איסלנד

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

הקשר בין תעשיית הסרטים לתיירות הוא לא דבר חדש. סרט על מקום מסוים יכול להקפיץ את התיירות לשם. זה קרה עם פטרה ואינדיאנה ג'ונס, קניה ומלך האריות, ושבע שנים בטיבט. למרות זאת, נראה שאין קדימות להשפעה של "משחקי הכס" על איסלנד- לא רק שהיא הזניקה את התיירות במדינה- היא גם הוציאה את הכלכלה האיסלנדית ממשבר. למרבה האירוניה, איסלנד אינה נושא העלילה של משחקי הכס, אלא התפאורה בלבד, ורק של חלק מהפרקים.

רוצים להכיר את איסלנד מקרוב? הצטרפו לאקו טיולי שטח לחוויה בלתי נשכחת >>>

איסלנד, מדינת- אי מרוחקת עם 300 אלף תושבים, לא תמיד היתה יעד לתיירות. למרות נופיה הדרמטיים והייחודיים, בשל המרחק, מעטים הגיעו לשם. כאשר שחקן או אדם מפורסם ביקר באי, האיסלנדים היו מכנים אותו "ידיד איסלנד". אך שורה של התפתחויות הפכו את האי הנידח למקום מוצף בתיירות, והציבו את האי בפני דילמה חדשה. באופן אירוני, היתה זו תעשיית הסרטים שתרמה למצב הזה. זה התחיל מסרט של ג'יימס בונד בשנות ה-80, אז צולם מרדף באגם הקרחונים יוקולשרלון. באותו יום, האגם נסגר בשביל צילומי הסרט, ואחר כך נפתח לזרם חדש של תיירים, שרשות הפארק מנהלת אותו כמו שעון- סירות אמפיביות מעלות, משיטות ופורקות נוסעים בזו אחר זו ובסדר מופתי, והמדריכים על גבי הסירות מזכירים, כמובן, את הסצינה של ג'יימס בונד. אך גם אז, התיירות באיסלנד לא הגיעה למימדים של היום, וגם לא ב- 2008, אז פרץ המשבר הכלכלי הגדול שכמעט מוטט את איסלנד. במדינה שבה התושבים התרגלו לחיות ברמה גבוהה, נראו תורים ארוכים לחלוקת מזון, וערך הקרונה צלל.

אלא שתוך עשור, איסלנד הפכה לסיפור הצלחה אירופאי. כלכלתה לא רק התאוששה, אלא שגשגה ומתחרה כיום בכלכלות אירופאיות אחרות. כיום, כלכלת איסלנד נמצאת בצמיחה המהירה ביותר מבין מדינות ה- OECD. באופן מפתיע, התיירות היתה גורם מאד משמעותי בצמיחה. ברוב העולם, התיירות היא גורם שולי, אך במדינה של 300 אלף איש, היא משפיעה. ב- 2010 התפרץ הר הגעש הגדול באירופה, האייפיטליוקוטל. ההשלכות של ההתפרצות הגיעו רחוק וטיסות בוטלו בכל רחבי אירופה. באופן אירוני, זה מה שהביא את המדינה לכותרות ומשך תיירים רבים כדי לצפות בפלא של הקרחונים והרי הגעש האיסלנדיים. האיסלנדים, שעדיין חוו את המשבר הכלכלי, שמחו לגל התיירים החדש. הם המשיכו להרוויח מזה כאשר שנה לאחר מכן שודרה העונה השנייה של משחקי הכס. אך איש לא צפה שסידרה בודדת תייצר הצפה.

לסידרה הזו, מהמצליחות ביותר, יש שובל מעריצים שילכו אחריה עד קצות תבל. יצא שהסידרה צילמה חלק מהפרקים באיסלנד, ואת התפאורה הדרמטית היה קשה לפספס. מאז שמשחקי הכס הציגו את נופי איסלנד, ודוקא בחורף, הנופים הקפואים משכו מעריצים מרחבי העולם. "אפקט משחקי הכס" העלה את מספר התיירים מכחצי מליון ב- 2011, ליותר ממליון ב- 2015. זה הגיע למצב שגם תיירות החורף, העונה שבה איסלנד כביכול 'ישנה', זכתה לפריחה פתאומית. חברות תיירות החלו להציע סיורים לאתרי הצילום של הסרט. חלק מהתיירים המגיעים אליהם לבושים בפרוות ועורות מזוייפים, כדי להיראות כמו ג'ון סנואו. רק חוקי המכס האיסלנדיים מנעו מהם להביא חרבות.

סיור טיפוסי בעקבות משחקי הכס כולל אתרים רבים שייראו מוכרים למעריצי הסדרה. ביניהם שדות הלבה של דימובורגיר, שם מאנס ריידר הקים את המחנה שלו בעונה השלישית, והצילום נעשה בטמפרטורות של מינוס 11 מעלות! לדימובורגיר יש משמעות סימלית בפולקלור האיסלנדי. היא מקושרת לגיהינום, היא מקום משכנם של טרולים רצחניים שבניהם השתלבו בסיפורי חג המולד האיסלנדיים כסוג של אלטרנטיבה מאיימת לסנטה קלאוס. לקרחון סבינפלסיוקול שליד סקפטל נסע הצוות כדי להצטלם באזור מושלג, לאחר שהוחלט שאין להסתפק יותר בשלג מלאכותי, כמו בעונה הראשונה. קרחון מירדלסיוקול באזור ויק הפך לאגרוף של האדם הראשון.

האתר הפופולארי ביותר הוא הגריוטגיאה, קן האהבים של ג'ון סנואו וייגריט. מדובר במערת לבה שבעבר היתה מקום רחצה פופלארי. בתחילת המאה ה-18, הפושע הנמלט יון מרקוסון חי שם והשתמש במערה לרחצה. אך בתקופה שבין 1975 ל- 1984, פעילות גיאולוגית במערה גרמה לטמפרטורת המים לעלות, וכיום היא יכולה להגיע ל- 50 מעלות צלזיוס בעוד שבחוץ מושלג וקפוא. הרחצה כיום לא מתאפשרת שם, ולמצולמים במערה בודאי היה חם.

אתרים אחרים זוכים למבקרים למרות שלא נכללו בסיורים. צילומים נעשו במפלי גולפוס, אך הם נגנזו כיוון שלפי הספר יש רק נהר אחד מעבר לחומה, ושום מפל לא מוזכר שם, בטח שלא מפל דרמטי כמו גולפוס. המקום פשוט לא התאים לתיאורים. גם מעיינות הגופרית של הברסטרונד נכללים בסיורים האלה, למרות שבריכות הבוץ המבעבעות לא נראו בסדרה, אך האדים העולים מהם שימשו ליצירת אשלייה של סופת שלג. הצילומים באיסלנד המשיכו גם לעונות הבאות, למשל בשמורת ת'ינגווליר, שם צולם הקרב המדמם בין בראיין לכלב. בעונה השישית הם כבר הגיעו למחוז הצפון מערבי סנייפלסנס, להר קירקיופל. לשם הגיבורים הגיעו כאשר נדדו צפונה מהחומה, למה שנקרא "הר ראש החץ". לא רחוק משם, במפלי קירקיופלספוס, ילדי היער יצרו את המהלך הלבן הראשון.

הסדרה תרמה לכלכלתה של איסלנד עד כדי כך שהמגאזין הפיננסי של בלומברג קבע ש: "משחקי הכס גרמו לקרונה האיסלנדית להיות המטבע החזק ביותר בעולם". עם זאת, התחזקותה המהירה של המטבע גם מדאיגה את הבנק המרכזי של איסלנד. החשש הוא שזה יפגע ביצוא, שיהפוך ליקר. ההתפתחות כבר פגעה בתחום הדיג, אחד מתחומי הייצוא העיקריים באיסלנד. בנוסף, התיירות עצמה השפיעה על מחירי השכירות, על חשבון התושבים המקומיים. כמו בערים אירופאיות רבות, שכר הדירה עלה, והמשכירים החלו לכוון לכיסם של תיירים עתירי- תקציב, הפוקדים את רייקיאויק ופונים לאייר בי אנד בי במקום למלונות, שכבר מזמן הפכו לעמוסים. כיום, אין מספיק מלונות באיסלנד, ואת החדרים יש לשריין לפחות שנה מראש, ורצוי דרך חברת תיירות כדי לקבל עדיפות. גם מחירי האוכל והמחיה עלו. בנוסף, השירותים המקומיים אינם עומדים בעומס התיירים הפתאומי- למשל, אין  מספיק בתי שימוש ביחס לכמות התיירים, וכבר קרה שתיירים נואשים השתינו במקומות מוזרים, כמו ליד קברים של משוררים לאומיים. גם מערכת הבריאות האיסלנדית, שטיפלה בפצועים שחולצו משמורות הטבע, לא היתה בנויה לעומס.

ובעוד שאיסלנד פורחת בזכות התיירות, עולה השאלה- האם מדינה עם אוכלוסייה של 300 אלף איש יכולה להכיל 1.2 מליון תיירים? כרגע, חברות התיירות מנסות למשוך תיירים ללב המדינה, כדי להקל על ההצפה בעיירות החוף. שמורות שהגישה אליהן קשה יחסית, כמו לנדמנלאוגר, כבר זוכות ליותר תיירי מיינסטרים, לא רק תרמילאים, אך זה לא מספיק. כרגע הממשלה שוקלת מיסוי לכל יום שבו תייר נמצא במדינה, כמו במדינת בהוטן. אפשרות אחרת היא הגבלת מכסות התיירים בשמורות, שדי נרמסו מעקבותיהם של תיירים רבים מידי. בינתיים, השחקנים של 'משחקי הכס' כבר מזמן אינם 'ידידי איסלנד', אלא בני בית, והטירוף סביב גן העדן לא הולך להישכך. איסלנד כבר הוכתרה בתור "המדינה הידידותית ביותר לתיירים".

טיולים הקשורים למאמר