטיות וציבוריות כאחד. אגדה איסלנדית מודרנית מפורסמת מספרת על זוג נשוי שחי בבית פרטי אשר לידו בריכה חמה פרטית והתגרש, במסגרת הסכם הגירושין החליטו בני הזוג לשעבר לחלק את הבריכה לשני חלקים נפרדים, אחד לכל אחד. מעבר לחוויה הכיפית של הטבילה, איסלנדים רבים מאמינים כי למי המעיינות סגולות רפואיות חשובות ולא פחות חשוב סגולות פסיכולוגיות אשר משפרות את מזג הרוח.
בשנים האחרונות, יזמים איסלנדים מנצלים את המשאב הטבעי הנפלא שלהם לבניית מתקני ספא מפוארים ברמות בינלאומיות. המפורסם מכולם הוא אתר "הלגונה הכחולה", הממוקם בשדה לבה בחצי האי רייקיאנס, לא רחוק מריקיאוויק. בנוסף, בריקיאוויק ישנו חוף גיאותרמי, עם חול לבן ומי אוקיינוס חמים. עם זאת ולמרות שהמעיינות החמים נחשבים לפופולריים כל כך באיסלנד, עדיין ישנו מיעוט איסלנדי אשר מאמין בסגולות הרפואיות של מי האוקיינוס הקרים ובכל יום ניתן למצוא איסלנדים אמיצים הנהנים משחייה במימי האוקיינוס האטלנטי.
למרות שפע המעיינות החמים, רוב הבריכות באיסלנד הן בריכות בנויות ולא לגונות טבעיות. הבריכה הגדולה באיסלנד לדוגמא, לוגרדלסלוג בריקיאוויק הבירה, היא קומפלקס ענקי המורכב מבריכה באורך 50 מטרים, אמבטיות חמות, בריכות חמות לילדים ואפילו מגלשת מים... רוב הבריכות דורשות דמי כניסה נמוכים יחסית וניתן לשאול בהן מגבות ובגדי רחצה, כאשר בבריכות הגדולות יותר ניתן יהיה לקבל לוקרים ואף שמפו וסבון במקלחות. החלק הכיפי ביותר, מעבר למעברים בין הבריכות הקרירות יותר לרותחות יותר, הוא ריצת הבזק מהמלתחות לכניסה לבריכה בחורף האיסלנדי הקפוא.

אתיקה בבריכות החמות של איסלנד:

הגיינה: הבריכות הן טבעיות וכמעט ללא כימיקלים ולכן חשוב שהמתרחצים יכנסו נקיים לבריכות. המקלחת צריכה להתבצע בעירום תוך קרצוף יעיל מראש ועד כפות הרגליים. במידה ולא תעשו זאת, אתם יכולים להיענש ביציאה מהבריכות על ידי אחראי המקלחות... אזור המקלחות מלא בכרזות משעשעות אשר מסבירות לגברים ולנשים את אזורי הקרצוף העיקריים. יש להבין שהאיסלנדים רציניים מאוד בנוגע לחוקי הניקיון בבריכות.
הורדת נעליים: לפני הכניסה למלתחות יש להוריד את הנעליים, כדי לא ללכלך את המלתחות הנקיות מאוד.
התנגבות: יש לייבש את המגבת באמצעות מגבת בדרך חזרה מהבריכות ומאזור המקלחות למלתחות ולהיכנס לחדר החלפת הבגדים יבשים כדי לא להרטיב אותם.
רוגע: מומלץ לטבול במספר בריכות, להיכנס לאמבטיה חמה ולסאונה וכמובן אם אפשר אז להתערבב קצת עם האיסלנדים החביבים.

טיולים הקשורים למאמר