הגאוגרפיה של אלסקה צילום: שמואל קרן

צרו עימנו קשר

אלסקה היא המדינה הגדולה ביותר בארה``ב, מספר תושביה קטן יחסית (היא המדינה הפחות צפופה מכל מדינות אמריקה - הצפיפות בה קטנה פי 70 מאשר בכלל ארה``ב!) אמנם, לסנאט בוושינגטון היא שולחת שני נציגים, כמו כל מדינה אחרת ביוניון, אבל לבית הנבחרים היא שולחת נציג אחד, כי הייצוג שם מבוסס על מספר התושבים. בבחירות לנשיאות מיוצגת אלסקה ע"י 3 אלקטורים.

שייט מאלסקה דרך ים ברינג אל ארץ הצ'וקצ'ים עם אקו טיולי שייט >>>

האירופים הראשונים שהגיעו לאלסקה היו הרוסים, בראשותו של ויטוס ברינג הדני, שחצה את המיצר (שנקרא אח``כ על שמו) בשנת 1728, ועלה על היבשת 13 שנים לאחר מכן, ב- 1741. כידוע, אלסקה נמכרה לארה``ב בשנת 1867 במחיר מגוחך יחסית לערכה – 7.2 מליון דולר (פחות מחצי סנט לדונם!). בשלישי לינואר 1959 היא הוכרזה על ידי הנשיא אייזנהאור כמדינה ה-49 ביוניון.

גיאוגרפית, מקובל לחלק את אלסקה לחמשה אזורים:

דרום-מזרח – רצועת חוף שארכה קרוב ל-1000 ק``מ, הצמודה למערב קנדה. לארכה נמצא "המעבר הפנימי". כאן נמצאים שניים מהאתרים בהם נבקר – הבירה ג`ונו והפארק הלאומי גליישר ביי. אזור זה זכה לכינוי "ידית המחבת"...
הדרום-המרכזי - הכולל את מפרץ הנסיך וויליאם, את חצי האי קינאי ואת העיר הגדולה באלסקה, אנקורג` (יש הרואים באנקורג` אזור נפרד, בגלל גדלה של העיר ופרישתה הנרחבת). באזור זה, בואלדז, נמצא נמל הנפט של אלסקה. בחצי האי קינאי (ששטחו עולה על שטח ישראל) אתרי תיירות, כפרי דייגים ושמורות טבע.
דרום-מערב - אזור עשיר במיוחד בטבע, הכולל את האי קודיאק, את חצי האי אלסקה ואת האיים האלאוטיים.
אלסקה הפנימית - האזור שבין רכס אלסקה ורכסי צוגאצ` וראנגל בדרום. רכס טאלקיטנה עובר בו. האזור יבש יותר מקודמיו והטמפרטורות בו קיצוניות יותר. בחלקו הצפוני נמצאת פיירבאנקס, בה נעבור בדרכנו חזרה לאנקורג`. האתר המרכזי באזור הוא גם האתר המבוקש ביותר באלסקה, הפארק הלאומי דנאלי, בו נבקר.
האזור הערבתי-ארקטי- (Bush) כולל את רכס ברוקס, את אלסקה הארקטית ואת אלסקה הצפון מערבית הפונה לכיוון מיצר ברינג. זהו האזור הגדול ביותר באלסקה, האקלים בו קשה והתיירות בו מעטה, יחסית.
(יש גם חלוקות אחרות לאיזורים, למשל, זו הרואה את כל הדרום כאיזור אחד, את אלסקה הפנימית כאיזור שני, רכס ברוקס כשלישי והמדרונות המשתפלים ממנו צפונה, כרביעי. או זו הרואה שלשה אזורים: הצפון הארקטי (כולל רכס ברוקס), הרמה הפנימית והדרום.

תושבי אלסקה המקוריים הם צאצאיהם של מי שעברו את מיצר ברינג בתקופה לא ידועה בעבר (הערכה - בין 15 אלף ל-40 אלף שנים טרם זמננו). הם מונים היום כ-90 אלף נפש. הקבוצות העיקריות הן טלינגיט, בדרום מזרח, האלאוטים, בדרום מערב, האינואיטים (בני אינופיאק ונופיק) בחוף הצפון-מערבי והאתאבסקים בשפלה הפנימית. לכל קבוצה היה אזור מחיה שלה, והן חיו בתנאי אקלים שונים ובאקולוגיה שונה, ופיתחו מסורות שונות.

פארקים לאומיים: יש באלסקה 15 פארקים ואתרים אחרים (שמורות, אתרים לאומיים ומונומנטים לאומיים) השייכים לרשות הגנים הלאומיים (NPS), ושטחם הכולל 216 מליון דונם! הגדול בהם הוא ראנגל סיינט-אליאס, שהוא גם הגדול ביותר בארה``ב, 52,000 קמ``ר, כמעט פי 6 משטח ילוסטון!

טיולים הקשורים למאמר