טיול חורף לאיסלנד

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

עד כה, איסלנד נהנתה מגל אדיר של תיירות קיץ, ו"נסגרה" בחורף. אך בשנים האחרונות, מתעוררת גם תיירות החורף של איסלנד ומטיילים מבחוץ זוכים לראות את פניה המיוחדות של איסלנד החורפית; נופים לבנים, שקיעה מרהיבה שצובעת את השמיים במשך שעות, זוהר צפוני מרהיב וטיולים בשלג.
בחודשי הקיץ, בין סוף יוני לאמצע ספטמבר, איסלנד נשטפת בגלי תיירים מכל העולם, שמספרם אפילו גדול יותר מזה של האוכלוסייה המקומית, 300,000 איש. אוטובוסים ענקיים, קרוונים, אופנועים, ג'יפים, רכבי השכרה ואופניים, כולם מקיפים את הכביש הראשי הטבעתי של איסלנד. שמורות הטבע מלאות במטיילים, וקבוצות מחכות בתורות כדי להיכנס לרכבים האמפיביים בלגונת הקרחונים. מלונות משוריינים חצי שנה, שנה ואפילו שנה וחצי לפני הגעתה של קבוצת טיולים מאורגנת ובמילים אחרות – הביקוש גדול, בהרבה, על ההיצע.

הכירו את איסלנד מקרוב בטיול עם אקו טיולי שטח >>>

בחורף, המצב מתהפך; חלק גדול משמורות הטבע נסגרות, האיסלנדים שולחים את ילדיהם לבתי הספר וחוזרים לעבוד ורוב התיירים מדירים את רגליהם ממדינות קרות. התיירות ממש צונחת ואיתה גם מחירי המלונות, השכרת הרכב, טיולי השייט וכו' ויש מלונות קטנים שאפילו נסגרים. איסלנד של החורף היא איסלנד אחרת, פחות מתויירת, יותר מבודדת ומחכה לתיירים סקרנים ואמיצים, שרוצים לראות את פניה האחרות.

טבע ומזג אוויר בחורף

נכון, החורף כבר לא מציע נופים ירוקים ומפלים שוצפים וגם עולם החי מתמעט. הפאפינים המכונים "תוכוני הים", נודדים הלאה וגם את הלוויתנים קשה למצוא. אך החורף האיסלנדי מציע דברים אחרים, שאין בקיץ: איסלנד מתכסה בשמיכת שלג, דקה בדרום ועבה בצפון. הימים נהיים קצרים יותר, כאשר בדצמבר השמש זורחת ב- 11:20 ושוקעת ב- 15:30. בצפון איסלנד, היום אפילו קצר יותר. כל זריחה ושקיעה נמשכת כמה שעות, צובעת את השמיים בצבעי שקיעה רכים ויפהפיים, שמשתקפים בשלג.
אימרה איסלנדית אומרת: "אם אינך אוהב את מזג האוויר, חכה 5 דקות". אם בקיץ מדובר על פרץ של גשם זלעפות שאחריו מגיעה שמש חמימה ונעימה, בחורף מדובר בסופות שלגים, שאחריהם זורחת שמש חורפית והשמיים נצבעים בצבעי שקיעה ולבסוף, הדבר האחד והמיוחד, שיש תיירים שבאים רק בשבילו זה הזוהר הצפוני (aurora borealis); תופעה המתרחשת רק בחורף. תופעה זו מאופיינת בהופעה של אורות בצבעים שונים, כמו ירקרק, ורוד וסגול, בשמי הלילה. אורות אלו נקלטים היטב בעדשת המצלמה, יותר מאשר בעין האנושית. התופעה הזו מתרחשת כאשר נוצר ב"חגורת ואן אלן" (חגורה של חלקיקים טעונים במטען חשמלי, המקיפה את כדור הארץ), "עומס יתר" של חלקיקים, שזורמים מטה בשדה המגנטי של כדור הארץ, מתנגשים במולקולות שבאוויר וגורמים להם לשחרר אנרגיה בצורה של פליטת אור. תופעה זו מתרחשת גם בארצות אחרות, כמו צפון קנדה, אלסקה, צפון רוסיה, נורווגיה, פינלנד, שבדיה וגרינלנד, אך לאיסלנד יש יתרונות משלה, גם מזג האוויר החורפי שלה הוא נעים יחסית והטמפרטורות הנמוכות ביותר שלה הן באזור ה-0 עד מינוס חמש מעלות.

חייהם של האיסלנדים בחורף

למרות שחשוך רוב הזמן, אין זה אומר שלאיסלנדים אין חיים בחורף. מה שכן, החורף משפיע במידה מסוימת על השגרה. למרות שרמת התחזוקה של כבישי איסלנד מפותחת, קשה יותר לנוע באזורים הנידחים בצפון וילדים המתגוררים בחוות מבודדות או ישובים קטנים ונידחים, לנים בחורף בתוך או ליד בית הספר, הנמצא בעיר הקרובה ויש אכסניות תיירים שבחורף הופכות לפנימיות. כמו בארצות צפוניות אחרות, יש בחורף יותר שתייה ויותר דיכאונות חורף. לצד של השתייה הממשלה כבר דאגה, עם מיסים על משקאות אלכוהוליים שיכולים להגיע ל- 50%, מה שהופך את הפאבים האיסלנדיים לבילוי יקר. ובקשר לדיכאונות, כמו שתושבת איסלנדית אמרה: "בחורף יש עלייה בכמות האנשים שהולכים לפסיכולוגים" וכמו שהסביר איסלנדי אחר, מדריך מקומי: "יש לנו מקהלה בעיירה ובחורף אנחנו מתכנסים בבתים הפרטיים, ליד האח ושרים. יש גם כאלה שסורגים ויש כאלה שנוסעים לחופשות בדנמרק, או באיים הקנאריים". החדשות הטובות הן, שאחוז דיכאונות החורף באיסלנד הרבה יותר נמוך מאשר בשאר המדינות הצפוניות. לפי מחקר שנערך בקרב 2000 איסלנדים. הסבר אחר טען שזה בגלל הגנטיקה של האיסלנדים, שמסבירה למה גם מהגרים איסלנדים בקנדה, למשל, מראים אחוזים נמוכים יותר של דיכאונות חורף. אחרים מייחסים זאת לכמות הדגים הגדולה שאוכלים האיסלנדים, 90 ק"ג לאדם בשנה, לעומת 24 ק"ג בארצות הברית וקנדה.

תיירות החורף של איסלנד

מלונות הקרח המפורסמים של שבדיה ופינלנד כבר מזמן הפכו לאטרקציות מבוקשות ויעדים פופולאריים לירח דבש וחופשות חג המולד. ארצות אלה וארצות צפוניות אחרות לא איחרו להציע גם את שלל חוויות החורף האחרות; באר קרח, מזחלות כלבים, אופנועי שלג, טיולי אורורה וגם סקי, כמובן. איסלנד, שנהנתה מצמיחת תיירות פתאומית ומשולשת בקיצים של חמשת השנים האחרונות, החלה גם היא, ממש לאחרונה, לאמץ את טיולי החורף וגם הם החלו לצבור תאוצה.
אומנם טיולי האופנועים בהר הגעש אייפיטליוקוטל נסגרים בחורף בגלל בעיות גישה, אך כמו שאמר אחד ממדריכה הרכיבה: "אנחנו פשוט מורידים את אופנועי השלג מההר ומעבירים אותם לאזור אקוריירי." אופנועי השלג הם חוויה מהנה, שאם היא מודרכת, אין צורך ברישיון או ניסיון קודם איתם. הלגונה הכחולה, שהיא חמה גם בחורף, פתוחה כל השנה. אחרי דקה של הליכה בבגד ים בקור, המים החמימים מבטיחים פיצוי שווה ל"סבל" ובנוסף, ניתן לגשת ל"הוט פוט", אמבטיות ציבוריות של מעיינות חמים ברחבי רייקיאויק ואיסלנד כולה ולשבת שם במים החמימים.

חובבי טרקים יכולים ללכת למערת הקריסטל המפורסמת הנמצאת בקצה קרחון והיא קרה וקפואה במיוחד. מדובר במערה שדפנותיה הם קרח בצבע לבן-כחלחל. הכניסה אלה מותרת רק בחורף, כי בקיץ הקרח מתחיל להינמס ועלול לקרוס על המטיילים.

יש טיולים שמוקדשים לאורורה, אך יש לקחת בחשבון שהאורורה, כמו כל תחזית מזג אוויר, אינו מובטח. כדי לצמצם "החמצות", יש אתרים המוקדשים לתחזיות האורורה. בעיקרון, ניתן לראות את זוהר הקוטב הצפוני בלילות בהירים, ללא עננים ורחוק ממקומות מוארים כגון ערים וישובים. זה אומר שרייקיאויק היא מקום קצת פחות אידיאלי לצפות בזוהר הקוטב לעומת שאר האזורים, אך לאחרונה מטיילים רבים דיווחו שהם הצליחו לצפות גם שם באורות האלה ובאינטרנט ניתן למצוא תמונות רבות של אורורה המשתקפת בחוף הים של רייקיאויק ואם מדברים על תמונות; קבוצות פייסבוק שמוקדשות לאיסלנד מציגות הרבה תמונות חורף מרהיבות ומפעימות.
ולסיום, אין ספק שגם בחורף, כשדברים "נסגרים", איסלנד מציעה הרבה דברים יפים ומיוחדים שאין בקיץ ואולי אפשר להרחיק ולומר שבחורף, כשהשמש נמוכה והתנועה בכבישים מופחתת, איסלנד יותר שקטה, יותר יפה ויותר מיוחדת.

טיולים הקשורים למאמר