רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

בנוסף למקומה בהיסטוריה הסקוטית, אדינבורו היא מרכז אומנות עולמי, שצמח מחורבותיה של מלחמת העולם השנייה. כיצד נוצרה המהפכה התרבותית הזו, ומדוע נוהרים לשם כל אוהבי האומנות האלטרנטיבית?

אדינבורו, הנמצאת בחופה המזרחי של סקוטלנד, היתה עיר הבירה מאז סוף המאה ה-15. גם בימי קדם היא היתה מרכז תרבותי חשוב. אוניברסיטת אדינבורו שהוקמה בתוכה הובילה את תקופת ההשכלה ואת הוגי הדעות הידועים של התקופה. מאוחר יותר, במאה ה-20, אדינבורו הפכה למרכז תרבותי מהפכני. היא ידועה באוסף הפסטיבלים המתקיימים בה כל שנה באוגוסט, שכולם מוקדשים לאומנויות הבמה ואחרות-

הפסטיבל הרשמי והמוביל בתחומו בעולם כולל מופעי תיאטרון, אופרה ומחול. הוא מלווה בפסטיבל הסרטים, פסטיבל הפרינג', פסטיבל הג'אז, הפסטיבל לבידור אינטראקטיבי, הפסטיבל העממי, ואפילו פסטיבל מיוחד המוקדש לתזמורות הצבאיות.

מה שהתחיל את אוסף הפסטיבלים הוא הפסטיבל הבינלאומי הראשון בשנת 1947. הדמות היוזמת של הפסטיבל היה רודולף בינג, אמרגן אוסטרי שנמלט מגרמניה הנאצית וביקש ליצור פסטיבל בינלאומי בבריטניה. לאדינבורו הוא הגיע אחרי חיפושים נרחבים ברחבי הממלכה. חיפושים אלה היו מעשה אמיץ, שכן בתקופה זו אדינבורו, כמו שאר ערי בריטניה, היתה מטרה להפגזות, ותושביה בילו חלק ניכר מזמנם במקלטים. אך בינג, איש החזון ואולי המשוגע, הקים את ועדת הפסטיבל הרשמית ב-45, מיד עם סיום מלחמת העולם השנייה. המטרה היתה ליצור באדינבורו סוג של 'מקלט תרבותי' על הריסות אירופה.

בפסטיבל הראשון ניגנה התזמורת הפילהרמונית הוינאית בניצוחו של ברונו וולטר, שאמר: באדינבורו יצרתם את החוויה המדהימה ביותר מאז המלחמה. כאן חידשנו את מערכות היחסים בין בני האדם".

לפסטיבל הגדול הסתפחו קבוצות עצמאיות, "נספחים" חצי רשמיים שכונו "פרינג'", שוליים. אלה הפכו לפסטיבל הגדול ביותר שאף האפיל על הפסטיבל המקורי. הקבוצות האלה בסופו של דבר יצרו סוג של מהפיכה תרבותית, ואת הטרנד האומנותי של הפרינג'.

מאז, אוסף הפסטיבלים של אדינבורו יצר מהפיכות תרבותיות נוספות. הם תרמו את חלקם לשנות ה-60 הסוערות, וגם לסוגי האומנות הפרובוקטיביים יותר, כאשר סטודנטית לאומנויות עשתה סוג של מופע עירום ביזארי, מה שהסתיים בבית המשפט. היא הואשמה ב"חוסר צניעות", על ידי חבר שופטים שעדיין ייצג את בריטניה השמרנית.

כמה עשורים לאחר מכן, ב-1999, פותחה אפליקציית הפלאפון הראשונה, שנוצרה עבור הפסטיבל. היא אפשרה למשתתפי הפסטיבל, שחלקם הקטן כבר החזיק במכשיר נוקיה גדול, לראות את מדריך ההצגות במסך ולהשיג מקומות ראשונים בתור. כבר אז, בגרדיאן נכתב ש"אפשר לראות בבירור את הפוטנציאל של שירותים כאלה לשנות את הדרך שבה אנו מתקשרים זה עם זה", והם צדקו.

אחרי מספר מהפיכות, וכניסה למיינסטרים האומנותי, אדינבורו באוגוסט הפכה למגנט לכל מי שאוהב לראות ולחזות באומנות מודרנית, בהתפתחותה הדינאמית והמתחדשת.

טיולים הקשורים למאמר