רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

אין וכנראה לא תהיה בעולם מדינה כמו צפון קוריאה. כנגד כל הסיכויים, המדינה הקומוניסטית, המסוגרת ביותר בעולם, מצליחה לשרוד גם לאחר נפילת ברה"מ הקומוניסטית, ואם יש זמן מתאים לבקר בה, זה עכשיו. הטיול בצפון קוריאה הוא הזדמנות לחדור אל מבעד למסך הברזל, אל המדינה המבודדת בעולם, בה מושגים כמו האינטרנט לא קיימים, ומיליונים חיים את חיים תחת השגחה הדוקה של המשטר בראשותו של קים ג'ונג און.
מעטים הם המטיילים אשר בכלל מודעים לעובדה שניתן לטייל בצפון קוריאה. הכניסה אליה אומנם אפשרית, אך המטיילים אשר יזכו לחוויה המדהימה יצטרכו גם להיכנע לכמה פשרות שבלעדיהן טיול במדינה אינו אפשרי. מטיילים בודדים אינם מורשים להיכנס לצפון קוריאה והטיול אפשרי בקבוצה בלבד, מלווה בשני מדריכים מטעם הממשלה בכל רגע נתון, וכמובן ההסברים שישמעו המטיילים יצדדו באופן חד צדדי בצד הצפון קוריאני. אלו שלא מוכנים לקבל תנאים אלו ישארו מאחור, אך אלו שמוכנים יזכו למסע מרתק לעולם באמת אחר, וזו לא קלישאה.

הכירו את קוריאה עם אקו טיולי שטח בטיול שלא תשכחו לעולם >>>

צפון קוריאה ממוקמת במזרח אסיה בחלק הצפוני של חצי האי הקוריאני היושב בין מפרץ קוריאה וים יפן. היא גובלת בסין מצפון, ברוסיה מצפון מזרח ובדרום קוריאה מדרום. בשל חוסר יכולת להגר, צפון קוריאה היא המדינה ההומוגנית ביותר בעולם מבחינה אתנית. השפה הרשמית היא קוריאנית והסימנים הסיניים אשר שימשו את הקוריאנים יותר מאלף שנה ננטשו לטובת הכתב הקוריאני בצפון בעוד שהם עדיין נלמדים בדרום.
צפון קוריאה היא מדינה הררית ברובה, עם רכסי הרים רבים בגבהים ממוצעים המופרדים על ידי עמקים צרים. הפסגה הגבוהה ביותר, פקטו סאן, נמצאת בגבול סין ומתנשאת לגובה של 2,744 מטרים. לאורך החוף המערבי ישנם מישורים רבים, בעוד שבחוף המזרחי היוצא לים יפן ישנן גבעות רבות. בדומה לדרום קוריאה, לצפון קוריאה כמה עשרות איים לאורך חופה המערבי. הנהר הארוך במדינה הוא נהר היאלו, ונהרות ארוכים אחרים הם טומן, טאדאנג ואימג'ין. הבירה פיונגיאנג נמצאת במחוז פיונגיאנג במרכז קוריאה הצפונית, כ- 50 ק"מ ממפרץ קוריאה. האקלים במדינה הוא אקלים קונטיננטלי, עם חורף ארוך וקר אשר הטמפרטורות בו עשויות להגיע למינוס שלושים מעלות וסופות השלגים בו רבות. הקיץ קצר, חם, לח וגשום בעקבות הגעת המונסונים הדרומיים אשר מביאים אוויר לח מהאוקיינוס השקט. חודשי האביב והסתיו (אפריל-מאי, ספטמבר-אוקטובר) נחשבים על הנייר לחודשים הטובים ביותר לטיול בצפון קוריאה.

בעוד שלאורך המוקדמת שלה הייתה קוריאה מדינה חסות של סין, ההיסטוריה המודרנית של צפון קוריאה מתחילה ב- 1910, אז פלשה יפן והשתלטה על חצי האי הקוריאני. היפנים עזבו את חצי האי לאחר הפסדם במלחמת העולם השנייה ב- 1945, מפנים את מקומם לבעלות הברית, כאשר ברה"מ קיבלה את החלק הצפוני וארה"ב את החלק הדרומי. החלוקה הייתה אמורה להיות זמנית, אבל המלחמה הקרה בין שתי המעצמות הקשתה על האיחוד וגרמה לכל אחת מהן להקים ממשלות עצמאיות בתחומי שליטתן. צפון קוריאה הוקמה כמדינה ב- 1948 לפי מודל קומוניסטי כמו שהיה קיים בברית המועצות, כשלמנהיגה נבחר קים איל סונג.
בשנים הראשונות לחלוקה הקונפליקטים בין הקוריאות היו עניין שבשגרה והגיעו לשיא ב- 1950 כשצפון קוריאה פלשה לדרום בהפתעה גמורה והחלה את מלחמת קוריאה. דרום קוריאה נתמכה ביד ארצות הברית והאו"ם בעוד שהצפון זכה כמוהן תמיכה רוסית ובשלב מאוחר יותר גם של סין הקומוניסטית בהנהגת מאו דזה דונג. לאחר הפלישה הצפונית המפתיעה, הצליחו האמריקאים בפיקודו של הגנרל מקארתור לבצע נחיתה מדהימה בחצי האי הקוריאני, להדוף את כוחות הצפון ולהתקדם צפונה עד הגבול הסיני, אז שלחו הסינים כוחות משלהם כדי למנוע פלישה לסין ולסייע לצפון. לבסוף, הפסקת אש הגיעה ב- 1953, ושני הצדדים הסכימו כי הגבולות המקוריים טרם פרוץ הקרבות הם אלו שישארו. יותר משני מיליון קוריאנים מתו במלחמה, ומשום שלא נחתם הסכם רשמי בין המדינות, צפון ודרום קוריאה עדיין נמצאות במצב של מלחמה.
שבורה ומרוסקת לאחר המלחמה, החלה צפון קוריאה בתהליך שיקום בסיוע ברה"מ וסין. לפני הפיצול בין הצפון לדרום הצפון ריכז את מרבית המפעלים והדרום היה חקלאי בעיקרו. עובדה זו איפשרה לצפון קוריאה להשתקם כלכלית מהר יותר מאשר הדרום, וברה"מ סייעה למדינה לפתח איזורים חקלאיים ואף לספק את צרכיהם. קים איל סונג המנהיג ניסה לאחד את העם ומחד ולחסל את מתנגדיו מגיסא. קים צידד בסין כאשר חל הסכסוך הסינו-סובייטי, אך חזר לתמוך בברה"מ כשיצאה סין בקמפיין מהפכת התרבות. בסופו של דבר פיתח קים אידיאולוגיה עצמאית של הסתמכות עצמית כדי ליצור את הקומוניזם שהוא ייחל לו במדינתו, אך עדיין נתמך באופן מאסיבי על ידי ברית המועצות.
כאשר נפלה המעצמה הסובייטית ב- 1991, הפסיקה פתאום אספקה של דלק וציוד חקלאי לצפון קוריאה. ללא יכולת להתמודד עצמאית עם המחסור ועם ההצפות שפקדו את המדינה באמצע שנות ה- 90, קרסה החקלאות הצפון קוראנית והביאה לרעב כבד במסגרתו צפון קוריאנים רבים איבדו את חייהם. בעוד המדינה מנסה להתמודד עם המשבר, מת ב- 1994 קים איל סונג ולשלטון עלה בנו, קים ג'ונג איל. לאחר שהבין קים הבן שמדינתו נמצאת על פי תהום, הרשה לארגונים בינלאומיים להיכנס למדינה ולסייע במצוקת הרעב. עד היום, צפון קוריאה תלויה באופן קריטי בגורמים חיצוניים לאספקת מזון, בעוד שהיא משקיעה משאבים כלכליים עצומים בפיתוח עוצמתה הצבאית.
הצבא הצפון קוריאני מונה כיום כמיליון חיילים, רובם מוצבים בסמוך לאזור המפורז המפריד בין הצפון לדרום. למרות סנקציות ואיומים שהיא מקבלת מהקהילה הבינלאומית, צפון קוריאה ממשיכה בפיתוח רכבים משוריינים, טילים בלסיטיים, נשק כימי, ביולוגי ופצצות אטום. מותו של המנהיג המיתולוגי קים ג'ונג איל ב2011 הגביר את אי הוודאות סביב תכניותיה העתידיות של המדינה המסתורית בעולם - צפון קוריאה.

טיולים הקשורים למאמר