אנטארקטיקה

צרו עימנו קשר

גוף האדם אינו מותאם פיזיולוגית למזג אוויר קיצוני, חם או קר.
טמפרטורת הגוף של האדם קבועה, והיא נעה, אצל אדם בריא, בטווח מצומצם שבין 36.5 לבין 37.5 מעלות.

הזמינו שייט לאנטארקטיקה העטויה בקרח עם אקו טיולי שייט >>>

בטמפרטורה חיצונית גבוהה, הגוף חייב לקרר את עצמו ע"י שימוש בהזעה. מנגנון ההזעה יעיל בעיקר באזורי אקלים יבשים והתהליך הפיזיקלי של אידוי הזעה משטח הגוף החיצוני הוא הגורם לקירור הגוף.
בחשיפה למזג אוויר קר, הגוף חייב לשמור על הטמפרטורה הפנימית הקבועה שלו, למרות תנאי הטמפרטורה הקיצוניים בחוץ. במצב הזה היכולות הפיזיולוגיות של הגוף להתמודד עם הבדלי הטמפרטורות הוא מוגבל ביותר.
המנגנון הפיזיולוגי שהגוף יכול להפעיל זה רעד של העור החיצוני. פעולת הרעידה גורמת לחימום, אבל יעילות התהליך מוגבלת מאוד. תהליך הרעידה צורך הרבה אנרגיה וזאת גם אחת הסיבות להרגשת רעב במזג אוויר קר מאוד.
בטמפרטורות נמוכות, המנגנון היעיל ביותר לשמור על טמפרטורת הגוף הוא לבוש חם ומבודד. לבוש מתאים מורכב משכבה עבה מבודדת וכיסוי חיצוני שעמיד בפני גשם ורוח.
רוח חזקה מנמיכה עוד יותר את הטמפרטורה החיצונית, וגשם יכול לגרום לביגוד רטוב שעשוי לקפוא לאחר מכן.
זרימת הדם בגוף נועדה להביא דם חם לכל האזורים בגוף. במצב של קור קיצוני זרימת הדם לפריפריה של הגוף (אצבעות רגליים וידיים, אזניים) נעשית חלשה יותר. זרימת דם חלשה מביאה לחוסר תפקוד באזורים האלו ובשלב מתקדם גם לנמק.
מה לעשות במזג אוויר קיצוני קר שנפגוש לדוגמא בטיול לסיביר או בטיול לאיסלנד:
• להתלבש היטב עם שכבה מבודדת יעילה. להקפיד על לבוש טוב באזורי הפריפריה של הגוף: רגליים, קצוות ידיים, ראש ופנים. השכבה החיצונית של הלבוש חייבת להיות אטומה למים ולרוח.
• להקפיד, ככל האפשר, על תנועה. התנועה גורמת להאצת זרימת הדם, גם לאזורי הפריפריה של הגוף, ושומרת על החום שלהם. גם במצב שמרגישים כאב שמקורו בהפחתת זרימת דם לאזורי גוף מרוחקים, חייבים להתמיד בתנועה.
• שתיה חמה עוזרת בחימום הגוף
• שתיה אלכוהולית אינה מומלצת ואינה מועילה. בזמן השתייה מרגישים אמנם חום בצינור הבליעה, אבל בטווח הרחוק יותר השתייה החריפה גורמת להרחבה של צינורות הדם ולכן להאטה של זרימת הדם שנחוץ לחימום הגוף.

ציוד חובה לקראת הטיול:
1. לבנים תרמיים
2. תחתונים מפליז
3. גרביים תרמיים, 2 זוגות
4. גרביים מצמר, זוג אחד
5. ז׳קט פליז (Polartec)
6. מעיל פארקה מפוך (Parka downy) או פארקה (parka) או פרימלופט (PrimaLoft) או קלימשילד (ClimaShield)
7. מכנסיים חמים מפוך (downy) או פרימלופט (PrimaLoft) או קלימשילד (ClimaShield)
8. מגפיים חמות (מסוג באפין Baffin), מבחינת גודל צריך לקחת בחשבון שתלבשו גרביים עבים ושכבת אוויר המבודדת את החום. אם גודל מגפי הקיץ שלכם במידה 37, מגפי החורף שלכם צריכים להיות בגודל 39
9. צעיף
10. כובע צמר המכסה את כל הראש והצוואר
11. כפפות מלאות מצמר או מפרימלופט (PrimaLoft) או מקלימשילד (ClimaShield)
12. כפפות רגילות מפליז
13. דברי טואלט אישיים
14. תרופות
15. פנס ראש
16. נעלי ספורט לשימוש במלון
17. תיק צ׳ימידן גדול (לא ניתן להשתמש במזוודה)
18. תרמיל קטן ליומיום ומסמכים
19. כובע מחמם

טיולים הקשורים למאמר