מסע אלבניה קוסובו ומקדוניה

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

קרויה

לאחר הנחיתה בשדה התעופה על שם אימא תרזה באלבניה יצאנו  בנסיעה לעבר עיר המבצר קרויה (Kruja) למלון פנורמה שם לנו את הלילה הראשון. קרויה נחשבת לאחת הערים היפות ביותר במדינה . העיר ממוקמת בנקודה אסטרטגית חשובה ומפורסמת בעיקר בשל מאבקו של סקנדברג (Skanderbeg) – הגיבור הלאומי האלבני מן המאה ה - 15, אשר נלחם בעות'מאניים עשרות קרבות והגן על אירופה מלחצם. עלינו אל מצודת קרויה העומדת בסימן מלחמותיו של סקנדרבג, המצודה שוכנת בפסגה ובכניסה אליה נמתח בזאר תורכי צבעוני באורך של כ - 300 מטרים, מהמצודה עצמה נשקף מבעד לעננים נופה העוצמתי של העיר. במתחם המצודה ביקרנו בשני מוזיאונים: מוזיאון סקנדרבג (Skanderbeg Museum) והמוזיאון האתנוגרפי (The Ethnographic Museum) בו למדנו על התקופות השונות בהיסטוריה של אלבניה ועל מאפייני הלבוש, היבטי תרבות ומנהגים שונים וכן על אורחות חייהם של האלבנים.

מסע במנהרת הזמן - טיול לאלבניה, קוסובו ומקדוניה עם אקו טיולי שטח >>>

מסע רגלי באלפים האלבנים - טרק באלבניה עם אקו טיולי שטח >>>

הרפתקה מיוחדת אל פסגות הבלקן - טרק באלבניה, מונטנגרו וקוסובו עם אקו טיולי שטח >>>

קרויה – לז'ה - שקודרה

עם בוקר זכינו לפגוש בן משפחה של ג'מיל וסלי, חסיד אומות עולם שהציל יחד עם משפחתו יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. בתום המפגש ירדנו לבזאר הטורקי והתרשמנו ממלאכות יד עתיקות כמו מלאכת הלבד של משפחת גוני ואריגה של קילים בנולים מסורתיים. לאחר מכן הצפנו לעבר האלפים הדינאריים. לא לפני שביקרנו בעיר לז'ה (Leza) היכן שנערכה ליגת לז'ה המפורסמת במרץ 1444 והיכן שנמצא ציון קברו של הצדיק סקנדרברג. לאחר מכן עצרנו לארוחת צהריים במסעת ה-Slow Food בכפר Fishta. נסיעה ישירה הובילה אותנו לעיר שקודרה (Shkodra), אחת הערים העתיקות ביותר באלבניה ובעברה הייתה לבירתה של הממלכה האילירית. עלינו שוב לאוטובוס והעפלנו למצודת רוזפה, על שמה של רוזפה המסכנה שנקברה בתוך חומות המצודה. שוטטנו בין אתריה המרשימים והתרשמנו מהנופים עוצרי הנשימה שנפרסו לפנינו. שוב עלינו לאוטובוס ונסענו לתוך לב העיר ללינה במלון קולסאו יחד עם הנבחרת האלבנית.

עמק ט'ט'י - רזמה

ירדנו מרזמה חזרה לעמק בוגה, שם עלינו על וואנים אלבניים במטרה להגיע לארץ נקמת הדם. לאחר נסיעת שטח קופצנית של כ- 4 שעות הגענו לעמק ט'ט'י (Thethi) הקסום המנותק ממנעמי המערב. התארחנו בביתו של פאשקו בן המקום לא לפני שחזרנו מטיול רגלי בן שעתיים למפל פסטורלי במורד העמק. שם גם דיברנו על הקאנון האלבני ועל סוגיית נקמת הדם שעדיין אוחזת ברמה האלבנית, וכן ראינו מגדל לנקמת דם שעומד דומם ומספר את ההיסטוריה המדממת של הרמה. לעת ערב שבנו כשם שבאנו למלון טראדיטי בשקודרה הגדולה. נסיעה ישירה פנימה אל לב האלפים האלבניים דרך עמק בוגה (Boga) לינה במלון רזמה הטובל בעץ.

אגם קומן – ביירם צורי - עמק ואל בונה

בצאתנו משקודרה עלינו על וואנים ונצמדנו לנהר הדרין הלבן (Drin). במעלה הנהר חלפנו על פני שני אגמים מסוכרים ועם לגדה של האגם השלישי עלינו ברציף המעבורת לסירה קטנה עמה נשוט באגם קומן (Koman) המרהיב הנחשב לאחד היפים באירופה. שטנו לנו בקניון המחורץ העובר דרך ערוצים עמוקים ואגמים מחוברים ולצד האגם הרים מוריקים וגבוהים שיוצרים הרגשה של פיורד. סיימנו את השייט ברציף של פיירזה (Fierza) והמשכנו משם בנסיעה בדרך הררית לעיירה ביירם צורי (Bajram Curri) שם זללנו ארוחת צהריים במסעדת עאיישה. אחר הצהריים המשכנו בדרך נופית מרשימה אל עמק ואל בונה (Val Bona). עצרנו להליכה רגלית קלילה לצד הנהר וקינחנו ביקור בבית מקומי בכפר דראגוביה (Dragoboia). לינה במלון רפאים בכפר בקטן ואל בונה.

מנזר דצ'אני – ג'יאקובה - דורס

עם בוקר חצינו את הגבול למדינה הזעירה והחדשה קוסובו הנחשבת לירושלים של הסרבים, אך גם לערש המולדת של האלבנים. מסיבה זו התרחשה בה מלחמת אזרחים אכזרית לפני יותר מעשור שאת הצלקות שלה ניתן לראות עד היום. לאחר מעבר במוצב נאט"ו עצרנו לביקור במובלעת הסרבית של מנזר דצ'אני (Dečane) הנוצרי אורתודוכסי שנבנה בשנת 1327 והוכרז כאתר מורשת עולמית. המשכנו לעיר הגדולה ג'יאקובה לטובת ארוחת צהריים בבזאר המשוחזר של העיר לאחר שעלה באש על ידי הסרבים במחמת קוסובו. לאחר מכן נסענו דרום מערב אל פריזן (Prizern) העיר השנייה בגודלה בקוסובו, המשמרת להפליא את אווירתה העות'מאנית רבת השנים והמקום נפגשו נציגי התנועה הלאומית האלבנית בפעם הראשונה מאז ליגת לז'ה של סקנדרבג. בסמוך לעיר עלינו על 'דרך הלאום', כביש מהיר המקשר בין שתי בירות אלבניות, פרישטינה וקוסובו. עם ערב הגענו ללינה על חוף הים האדריאטי במפץ דורס השליו.

דורס – אפולוניה - בראט

עם בוקר יצאנו את דורס לכיוון דרום. לאחר חציית העיר האפורה פייר (Fier) הגענו לאתר העתיקות אפולוניה. סיירנו בין שלל עתיקות מהתקופה יוונית והרומאית של העיר כדוגמת האגורה, הסנאט ושער הניצחון וכן התרשמנו מהממצאים המרתקים במוזיאון האתר. ארוחת צהריים במזנון בורק מקומי בליווי סופות רעמים וגם כבד. נסיעה לא ארוכה הובילה אותנו ליקב צ'ובו בו טעמנו מנפלאות היין האלבני והגבינה המקומיים. שוב על האוטובוס לעבר בראט. בשל הגם נמנע מאיתנו לערוך את הסיור בעיר. עם ערב יצאנו לטיול קצר דרך מתחם הסראיה, מסגד הרווקים ומעבר לרובע גוריצה (Goriza) שם תצפתנו על רובע מנגלמי (Mangalemi) על 1,001 חלונותיו, המשכנו לטיילת המודרנית של העיר וחזרה למלון.

מפלי בוגובה – מצודת בראט

את היום התחלנו בניסיון אמיץ להגיע למפלי בבוגובה (Bogova) השוצפים. הליכה פסטורלית בין עצי דולב ובחסות חמלת האל שמנעה מארובות השמיים להיפתח הביאה אותנו למפל בוגובה היפה. לאחר מכן נסענו לעיירה הקמנומנמת צ'ורובודה (Corovoda) להנות מארוחת צהריים במסעדה ביתית בתיאום כמעט מושלם עם מבול נוסף. סגירת הכביש לקניון האוסומי אילצה אותנו לשוב חזרה לבראט, כאשר אחדים מאיתנו השלימו את המשימה האמיצה והעפילו למצודת בראט. סיור קצר במרום המצודה שכלל ביקור במוזיאון אונופרי המשמר את יצירותיו של אמן האיקונות האלבני, האקרופוליס, המסגד האדום ותצפיות מרהיבות לנהר האוסומי (Osumi), הרי טומור (Tunor) ושפירגו (Shpirago).

טיראנה

יום אחרון באלבניה. מלאי חוויות נכנסנו בקול תרועה לעיר הבירה. ראינו את עוצמתו של כיכר סקנדרבג על אתריה השונים: מגדל השעון, פסל סקנדרבג בלב הכיכר, מסגד אהמט ביי, בניין האופרה, מוזיאון ההיסטוריה הלאומי, ובנייני הממשל באדריכלות איטלקית. המשכנו על שדרת הגיבורים דרומה לעבר כיכר אימא תרזה, שם ירדנו מהאוטובוס ונענו צפונה. עצרנו מול בניין הנשיאות, בניין הממשלה, הפירמידה של חוג'ה. ושרידים מחומת ברלין ועמדת בידוק קומוניסטית. משם נכנסנו לאזור הליבה של טיראנה, בלוק (Block), שם הכל קורה. את הביקור בטיראנה סיימנו בביקור בבונקרארט, התוודענו לגודל הפרנויה של מנהיג רודן עם כניסתנו לביצור תת קרקעי מאסיבי בן חמש קומות שבנה אנוור חוג'ה בתגובה לאיום גרעיני שמעולם לא בא. רגעים קשים של פרידה עם החזרה שנל התעופה הבינלאומי של טיראנה וחזרה למציאות...

טיולים הקשורים למאמר