סין

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

השיחה הבאה, הנערכת לרוב כאשר פוגשים אדם סיני באקראי או באירוע מסוים, מוכרת לכל ישראלי דובר סינית החי בסין או הגיע אליה לביקור: "מהיכן אתה?" שואל הסיני החביב. "מישראל" עונה הישראלי. "אתה יהודי?!" שואל אותו הסיני בהתלהבות רבה. "כן" עונה הישראלי. "היהודים הם חכמים" מכריז הסיני בהחלטיות, ומוסיף: "היהודים הם העם החכם בעולם, והם אנשי העסקים המוכשרים ביותר בעולם". בהמשך השיחה, תלוי ברמת הידע וההשכלה, ימשיך הסיני לפאר את העם היהודי ואת מדינת ישראל. יש שיגידו שהפרחנו את המדבר, יש שיגידו שאנחנו מעצמת היי-טק מהגדולות בעולם ויש שיגידו שהקמנו מדינה משגשגת על אפם וחמתם של מדינות רבות אשר רצו בהשמדתנו.

הזמינו טיול מאורגן לסין הקלאסית והפראית עם אקו טיולי שטח >>>

גלו את נפלאות חבל יונאן - טיול מאורגן לסין אל חבל יונאןעם אקו טיולי שטח >>>

הצטרפו לחוויה ייחודית מסוגה אל דרום מזרח סין - טיול מאורגן לדרום מזרח סין עם אקו טיולי שטח >>>

הדבר המדהים בסיפור הזה הוא שבדעה הזאת מחזיקים יותר מ-1.3 מיליארד סינים ללא יוצא מן הכלל. לא מדובר רק בפוליטיקאים, בכירים במשק או אקדמאים משכילים, כל סיני וסיני- בין אם זה עובד ניקיון, חקלאי בכפר נידח או תלמיד בית ספר- מעריץ את היהודים. סיפור מרתק הממחיש את העניין הוא סיפורם של תושבי ונג'ואו, עיר הנמצאת במחוז ג'הג'יאנג במזרח סין. תושבי העיר מוכרים בכל רחבי סין כ-"יהודים של סין" בשל החוש העסקי המפותח שלהם והצלחתם הרבה בעסקים. בעבר, כבר בהיותם נערים נשלחו צעירי ונג'ואו לערים אחרות כדי להתחשל ולצבור ניסיון בעסקים. היזמים הראשונים בסין אשר הקימו חברות בבעלות פרטית הגיעו מונג'ואו, ועד היום שיעור התל"ג לנפש בעיר הוא מהגבוהים בסין.

אנטישמיות הפוכה

בניגוד למדינות מסוימות באירופה ובשאר העולם בהן האנטישמיות עדיין חייה, נושמת ואף גוברת עם הזמן, נדמה כי בסין מתרחשת תופעה מרתקת שניתן להגדירה כ-"אנטישמיות הפוכה". מקורה של ההערצה העיוורת הזאת לעם היהודי ולישראלים הוא במאפיינים היסטוריים של שני העמים אך גם באירועים המתרחשים בעשורים האחרונים.

הסינים, כעם עם תרבות והיסטוריה של אלפי שנים, מעריכים מאוד עמים עם היסטוריה ארוכה כשלהם ולכן העם היהודי מוערך מאוד על ידם. בנוסף מעריצים הסינים עמים ומדינות מצליחות, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה צבאית, והדוגמא של ישראל – מדינה צעירה, קטנטונת ומוקפת אויבים אשר הפכה למעצמה טכנולוגית ומצליחה להגן על עצמה בנחישות- קוסמת להם מאוד. בנוסף, היחסים המצוינים בין סין לישראל בעשורים האחרונים והעובדה כי חברות ישראליות מספקות לסינים טכנולוגיות בענפי החקלאות, היי-טק, צבא ביטחון, פרמצבטיקה ועוד חיזקה עוד יותר את ההערכה שקיימת למדינת ישראל.

למרות כל אלה, היה חסר לי איזשהו חלק כדי להשלים את הפאזל ולהבין מדוע כל הסינים אותם פגשתי נתנו לי את אותה תשובה בדיוק לגבי היהודים, כאילו היא מתוכננת אצלם במוח. ואכן, לאחר כשנה בסין ולאחר תשאול של מאות אנשים התחברו אצלי כל החלקים. כאשר מגיע כל תלמיד סיני לחטיבת הביניים ולומד בשיעור היסטוריה על העם היהודי ותולדותיו, הוא שומע מהמורה שלו בדיוק את אותו משפט אשר תואר קודם. מעמד המורה בסין הוא גבוה, ותלמידים מצייתים ומקשיבים למורים כמו שטירון מציית למפקדיו בטירונות. לפיכך, התלמידים שומעים, מפנימים ומכניסים להארד דיסק במוח.

מדינה יהודית בג'ונגלים

הקשר הארוך בין סין לעם היהודי נוצר לראשונה על פי העדויות כבר במאה התשיעית לספירה, כאשר סוחרים יהודים מהודו ומפרס עשו דרכם על דרך המשי הקדומה והתיישבו בעיר קאיפנג, לימים בירתה של שושלת סונג, והקימו שם את הקהילה יהודית העתיקה ביותר בסין. במשך מאות שנים, חייה הקהילה בניתוק מוחלט משאר הקהילות היהודיות בעולם ובמהלך השנים גדלו נישואי התערובת בקרב בני הקהילה. התוצאה הייתה התבוללות כמעט מוחלטת, עד לרמה שהביאה לשינוי המאפיינים הפיזיים הייחודיים שלהם, כך שההבדלים בינם לבין הסינים מגזע החאן היטשטשו לגמרי. בנוסף, אנשי הקהילה איבדו בהדרגה את הזהות היהודית, חדלו מקיום והמצוות ואף המירו את דתם. כיום ישנן בקאיפנג כ-40 משפחות הנחשבות לצאצאי הקהילה ההיא, אך בשל העובדה שהקהילה לא הייתה פעילה מאות שנים אין דרך ממשית לוודא זאת.

קהילה יהודית ותיקה אחרת שנותרה משגשגת עד היום היא קהילת יהודי שנחאי. ההיסטוריה המרתקת של קהילה זו קשורה בתולדותיה של משפחת ששון, משפחה יהודית בגדדית אשר התיישבה בהודו בשנות ה-30 של המאה ה-19 וסחרה בעיקר בכותנה, תה ואופיום. כאשר נפתחו נמליה של סין למסחר עם המערב, פתחה המשפחה עסקים גם בסין ועשתה את הונה הראשוני שם במסחר באופיום, אותו אופיום אשר גרם למלחמות האופיום המפורסמות בהן הובסו הסינים ונאלצו להיכנע לתכתיביה של בריטניה. עם התרחבות עסקי המשפחה בסין, נשלחו עוד ועוד צעירים יהודים וקרובי משפחה לשנחאי ויצרו את בסיס הקהילה היהודית בשנחאי.
לפני מלחמת העולם השנייה, כאשר התגברו רדיפות היהודים על ידי הנאצים, שימשה שנחאי יעד הגירה בשביל יהודים רבים. שנחאי הייתה באותה עת עיר בינלאומית ומדינות שונות כמו בריטניה, צרפת , גרמניה ועוד החזיקו בה אזורים בשליטתן, ופליטים יהודים רבים לא נזקקו לאשרות כדאי להיכנס לשטחיהן. הסינים שהיו מודעים למצב היהודים השקיעו כל מאמץ לסייע לפליטים היהודים ובשעה שאירופה נידתה את היהודים, הייתה שנחאי שבסין העיר היחידה בעולם שפתחה את שעריה לרווחה. עד 1942 שנחאי קלטה כ-30 אלף פליטים יהודים מאזורי הכיבוש הנאציים.

גם אחרי ששנחאי נכבשה על ידי היפנים, אשר היו בעלי בריתם של הנאצים, לא נפגע מעמדם של היהודים, ומסיבות שונות סירבה יפן להוציא לפועל את תוכנית "הפתרון הסופי של יהודי שנחאי" אשר הוצגה ליפנים על ידי נציג הגסטאפו ביפן. לפי יו"ר איגוד יוצאי סין בישראל, טדי קאופמן, "למרות שהם היו בעלי בריתם של הנאצים, ובניגוד למדינות אחרות אשר כרתו ברית עם הנאצים ולקחו חלק בהשמדת העם היהודי, יש לתת ליפנים את כל הקרדיט על כך שהיהודים לא נפגעו בתקופת השלטון היפני. העובדה היא כי לפני המלחמה היו בשנחאי 32,000 יהודים ואחרי המלחמה מספרם לא השתנה".

אך גם בשנחאי מצבם של הפליטים לא היה אופטימאלי, הם סבלו ממחסור במזון ובמים והזדקקו לעזרתם של ארגונים בינלאומיים שונים. מי שקרא את המפה וזיהה את מצוקתם של הפליטים היהודים ואת ההתדרדרות במצבם של יהודי העולם היה סון קה, יו"ר המועצה המחוקקת של המפלגה הלאומית, אשר הגה רעיון ליישב את היהודים בחבל יונאן בדרום מערב סין, סמוך לגבול עם בורמה. סון קה העריך כי האזור הטרופי השקט, הפורה והלא מאוכלס יאפשר ליהודים לברוח המשטר הנאצי הרוצה להשמידם באירופה וכן יוכל לאכלס את הפליטים הרבים אשר חיים בצפיפות נוראית בשנחאי.
תוכנית יישוב היהודים בסין לא יצאה בסופו של דבר לפועל בשל סיבוכים שונים, אך קשר מיוחד ומשמעותי נוצר בין העם היהודי לעם הסיני.

שינדלר הסיני

סיפור מדהים נוסף הקשור ביהודי שנחאי הוא סיפורו של הא פנגשאן, אשר הוכר בשנת 2000 כחסיד אומות עולם בשל פועלו. הא פאנגשן היה עילוי דיפלומטי כבר מגיל צעיר וכיהן החל מ-1937 כקונסול הכללי של הרפובליקה הסינית באוסטריה. שנה לאחר תחילת כהונתו נכבשה אוסטריה על ידי גרמניה הנאצית והאיום על יהודי אוסטריה הלך וגבר, אך שערי רוב מדינות העולם היו נעולים בפניהם. הא פנגשאן נקט בצעד אמיץ, תוך כדי שהוא מסכן את עצמו ואת משפחתו, והנפיק ליהודים אשר הגיעו לקונסוליה הסינית באוסטריה ויזות לשנחאי, מה שנתן להם את כרטיס ההימלטות מהמדינה.

מנהיג הרפובליקה הסינית באותה עת, צ'יאנג קאי שק, שאף לחזק את יחסי סין וגרמניה הנאצית, והוציא הוראות מפורשות האוסרות על נציגויות סין באירופה לסייע ליהודים ברחבי היבשת. הא הפר את הוראותיו של ראש הרפובליקה והתעלם גם מהוראותיו של שגריר סין בגרמניה, כאשר זה גילה על פעילותו והסיוע שהוא מעניק ליהודים ואף שלח נציגים לוינה אשר יבדקו את העניין. לבסוף, כאשר הנאצים עצמים התערבו , הולאם בניין הקונסוליה הסינית בוינה ועבר לבעלות המדינה. בצעד גבורתי ובאומץ לב מעורר הערצה, שכר הא בניין אחר מכספו שלו בו המשיך את פעילותו ואת הנפקת אלפי הויזות.

מגן דוד לשגשוג

לפני כמה שבועות, בעודי צועד חזרה לדירתי מבית הכושר בשכונה, נדהמתי לגלות מגן דוד ענק אשר נתלה באחת החנויות בדרך ונגלה לעיני דרך חלון הראווה. נכנסתי לחנות התיקים של שיאו יו ושאלתי אותו לפשר תלייתו של מגן הדוד, אשר עוטר משני צדדיו בפסים צהובים, אשר אם היו כחולים היה זה בדיוק דגל ישראל. "מגן דוד בעיני הוא סמל להצלחה בחיים", אמר לי שיאו יו והמשיך: "אני מתעניין מאוד בעם היהודי ובישראל, ורוחש לכם כבוד על כך שאחרי כל הקשיים שעבר העם שלכם נלחמתם כדי להקים מדינה עצמאית שהגיעה להישגים גדולים בתחום המדע ומחזיקה צבא חזק כדי להגן על עצמה מפני אויביה. תליתי מגן דוד בחנות כדי שייתן לי את המזל להצליח בחיים, כפי שהעם היהודי הצליח".

בתקופה בה מעמדה של מדינת ישראל בעולם לא יציב ויש שיגידו אף הולך ומתדרדר, החוויה להיות ישראלי בסין ולפגוש אנשים כמו שיאו יו מחממת את הלב. יכול להיות שלא ארה"ב ולא מיקרונזיה, ידידתנו הגדולה ביותר בעולם הזה היא דווקא הארץ הענקית הזאת בצדו השני של העולם, שאנשיה מכנים אותה ארץ המרכז, ואנחנו קוראים לה סין.

למידע נוסף באתר: טיול מאורגן לסין

טיולים הקשורים למאמר