טיול לאוזבקיסטן צילום: מיקה אור בך

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

אוזבקיסטן, מקום האוזבקים, ארץ עצמאית במרכז הנידח של אסיה מאז הכריזה על כך בשלהי 1991. בעבר הרחוק עברה במקום הדרך הראשית של העולם שקישרה בין מזרח ומערב - דרך המשי. בתחומה עוברים שני נהרות חשובים היורדים מן ההרים הגבוהים במזרח, הרי הפמיר (גג העולם בתורכית) והרי הטיאן-שאן (ההרים השמימיים בסינית). הנהרות האלו היוו את עורק החיים של הארץ היבשתית הפוריה בין הנהרות. אלכסנדר מוקדון קרא לנהר אותו עבר נהר האוקסוס ולארץ כולה: טראנס-אוקסאניה. הפולשים הערבים נתנו לה את השם מווארה אל-נהר שפירושו: מעבר לנהר. שמות הנהרות היום: סירדריה בצפון, ואמודריה בדרום. מן ההרים נכנסים הנהרות אל המדבריות של המערב ומזינים את ימת ארל.

גלו את מרכז אסיה - הצטרפו לטיול לאוזבקיסטן עם אקו טיולי שטח >>>

בארץ הפוריה הזאת עלו ופרחו במהלך ההיסטוריה ערים מפוארות: סמרקנד ובוכארה, שהיוו מרכזים איסלאמיים חשובים, פנינות ארכיטקטורה מיוחדות ושווקי מסחר ראשיים על פני דרך המשי. היותה של אוזבקיסטאן במרכז הדרך החשובה בעולם גרמה לכך שעברו בה תרבויות מגוונות, סחורות מכל קצווי עולם, דתות מכל מקום: פולחן האש של זרתוסטרא ותורתו של מני הבבלי המניכאיזם הגיעו מפרס, בודהיזם עבר דרך הרי ההימלאיה מהודו, נצרות נסטוריאנית מביזנטיון ואף יהודים עברו דרכה והגיעו עד לתוך סין והתיישבו על גדות הנהר הצהוב. גם כובשים רבים עברו דרכה וחלקם מחו את עריה מעל פני האדמה. אלכסנדר מוקדון שהגיע למרכז אסיה וממנה פנה דרומה להודו. ג'ינג'יס חאן שבא מערבות מונגוליה, טימור יליד אוזבקיסטן הפך את העיר סמרקנד לבירת העולם.
לאחר שירדה דרך המשי מחשיבותה עקב גילוי הדרך הימית סביב כייף התקווה הטובה ויבשת אפריקה בשנת 1498 ע"י ואסקו דה גאמה הפורטוגזי, שקע האזור אל מאבקים אזוריים. האוזבקים הם עמים של נוודים דוברי שפה תורכית שהגיעו מערבות המזרח, כבשו את האזור, חילקו אותו ביניהם והקימו אמירויות (חנאטים) יריבות. במאה ה- 1 התחלק השלטון במרכז אסיה בין ערי המדינה קוקאנד בעמק פרגנה במזרח, בוכארה במרכז נאות המדבר, וחיווה, על דלתת נהר אמודריה בלב המדבר השחור קרקום.
בסוף המאה ה- 19 כבשו חיילי הצאר הרוסי את ערי המדינה, ועם עליית הבולשביקים לשלטון השתלט הצבא האדום על מרכז אסיה, הוריד את האמירים המושחתים מכהונתם, והאזור נכנס לשלטון קומוניסטי ארוך, עם שינוי המבנה הכלכלי והחברתי לקולחוזים וסובחוזים מגדלי כותנה, ירידת הדת האיסלאמית מגדולתה כולל שריפת רעלות בפומבי ושוויון זכויות לנשים.
מאז קבלת העצמאות מתקדמת אוזבקיסטן באיטיות רבה לקראת שיפורים כלכליים. המנגנונים הבירוקרטיים הישנים עדיין עובדים בשיטות דומות, הקולחוזים עומדים על תילם, והיוזמה החופשית נמדדת במשורה. יחד עם זאת השווקים מלאים בסחורה, תוצרת חקלאית מקומית נרחבת, תעשיה מקומית בחיתוליה, ומוצרי יבוא יקרים להפליא. המסורת האיסלאמית חזרה לתפוס מקום חשוב בחיי המדינה. מסגדים משופצים ונפתחים לקהל. מדרסות לתלמידי דת מלאות בתלמידים צעירים, אולם קשה להניח שהנשים יחזירו את הרעלות לכסות את פניהן, ושהשולטים בכלכלה יניחו לאנשי הדת להשתלט על המדינה.
אוזבקיסטן היום היא ארץ מרתקת שבה אפשר לראות את החיים הרוסיים של טשקנט בצד חיי האסיאתים של בוכרה וסמרקנד, שרידי העבר המרשימים להפליא בעיקר בבוכרה סמרקנד וחיבה, וזוכים לתקציבי ענק לצורך שחזור ושימור מטעם יונסקו. התחבורה הציבורית כולל המטוסים טובה ואמינה, כבישים סלולים מחברים את כל קצוות המדינה הענקית, וחיי הרחוב בסמטאות, בשווקים ובבתי התה המסורתיים מרתקים להפליא.
שטחה של אוזבקיסטן הוא כשטחם של צרפת או ספרד, קרוב לחצי מיליון קמ"ר או ליתר דיוק 447270 קמ"ר. אורכה מימת ארל במערב ועד להרי הטיאן שאן במזרח - 1200 ק"מ.
במזרח לרגלי ההרים נמצא אגן פרגנה, עמק פורה ומישורי מכוסה באדמת סחף מן ההרים, אורכו 240 ק"מ ורוחבו 100 ק"מ. בעבר גידלו בו את הסוסים השמימיים "מזילי טיפות הדם שאין מהירים מהם", והיום מגדלים בו בעיקר את הגידול העיקרי של אוזבקיסטן - כותנה. נהר הסירדריה מנקז את עמק פרגנה ויורד ממנו אל ערבות קזחסטן בצפון. הנהר אמודריה, הגדול בנהרות מרכז אסיה, מנקז את רכסי הפמיר בדרום וזורם לאורך הגבול הדרומי של אוזבקיסטן עד לימת ארל. הנהר זרפשן (מביא הזהב), יורד מרכסי אלטאי ופמיר בין הנהרות הגדולים ומהווה את נאת המדבר של העיר סמרקנד. כל הנהרות מנוצלים משחר ההיסטוריה וביתר שאת היום, להשקיה על-ידי חפירת תעלות השקיה לפיתוח החקלאות ברחבי המדבר.
23 מיליון תושבים באוזבקיסטן. שני שליש מהם אוזבקים, מוסלמים סונים. אוכלוסיות גדולות של טג'יקים חיים בבוכארה ובסמרקנד. מוסלמים סונים דוברי טג'יקית, שפה ממוצא פרסי, הנשמעת הרבה בבוכרה ובסמרקנד. מיעוט רוסי גדול מתרכז בעיקר בבירה טשקנט, והשפה הרוסית שולטת במרכזי הכלכלה וברבעים שלמים בטשקנט. קהילות של טאטארים מחצי האי קרים ופליטים קוריאנים הוגלו לאזור על ידי סטאלין.

אתרי אוזבקיסטן: טשקנט

טשקנט היא עיר גדולה ומודרנית שנבנתה מחדש ע"י הרוסים לאחר רעידת אדמה. כדאי לסייר בשוק המקומי הגדול, שוק צ'ורסו, ולחפש את הגברים הסוחרים ומהמרים בקרבות של …. שלווים, ליד שוק השטיחים. המבנה העגול המרכזי הוא שפע מדהים של כל מוצרי המזון (ראו את הסלטים החריפים-חמוצים של הקוריאניות). שווה לנסוע ולעצור בתחנות הרכבת התחתית המפוארות, ולבקר במוזיאונים של האמנות המקומית - רקמות הסוזאנה. מוזיאון Applied arts הוא נעים מאוד וממוקם בשכונה ישנה ונעימה בבית של גנרל רוסי בעל אופי אוזבקי.
מומלץ להגיע לתיאטרון נבואי להצגות אופרה או באלט מדהימות שנערכות בו מידי ערב.

סמרקנד

מרכז העיר העתיקה סמרקנד הוא בכיכר רג'יסטן המוקפת במדרסות מרשימות ובמסגד הזהב. בעיר מכלול שרידים מרשימים: גור אמיר - מבנה הקבר של טימורלנג והגברים במשפחתו, מצפה הכוכבים של אולוג בק, המסגד הענק, ביבי חאנים, שבנה טימורלנג לאשתו האהובה. שאחי זינדה - רחוב הקברים המפוארים שעולה אל בית הקברות המוסלמי הנוכחי, ולא רחוק ממנו נמצא גם בית הקברות היהודי.
השוק המקומי עשיר ומלא בכל טובה של אוזבקיסטן. (נמצא צמוד למסגד הענק ביבי חאנים).
ברובע היהודי הישן עדיין חיים כמה מאות יהודים, ובית הכנסת פעיל.

בוכרה

בדרך בין סמרקנד לבוכרה נמצאים שרידי פונדקים ובארות מים ששימשו את דרך המשי (רבאת מאליק). בבוכרה שרידים מרשימים של העיר הבצורה (The Ark), מאוזוליאום קדום ומרשים של איסמעיל סמאני - אבי השושלת הסמנידית שהעלתה את בוכארה לגדולה. לא רחוק ממנו נמצא השוק התוסס והצבעוני מאוד של בוכרה.
אבל גולת הכותרת היא כל העיר העתיקה שעוברת שיפוץ מקיף בעזרת יונסקו. עשרות מדרסות עם חזיתות קרמיקה מפוארות ומספר מסגדים מרשימים. המינארט של המסגד הגדול הוא מיוחד מאוד, ועומד במפתיע על כל 47 המטרים שלו מאז המאה ה- 12. כיפות השווקים בצמתי הסמטאות של העיר העתיקה. מומלץ להיכנס לחמאם התורכי, להזיע כהוגן, ולקבל מסג' טוב.
כדאי לשהות לפני שקיעה ליד בריכת לאבי האוז, ליד הפסל של חוג'ה נאסר א-דין הוא ג'וחא המפורסם, לשתות כוס תה ירוק ליד הבריכה עם האזבקים, וכמובן הרובע היהודי ובתי הכנסת של קהילת מרכז אסיה שנמצאים צמוד למרכז העתיק של בוכרה.

חיווה

הדרך אל חיווה עוברת בנסיעה ארוכה בדרך מדבר החולות האדום - קיזילקום, ולאורך נהר האמודריה אל העיירה חיווה, עיר מבצר בנאת המדבר השחור - קרקום. חיווה הייתה בירת אמירות. העיר העתיקה השתמרה ושוחזרה על חומותיה ושעריה, המסגדים המפוארים, ארמונות העץ, והמסגדים. המקום נשמר כמוזיאון חי ויש בו גם את המולת הרחוב.

עמק פרגנה

עמק הפרגנה, מקום הסוסים השמימיים. כדאי לבקר בשרידי אמירות קוקאנד, מספר קברים עתיקים מצופים בקרמיקה, ומסגד. כדאי לעקוב בחודש מאי אחר תהליכי גידול פקעות המשי בכפרים ולבקר בבית החרושת למשי הגדול ביותר בעולם האסיאתי שנמצא במארגילן.

הר צימגן

שמונים ק"מ מטשקנט נמצא הר צ'ימגן, שהוא הקצה המערבי של רכס טיאן-שן שמתחיל בסין. נוסעים אליו לאורך הנהר צ'ירצ'יק שלצידו שוכנים כפרים יפים. הכביש מתפתל ועולה לנופים הרריים ואל אגם מים סכור ומרשים. צ'ימגן הוא אתר סקי פופולרי בחורף, ואתר נופש הררי ידוע בקיץ שתושבי טשקנט מרבים לנסוע אליו.

מידע שימושי:
אשרה

ישראלים, כמו בעלי כל דרכוני העולם, זקוקים לאשרת כניסה, אותה ניתן להשיג בשגרירות אוזבקיסטן, או דרך חברת התעופה הלאומית, אוזבקיסטן איירליינס.

עונות טיול

עונות המעבר: אביב (אפריל - מאי) וסתיו (ספטמבר - נובמבר), הן הנוחות ביותר לטיול ברחבי אוזבקיסטן. עונת הסתיו היא גם העונה בה נמצא שפע של פירות בשווקי הערים: אבטיחים, מלונים, תאנים וענבים. עונת האביב בה ישנה פריחה יפה באזורי ההרים והעמקים הפוריים. המטפסים בהרים הגבהים יעדיפו את עונת הקיץ יוני - ספטמבר, שכן לפני כן ישנה הפשרת שלגים מאסיבית, ואחרי כן עלולים שלגים לחסום את מעברי ההרים.

איך להגיע

3 טיסות שבועיות (ימי שני, שלישי וחמישי) יוצאות מתל אביב ישירות לטשקנט (טיסה של 4 עד 5 שעות. מטוסים חדישים ונוחים. אפשר לצאת מאוזבקיסטן לקזחסטן ולקירגיסטן השכנות מצפון וממזרח, בתנאי שערכתם סידורים מוקדמים לקבלת ויזות לארצות אלו. בדרך זו אפשר גם להמשיך אל מערב סין.

אוכל

המטבח המרכז אסיאתי בעל השפעות רחבות הן ממערב, מן הארצות הים תיכוניות, והן ממזרח, מסין. הבסיס הוא בשר כבש, ירקות עונתיים, אורז ואטריות אורז.
הבשר מוגש מוכן על האש (שישליק - קבב), או במרק עשיר (שורבה או לגמן), או במיני מאפה.
מנה פופולרית היא אוש פילאו - קדירת אורז עם נתחי בשר, בצל, אורז, קטניות ותבלינים.
לצמחוניים ואוהבי ירקות ומוצרי חלב, יש ירקות ממולאים, סלטים (כולל גם סלט רוסי כמובן), מיני גבינות לבנות ויוגורטים. הלחם הנפוץ ביותר הוא נאן - כעין פיתה הודית, ויש גם כיכרות לחם עגולות וכבדות.
פירות מן הדלועיים הם המתוקים ביותר בעולם. ענבים, תאנים ופירות נוספים עוברים תהליכי ייבוש, והם מאוד נפוצים.
חלבות ובאקלאוות מסיימות ארוחות בצורה טובה.

תחבורה

טיסות פנים למרחקים ארוכים (טשקנט - אורגנץ' למשל: 1000 ק"מ, שעתיים טיסה).
אוטובוסים נוחים למדי בין הערים הגדולות של אוזבקיסטן. מוניות זולות להפליא בתוך הערים. רכבת תחתית נקיה עם תחנות מטופחות כמוזיאונים (הצילום אסור) בטשקנט.
מרחקי הנסיעה הם:
טשקנט - סמרקנד: 280 ק"מ.
סמרקנד - בוכארה: 300 ק"מ.
בוכארה - אורגנץ': 500 ק"מ.
טשקנט - צ'ימגאן: 100 ק"מ.
הכבישים, רובם צרים, אך התנועה דלילה מאוד. שדרות נרחבות בעיר טשקנט. כבישים צרים בערים האחרות.

עצות מיוחדות:
בריאות

"נקמתו של אולוג-בג" הוא הניסוח המקומי לתופעות של קלקולי קיבה קלים.
רצוי לשתות מים מינרלים. בערים הגדולות ובבתי המלון אפשר להשיג בקבוקי מים פקוקים.
אפשר להביא כף חשמלית להרתחת מים בחדרים לצורך בישול קפה או תה ולטיהור מי ברז.
האוכל בבתי מלון ובמסעדות טובות נחשב בטוח למדי. ברחוב ובדוכנים פירות קליפים או שטופים היטב במים מטופלים בטוחים למדי. אוכל מבושל בטוח יותר בניקיונו מסלטים טריים.

בטחון

למרות היותה מדינה מוסלמית, באוזבקיסטן לא תמצאו עויינות כלפי ישראלים, אלא דווקא סימפטיה. ישראל עוזרת בפרויקטים חקלאיים רבים, ומנהלת קשרי מסחר, תרבות וייעוץ מגוונים. בטשקנט רצוי בשעות הלילה לנוע במוניות, ולא להסתובב ברגל לבד באזורים חשוכים (כמעט כמו כל מקום בעולם). בשווקים ההומים כדאי להשגיח על הארנק מפני כייסים.

קניות

שטיחים, בדי משי ואטלס, בגדים מסורתיים, תכשיטי כסף וריקועי נחושת הם מן המוצרים המרכז אסיאתיים המסורתיים. שטיחי בוכארה המפורסמים נארגים דווקא בטורקמניסטן, אך נמכרים ברחבי אוזבקיסטן ובמיוחד בבוכארה. בתי חרושת למשי פזורים ברחבי אוזבקיסטן, ולאחר שלבי הייצור, נתפרים הבדים לבגדים, כובעים ומוצרי לבוש ורקמה שונים. עבודות רקמה מסורתיות "סוזאנה" נתפרות על-ידי נשים בעיקר, מקורן בתרבות פרס, והן נשות בבדי כותנה ומשי. הבדים הצבעוניים העליזים של אוזבקיסטן נתפרים לשמלות, מכנסיים, חולצות ועוד.
תכשיטי כסף, לעתים משובצים באבנים חצי יקרות, מקורם בשבטים נוודים משולי המדבר ואפשר למצוא כמותם בשווקים. ריקועי נחושת הם מסורת ותיקה ומבוצעת במרכזים תיירותיים בבוארה ובסמרקנד.

טיולים הקשורים למאמר