טיול לרואנדה – גורילות הרים ושמפנזים בארץ אלף הגבעות הירוקות

טיולי תרבות וטבע

בהדרכת אריק מסנגי | 11 יום

הדפיסו שלחו שתפו
רואנדה הידועה בכינויה "ארץ אלף הגבעות", בורכה בטבע ייחודי, בעלי חיים נדירים החיים בין הרי הגעש, יערות גשם ומישורים מרשימים. רואנדה מציעה למטייל נופים מרהיבים, אנשים חמים וחברותיים, וחוויות מיוחדות באחד מהמחוזות היפים בעולם; הרי געש וירונגה בצפון מערב המדינה, בהם מסתתרות בין יערות הבמבוק גורילות ההרים האחרונות בעולם; בחופי אגם קיוו נמצאים כמה מן החופים המיוחדים ביותר ביבשת, בעוד הפארק הלאומי יער ניונגווה מגן על שטחים נרחבים של יערות גשם עתיקים, והוא ביתם של פרימטים רבים ושמורת אקגרה במזרח המדינה אשר מהווה בית למגוון בעלי חיים ומתקיימים בה פרויקטים רבים של שיקום והשבה לטבע.  ומצד שני - קיגאלי, הבירה - מודרנית, בטוחה ומתוחכמת.

נכון, שמה של רואנדה עשוי להעלות זיכרונות על רצח העם הנורא שהכריע את המדינה ב -1994, אבל המדינה אימצה עתיד מבטיח ודינמי והיום היא יציבה ומתפתחת, מודל למדינות אפריקה אחרות, והתיירות היא שוב תורם מרכזי לכלכלה כשהתיירים בה מרגישים רצויים מאוד. 

טיול זה יפגיש אותנו עם כל היופי שיש לרואנדה להציע וגם עם העבר הקשה ממנו היא עדיין משתקמת, בהדרכתו של אריק מסנגי, בעל וותק רב בהדרכה למזרח אפריקה.

מסלול הטיול

יום 1

תל אביב - קיגאלי

בצהריים נפגש בנתב"ג ונצא בטיסת דרך אדיס אבבה לבירת רואנדה – קיגאלי, לאחר הנחיתה קצת לאחר חצות העברה למלון ללינה.

יום 2

מבט אל רצח העם - דמעות באגהוזו-שלום - שמורת הטבע אקאגרה

לאחר ארוחת הבוקר נצא לביקור לא קל אך משמעותי להבנת היעד בו נטייל בטיול זה: ביקור במוזיאון והאנדרטה לרצח העם ברואנדה. מקום זה הינו מקום מנוחתם האחרונה של יותר מ- 250 אלף קורבנות רצח העם שהתחולל כנגד שבט הטוטסי ברואנדה והוא מנציח את זכרם של יותר ממיליון אזרחים רואנדים שנהרגו במהלך 100 ימים בשנת 1994 לצד פעילויות ליצירת מודעות ושמירה על השלום. נמשיך ונסע מקיגאלי לכיוון מזרח. בדרכנו נעצור לביקור בכפר הנוער אגהוזו-שלום (Agahozo-Shalom). הכפר הוקם ב-2008 לאחר שפילנטרופית יהודייה בשם אן היימן נחשפה לעובדה הקשה כי רצח העם הותיר אחריו 1.2 מיליון יתומים ברואנדה וכי למדינה אין מענה או מסגרות תומכות לילדים אלה. ההשראה לכפר הגיעה מכפרי הנוער שהוקמו בישראל לאחר השואה והוא מתפקד כתיכון עם פנימייה, שמטרתה לאפשר תהליך של ריפוי על ידי יצירת אווירה משפחתית ותומכת. לאחר הביקור בכפר ומפגש עם התלמידים נמשיך לפארק הלאומי אקגרה (Akagera), אשר נקרא על שם נהר אקאגרה הזורם בגבולו המזרחי ונשפך לאגם איהמה Ihema)). עם ההגעה לפארק נחל בסיור ככל שהזמן יאפשר. העברה למלון לארוחת ערב ולינה.

יום 3

יום ספארי בשמורת הטבע אקאגרה

הפארק שוכן בצד המזרחי של רואנדה, בסמוך לגבול עם טנזניה ומורכב מיערות, ביצות, הרים נמוכים וסוואנה. השטח המגוון הוא ביתם של חיות בר רבות בניהן זברות, ג'ירפות, פילים, אריות, קרנף שהוחזר כחלק מהליך שיקום השמורה ומאות מיני ציפורים. לאחר ארוחת הבוקר נצא לנסיעת ספארי דרך שבילים שונים בפארק ונתקדם מדרום השמורה אל עבר הצד הצפוני שלה בחיפוש אחר הפילים, הבופאלו, הזברות, אנטילופות, אריות, קרנפים וחיות אחרות. לאחר הספארי והיציאה מהשמורה העברה למלון באזור לארוחת ערב ולינה.

יום 4

שמורת הרי הגעש וולקנוס – שייט באגמי התאומים

את היום נפתח בנסיעה אל עבר המחוז הצפון מערבי של רואנדה, ליד שמורת הרי הגעש (Volcanoes National Park) שבמחוז רוהנגרי. נגיע אל אגמי התאומים – בוררה (Bulera) ורוהונדו (Ruhondo) ונצא להליכה ושייט באגם בוררה, המוקף בנוף הרי הגעש שמסביבו, וכן נוכל לצפות במגוון בעלי כנף מרשימים הפעילים באגמים. אחרי הצהריים נבקר אצל משפחה אשר מכינה את המשקה המסורתי המקומי בירת בננות, הנעשה מסוג מסויים של בננות, אותו המקומיים מגדלים. נוכל לצפות ולטעום מן המשקה המיוחד. בסיום הסיור נגיע אל הלודג' השוכן באזור, עם נוף מרהיב אל ההרים שמסביב. ארוחת ערב ולינה במלון.

יום 5

טרק הגורילות – ביקור במרכז המבקרים דיאנה פוסי

שמורת וולקאנוס היא מקום מושבן של גורילות ההרים וגם של חמישה מתוך שמונת הרי הגעש של הרי וירונגה: מוהבורה, קריסימבי, סבייניו, ביסוקה וגהינגה, המכוסים ביערות גשם ובמבוק. בשעות הבוקר המוקדמות נצא לסיור בעקבות הגורילות: נקום מוקדם בבוקר ונצא למרכז השמורה, שם נקבל הסבר ממדריכי השמורה לפני שנתחיל בהליכה בחיפוש ביער הבמבוק. נשהה במחיצתם כשעה, שבמהלכה נוכל לראות אותם משחקים ונעים בין ענפי העצים או על הקרקע. בסיום הסיור נגיע לביקור במרכז מבקרים דיאנה פוסי (מרכז גורילות). נשוב אל הלודג' שלנו באזור השמורה.

יום 6

חוויה תרבותית והכרות עם המקומיים – שייט קאנו שקט בנהר

הבוקר נגיע לביקור אצל כוורן מסורתי, המייצר דבש בשיטה עתיקה ומיוחדת. נמשיך לשייט קאנו שקט בנהר מוקונגווה, אחד הנהרות הארוכים של המדינה, לנופם הקסום של הרי הגעש בין הגבעות הטרופיות הירוקות,  עם מקומיים ששמחים לברך לשלום את האורחים וילדים קופצים למים ליד הסירות. בסיום השייט נצא בנסיעה אל עבר צפון אגם קיבו (Kivu), אחד מששת האגמים הגדולים של אפריקה. נצטרף בשייט אל דייג הערב היומי בסירות הדייגים המסורתיות, מלווים בקולות קריאה ושירה עם סיפורים ונגיעה בתרבות הדייג העתיקה. ארוחת ערב ולינה במלון באזור.

יום 7

שייט באגם כחול המשובץ איים ירוקים

השכם בבוקר נצטרף לשייט אל הדייגים שאותם ליווינו אמש בכניסתם לאגם. לפי חוזק הקריאות ועוצמת השירים נוכל לדעת את גודל השלל. נשוב למלון לארוחת בוקר ונצא בנסיעה לאורך האגם עד לעיירה קיבוייה (Kibuye). נמשיך בשייט על האגם אל האיים הסמוכים – אי הקופים, אי הקפה ואי נפוליאון. נטפס במעלה הגבעה לנוף פנורמי מרהיב: 360 מעלות של האגם הקסום, המשובץ באיים ירוקים. בסיום השייט נצא בנסיעה אל מלוננו הממוקם בין האגם ליער הגשם. ארוחת ערב ולינה במלון.

יום 8

חיפוש השימפנזים – טיול על גשרים תלויים – שמורת הטבע ניונגווה

מוקדם בבוקר נצא אל שמורת היער למעקב אחר קופי האדם, השימפנזים. נקדיש את מהלך היום לטבע שבאזור השמורה, שכן יש האומרים שיער ניונגווה ((Nyungwe הוא האתר החשוב ביותר ברואנדה מבחינת מגוון ביולוגי, עם למעלה מ-1000 מינים של חיות בר. הפארק יפהפה, שופע וירוק להפליא, ובשעות הבוקר המוקדמות והערב המאוחרות מתכסה ב"סמיכה" של ערפילים. שמורת הטבע ניונגווה (Nyungwe forest NP), יער גשם עם עצים גבוהים וצפופים, עם שטח של 1000 קמ"ר, מדובר ביער הגשם ההררי הגדול ביותר במזרח ומרכז אפריקה, מקום מושבם של כ- 250 סוגים שונים של ציפורים, פרפרים, סחלבים, שימפנזים ופרימטים נוספים. מדובר באחד מהיערות העתיקים ביותר באפריקה, שנותר ירוק גם בעידן הקרח, מה שמסביר את מגוון החי והצומח שבו. נצא לטיול על גשרים תלויים (Canopy walk) בין העצים בחופת יער יפהפייה, תוך כדי ההליכה נוכל לחוות את היער מנקודת מבט חדשה, תוך כדי מעברי הגשרים התלויים בגובה 60 מ' מעל קרקעית היער בין עצי ענק אשר מהם נוכל לחוות את החי והצומח מהגובה. בסיומו של יום מרתק חזרה למלון לארוחת ערב ולינה.

יום 9

ארמון המלך בניאנזה – קיגאלי

לאחר ארוחת הבוקר נצא בנסיעה לניאנזה (Nyanza), מקום משכנו ההיסטורי של ארמון המלך, שם נלמד על ההיסטוריה והתרבות הרואנדית. הבירה המסורתית של רואנדה היתה מקום משכנו של האומוואמי (המלך) בניאנזה ומקום מושבו של המושל הקולוניאלי היה בבוטרה (Butare). נמשיך לקיגאלי לארוחת ערב ולינה במלון.

ימים 10-11

קואופרטיב הנשים בקיגאלי - טיסה חזרה ארצה

ביומנו האחרון לטיול נצא לסיור קולינרי חוויתי בו נתלווה לנשים מקומיות הלוקחות חלק בקואופרטיב מקומי במהלך הסיור נערוך עם הנשים קניות בשוק המקומי, ולאחר מכן נבשל מטעמים מקומיים בהדרכתן. הקואופרטיב המיוחד נוסד ב2007 ע"י 18 נשים רואנדיות שיצרו פרוייקט לעזור במאבק האלימות נגד נשים ולהיות יכולות להתפרנס כאימהות חד הוריות. באופן ייחודי יצרו מוסד ליצירת אומנות ובישול, המאפיינים את התרבות הרואנדית. הפרוייקט נקרא אומוטימה, שפירושו שפירושו לב ברואנדית. כיום מעסיק הפרוייקט מאות נשים מהקהילה לייצור תכשיטים, בגדים, משחקים ועוד. נסיים בארוחת צהרים חווייתית חגיגית ונהנה מהמטעמים שבושלו. נמשיך אל שדה התעופה בזמן לטיסתנו חזרה ארצה. נחיתה בלילה מאוחר, אור ליום 11.

  • הטיול הארוך והמקיף ביותר המוצע כיום לרואנדה.
  • הצטרפות אל דייג הערב היומי בסירות הדייגים המסורתיות מלווים בקולות קריאה ושירה עם סיפורים ונגיעה בתרבות הדייג העתיקה.
  • יציאה לטרק הגורילות, קנופי וחיפוש שימפנזים ביער ניונגווה, ספארי בשמורת אקגרה, וביקור בפאארק הלאומי וולקנוס.
  • סיור קולינרי חוויתי בו נתלווה לנשים מקומיות הלוקחות חלק בקואופרטיב מקומי, נערוך איתן קניות בשוק המקומי ונבשל מטעמים מקומיים בהדרכתן.
  • חוויה היסטורית ותרבותית, ביקור במוזיאון והאנדרטה לרצח העם ברואנדה, סיור בירה המפתיעה קיגאלי וביקור משכנו ההיסטורי של ארמון המלך בניאנזה.
  • המדריך אריק מסנגי, בן לאבא מטנזניה ואמא מאוקראינה. גדל בישראל ומצא את עצמו באפריקה. מכיר את רואנדה על בוריה וחרש את טנזניה לאורכה ולרוחבה. אוהד מושבע של מדינות מזרח אפריקה. אוהב לטייל בעולם, וללמוד על מה שיש לעולם להציע. חובש, מורה דרך בישראל ובוגר קורס "מדריכי טיולים" של אוניברסיטת חיפה. דובר את השפות: עברית, רוסית, אנגלית ומעט סווהילית. מדריך לרואנדה, דרום אפריקה, אתיופיה, נמיביה , קניה טנזניה וזנזיבר.
  • חווית הגורילות ברואנדה טובה יותר, עולה פחות ונוחה יותר עבור הנוסעים מאשר חווית הגורילות באוגנדה הסמוכה.

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?


תאריכי יציאה ומחירים

תאריך יציאה תאריך חזרה מדריך מחיר לאדם בחדר לשניים הנחת רישום מוקדם הערות הרשמה
טיול מיסי נמל מחיר כולל
17/10/2024 27/10/2024 אריק מסנגי $6,360 $430 $6,790 $250 הנחה לנרשמים עד 30/05/2024
$100 הנחה לנרשמים עד 10/07/2024

תוספת ליחיד בחדר: 580$



דגשים מיוחדים

מחיר הטיול כולל

טיסות ת"א – קיגאלי – ת"א עם אתיופיין דרך אדיס אבבה כולל מיסי נמל.
לינה: בעיר הבירה במלון 4*+, בשמורות ומחוץ לעיר הבירה בלודג'ים נעימים ברמת תיירות גבוהה.
תחבורה: רכבי 4X4 עם נהגים מקומיים מההגעה ועד יום 6 מיום 6 ועד סיום הטיול אוטובוס/מיניבוס.
כלכלה: פנסיון מלא. כל הארוחות מההגעה ביום הראשון ועד ארוחת ערב ביום האחרון. מים מינרלים ופירות ברכבים.
קבוצה וצוות: 12-22 מטיילים, נהגים-מדריכים מקומיים ומדריך ישראלי מצוות אקו – אריק מסנגו.
דמי כניסה ולינה בשמורות הטבע.
canopy walk שמורת יער Nyungwe.
פרמיט לטרק אל הגורילות.
פרמיט לטרק אל השימפנזים.
פרמיט אקגרה.
דמי רישום וטיפול.
מסי נמל.
תשר לנותני השירותים המקומיים.
בדיקות קורונה כנדרש ברואנדה (ביום שלפני הטרק לגורילות). מסודרת וכלולה במחיר הטיול.

מחיר הטיול אינו כולל

ביטוח אישי ומטען.
ארוחות ושתייה שאינן כלולות.
הוצאות אישיות. הוצאות קורונה.
אשרת כניסה (ויזה). תשלום בכניסה למדינה. 50$ לאדם לערך.

הערות חשובות – טיול לרואנדה:

אופי הטיול: טיול תרבות וטבע לרואנדה – מדינה שהתיירות עוד בחיתוליה; הטיול כולל נסיעות ברכבי 4X4, שייט ומסלולים רגליים בטבע, בעקבות בעלי חיים ובין כפרים. הטיול כולל מפגשים אותנטיים עם האוכלוסייה המקומית. הטיול כולל ימים בהם יש הליכות של מספר שעות ודורש כושר סביר.
שימו לב כי תשלום מקדמה נוסף מתוך מחיר הטיול יבוצע לפני אישור הפרמיט לטרק הגורילות.
מיסי הנמל והדלק נכונים ליום פרסום הטיול. במידה ויחול שינוי, המחיר ישתנה בהתאם.
מחיר הטיול נכון ליום פרסום הטיול, במידה וחברת התעופה תשנה את מועדי הטיסות ו/או תעלה את מחירן, ישתנה מחיר הטיול בהתאם לתוספת.
במהלך טיולי הטבע בעקבות בעלי החיים ייתכן כי הקבוצה תתפצל לקבוצות קטנות יותר בהתאם לדרישות פקחי הפארק.
מחיר הוויזה אינו כלול במחיר הטיול. עלות האשרה מונפקת עם הכניסה לרואנדה ועלותה נכון ליום פרסום הטיול 50$ לאדם. במידה ויחול שינוי בעלות הויזה תשולם התוספת ישירות בכניסה למדינה.
התוכנית מתארת את האתרים בהם נבקר, אך לא בהכרח את סדר הביקורים לאורך הימים.

הערות לטרק הגורילות

מרגע ההגעה למשפחת הגורילות (וגם השימפנזים) השהות במחיצתן מוגבלת לשעה בדיוק.
לאחר רכישת הפרמיט דמי הביטול עליו מלאים.
הכניסה לשמורת הגורילות מותנית בבריאות המטייל. מטייל חולה או מצונן לא יורשה ליטול חלק במפגש עם הגורילות.
ילדים מתחת לגיל 15 לא מורשים להיכנס לשמורת הגורילות.

קצת על המדריך אריק מסנגי

בן לאבא מטנזניה ואמא מאוקראינה. גדל בישראל ומצא את עצמו באפריקה. טס לכמה חודשים לטנזניה ובילה שנה באפריקה. מכיר את רואנדה על בוריה וחרש את טנזניה לאורכה ולרוחבה. אוהד מושבע של מדינות מזרח אפריקה. בנוסף מטייל וחוקר את אמריקה הלטינית והאיים הקריביים. איתו תבקרו במקומות שרק המקומיים מגיעים אליהם. אוהב לטייל בעולם, וללמוד על מה שיש לעולם להציע… חובש, מורה דרך בישראל ובוגר קורס "מדריכי טיולים" של אוניברסיטת חיפה. דובר את השפות: עברית, רוסית, אנגלית ומעט סווהילית. מדריך לרואנדה, דרום אפריקה, אתיופיה, נמיביה , קניה טנזניה וזנזיבר.
אהבתם את הטיול? הרשמו עכשיו אהבתם את הטיול?

מידע נוסף

רואנדה – יוצאים מתוך הערפל

צילום: הדס זהבי למרות שמאחוריה היסטוריה עקובה מדם, מתחילה רואנדה להשתקם, ומסתבר שיש לה מה להציע לתיירים. […]

הר סולימאן בקירגיזסטן

שדות עוצמה נסענו לגבעה שהתרוממה מעל אוש. המכונית טיפסה בסמטאות דרך עצי הדולב הגדולים. שער מוסלמי עמד […]

המלצות המטיילים שלנו

רוצים לשמוע מה המטיילים שלנו חשבו על הטיול? אספנו בשבילכם את כל מכתבי ההמלצה שקיבלנו במקום אחד.

טיול לרואנדה – גורילות הרים ושמפנזים בארץ אלף הגבעות הירוקות

טיולי תרבות וטבע

בהדרכת אריק מסנגי | 11 יום

הדפיסו שלחו שתפו