טיול לדאגסטן וצ'צ'ניה – הרפובליקות הנסתרות של רוסיה

טיול למדינה המסתורית והיפה ביותר ברוסיה בהדרכת אניה קוזלובה | 11 יום

הדפיסו שלחו שתפו
דמיינו לכם קניונים עמוקים יותר מהגרנד קניון האמריקני, דיונות גבוהות יותר מהדיונות של הסהרה, ערים עתיקות יותר מרומא, תרבויות ששמרו על צביונן לאורך שנים רבות, מסורת עתיקת יומין שעברה מדור לדור ועמים הרריים שהגנו בקנאות על עצמאותם בסיוע פסגות הרים מושלגות. פיסת גן העדן הזאת אכן קיימת והיא נמצאת ברוסיה, במיוחד בחלקה הדרום מערבי. זהו אזור מרתק ומסעיר דמיון שמאז ומעולם נתן השראה לגדולי הסופרים, האומנים, הפילוסופים ולכל אותם אנשים שיצר ההרפתקנות בוער בליבם. בשנה שעברה השקנו לראשונה מסלול ייחודי לדאגסטן, "ארץ ההרים" המסתורית, הרפובליקה היפה והמופלאה ביותר באזור זה של רוסיה. דאגסטן חובקת בתוכה את שלל הצבעים והנופים של האזור: הרים מושלגים, נהרות ומפלים זורמים, אגמי טורקיז, כפרים אותנטיים, עמקים מוריקים עם פרחים ועדרי צאן, ערים ומבצרים עתיקים, תרבות עשירה וכמובן חום אנושי ומסורת הכנסת אורחים ששמה הולך לפניה. השנה אנו מרחיבים את המסלול ומזמינים אתכם לחוות לצד דאגסטן גם את צ'צ'ניה, הרפובליקה החולקת איתה את גבולה המזרחי. עד כה מעט מאוד ישראלים זכו להגיע לאזור המתאושש בקצב מסחרר מהמלחמות והעימותים המורכבים שפקדו אותו בעבר. הגיחה הקצרה לצ'צ'ניה תאפשר לטעום מהניגודיות האופיינית לה: טבע עוצר נשימה, ומנגד גרוזני הבירה המודרנית. המסלול החדש יצייד אתכם בחלקים המשמעותיים בפאזל העמים, התרבויות והנופים של אזור גיאוגרפי מרתק זה ברוסיה.

מסלול הטיול

יום 1

מתל אביב לדאגסטן

בשעות הבוקר נמריא דרך יעד ביניים למחצ׳קאלה, בירת דאגסטן. לאחר הנחיתה וקבלת הפנים בשדה התעופה ניסע אל קספייסק, עיירה קטנה הנמצאת בחופי הים הכפסי. בתקופה הסובייטית הייתה קספייסק עיירת נופש ידועה של בתי הבראה, שאליה שאפו להגיע אזרחים סובייטים, המותשים מעונת החורף ומתקופת הצנע, וזאת כדי לקבל את המנה השנתית של אוויר צח, שמיים כחולים, שמש מלטפת, פירות וירקות טריים ונופים פתוחים. נעצור לארוחת צהריים במסעדה בעלת נוף מרהיב אל הים הכספי. הארוחה כוללת מופע פולקלור מקומי. נמשיך לעיר דרבנט. לינה בדרבנט.

יום 2

דרבנט והקשר היהודי

בבוקר נצא לטיול בעיר דרבנט, בעלת ההיסטוריה העתיקה ביותר ברוסיה ואחת העתיקות בעולם. דרבנט, שפירוש שמה בפרסית הוא ״שער נעול״, מתגאה בעבר ארכיאולוגי בן 5000 שנה. במשך שנים רבות היוותה העיר מוקד חשוב של סחר בין יבשתי על דרך המשי. המקום ראה הן שגשוג וצמיחה והן תקופות קשות ומלחמות עקובות מדם. שליטים ואימפריות ניסו לכבוש את המקום האסטרטגי החשוב, ״שער השערים״ לאיזור. נעשה סיור במבצר העתיק נרין-קאלה – "מבצר השמש", אשר נבנה עוד במאה השישית בהוראת שליט פרסי משושלת הססנידים. נטייל ברחובותיה המפותלים של העיר העתיקה. המצודה, העיר העתיקה וביצורי דרבנט נכללים ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק״ו. לאחר ארוחת צהריים נמשיך לבית הכנסת הגדול של דרבנט, המרכז של הקהילה היהודית בקווקז. נכיר את רב הקהילה, את ההיסטוריה של היהודים ההרריים ונבקר בבית קברות יהודי עתיק ושמור למופת. בערב נצא לקובצ׳י, כפר אותנטי עתיק. ארוחת ערב ולינה בקובצ׳י בבתים של תושבים מקומיים.

יום 3

דאגסטן המסורתית

בבוקר נצא לסיבוב היכרות בקובצ׳י, הכפר המפורסם בקווקז (ובעולם כולו) בשל מסורת צורפות בת אלפי שנים. לפי האגדה, כאשר בפרס שמעו על מיומנויות של אומני קובצ'י, נשלח לשם שליח עם חוט מתכת דקיק. הצורפים מקובצ'י קדחו בחוט מספר חורים והחזירו אותו לשליח המופתע. נבקר בבית הצורף ונצפה בתהליך העבודה של הצורף. נבקר במוזיאון הביתי ונצטלם בבגדים המסורתיים.

לאחר ארוחת צהרים נצא לכפר בלחר. כפר אחר, עם אחר, שפה אחרת, בגדים אחרים ומסורת אחרת של ייצור הקרמיקה המפורסם בכל דאגסטן. המוטיבים הקדומים בקרמיקה הבלחרית מעידים על עתיקות. בעלי המקצוע משמרים בקפדנות את כל שלבי הייצור, כפי שהיו נהוגים בעבר. נשתתף בסדנת קרמיקה ונצא עם מזכרת שניצור במו ידינו. בערב נצא לכיוון העיירה גוניב. ארוחת ערב ולינה בבית הארחה בגוניב.

יום 4

מפלי סלטה ושקיעה בהר מאיאק

אומרים ש״מי שלא היה בגוניב לא היה בדאגסטן״. ישוב ציורי זה הממוקם בהרים נחשב לאחד המקומות היפים בדאגסטן. טבע מרהיב, אקלים מיוחד ואוויר הרים צלול כיין הקנו למקום שם של שוויץ דגסטאני. נעשה סיור היכרות במקום ונעלה לאנדרטה ״העגורים הלבנים״ לזכר חיילים שנפלו במלחמת העולם השנייה. לאחר מכן נמשיך למפל התת-קרקעי סלטה. דרך הערוץ הצר והמערות הציוריות נתקרב למפל ונתרשם ממשחקי האור והצל במים הזורמים מלמעלה. נעבור לרכבי שטח ונסע לכפר צ׳וח הסמוך, שם נאכל ארוחת צהריים ונתרשם מארכיטקטורה מסורתית של הכפר והבית האוורי. ביקור בכפר המסתורי גמסוטל הוא גולת הכותרת של היום. כפר עתיק ונטוש, החצוב בסלעים על פסגת ההר בגובה של 1500 מטר, הר הגמסטל המכונה ״מאצ'ו פיצ'ו הרוסי״, מרתק, מקסים ונחרט בזיכרון לעד. הוא נראה כהמשכם הטבעי של הסלעים – כאילו יצא מאבן והפך לאבן שוב. הבתים הישנים והנטושים, שמזמן כבר התמזגו עם הנוף, דומים יותר לקנים עזובים של ציפורים. ניפול בקסמיו של הכפר, נשתה את מי מעיינותיו הצלולים ושם, על ההר, נראה את השקיעה. לינה בבית הארחה בגוניב.

יום 5

ה"מאצ'ו פיצ'ו הרוסי"

נתחיל את היום בעלייה לכפר גמסוטל. לאחר נסיעה ברכבי שטח סובייטיים ועלייה של כשעה ברגל – נגלה כפר עתיק ונטוש החצוב בסלעים על פסגת ההר בגובה של 1500 מטר. הר הגמסטל המכונה ״המאצ'ו פיצ'ו הרוסי״ – מרתק, מקסים ומשתלב בתצורה הטבעית של המקום. נטייל בין הבתים הישנים והנטושים, שמזמן כבר התמזגו עם הנוף, ניפול בקסמיו של הכפר ונשתה את מי מעיינותיו הצלולים. נמשיך וניסע לכפר צ׳וח הסמוך. בצ׳וח, הנחשב לאחד הכפרים המיושבים העתיקים ביותר באירופה ,נתארח בבית מקומי, נאכל ארוחת צהריים ונתרשם מהארכיטקטורה המסורתית של הכפר והבית האוורי. בערב, אם מזג האוויר יאפשר, נרד לנהר ונעשה פיקניק עם מדורה, שירים, ריקודים ואוכל טעים. לינה בגוניב.

יום 6

"שער הניסים" ומפל יפה ומרשים

בבוקר נצא לטיול בערוץ קרדה, יצירת מופת של הטבע הנקראת ״שער הניסים״. ערוץ צר באורך של 400 מטר וברוחב של כ-4-2 מטרים, המתפתל בין הסלעים בגובה של 170 מטר, ומזכיר שער קסום לעולם אבוד. אין כאן שמש, השמים אינם נראים ואפילו בשעות הצהריים יש אור עמום. זוכרים את הכניסה לממלכת הגמדים מ״שר הטבעות״? אחרי ארוחת צהריים נמשיך לאזור חונזאח, אחד האזורים היפים בדאגסטן. נתרשם ממפל טובוט הצונח מגובה של 90 מטר. בשל יופיו הפראי נכלל מפל טובוט ברשימת אוצרות הטבע של דאגסטן. נחזה בשקיעה ונשוב לארוחת ערב בבית ההארחה. לינה בגוניב.

יום 7

אגם יפה וכחול באזור כפרי מרוחק

ניפרד מגוניב ונצא בנסיעה העוברת דרך מאגר מים אירגני, אגם יפהפה עם מים כחולים המוקף בהרים המשתקפים בו, לכיוון הר אחולגו, שם במאה ה-19 במהלך מלחמת הקווקז היה קרב גדול ועקוב מדם. נבקר באתר ההנצחה שבמקום ונמשיך לכפר רחטה. בכפר הקטן והמסורתי הזה נמצא המפעל היחיד בכל צפון הקווקז לייצור ״בורקה״, לבוש קווקזי מסורתי העשוי צמר. נתוודע לטכנולוגיית הייצור העתיקה שעברה בקפידה מדור לדור. כמו כן, נעבור בטחנת קמח בת 200 שנה המופעלת על-ידי מים ונראה איך מכינים ״אורבץ",  המעדן הדאגסטני המסורתי העשוי מזרעי פשתן או גרעיני משמש טחונים. לעת ערב נגיע לכפר בוטליח הסמוך. לינה בכפר בוטליח בבתים של מקומיים, נציגי העם האנדי הנחשב לאחד העמים העתיקים ביותר באזור.

יום 8

אל רפובליקת צ'צ'ניה

בבוקר נצא מבוטליח לכיוון צומדה, מקום הולדתו של חביב ״היעט״ נורמגומדוב, אלוף העולם באומנויות לחימה משולבות באליפות הלחימה האולטימטיבית במשקל קל. בצומדה שבה כל ילד חולם להיות אלוף העולם, נבקר במחנה אימונים ונראה כיצד מגדלים את האלופים הבאים. לאחר ארוחת הצהריים נחצה את הגבול עם רפובליקת צ'צ'ניה ונגיע לימת קזנוי-עם הנמצאת בהרים בגובה של 1870 מטר מעל פני הים. זוהי הימה הגדולה והעמוקה בצפון הקווקז, עם מים צלולים שצבעם משתנה בהשפעת אור השמש מטורקיז לכחול כהה. לינה במלון המשקיף אל האגם.

יום 9

גרוזני בירת צ'צ'ניה וביקור במוזיאון אתנוגרפי ייחודי

נתעורר למראה הקסום של האגם המוקף בהרים ירוקים, המנוקדים במגדלי שמירה, ונצא אל המסע שלנו אל תוך ליבה של צ'צ'ניה. את ההיכרות שלנו עם המקום נתחיל בביקור במוזיאון אתנוגרפי פרטי, שלאחריו נחווה שיחה מרתקת עם המייסד שלו. נמשיך לגרוזני, עיר הבירה המודרנית של צ'צ'ניה, שקמה לתחייה מחורבותיהן של המלחמות הקשות. נבקר באתרי ההנצחה ונדבר על האירועים שזעזעו את האזור. נסיים את ביקורנו במסגד המרשים בשם ״לב צ'צ'ניה״, אחד המסגדים הגדולים והיפים ביותר בעולם. בשעות הערב נעזוב את גרוזני המוארת ונתחיל לחזור לדאגסטן, שם נבלה את הלילה. לינה במלון בדאגסטן.

יום 10

קניון סולאק – הדובדבן שבקצפת של דאגסטן

נצא לכיוון קניון סולאק, אחד הקניונים היפים והעמוקים ביותר בעולם (עומקו 1920 מטר, מה שהופך את קניון סולאק לעמוק מהגרנד קניון בארצות הברית). דאגסטן עשירה בנופים ובמראות מרהיבים, אבל קניון סולאק בהחלט נחשב לדובדבן שבקצפת. יופיו הבלתי נתפס של המקום עוצר נשימה, מהפנט ומסחרר. "הרעד מהתרגשות שאחז בי כאילו שילב את פעימות לבה של האדמה החיה, הזזה, המפעפעת מתחתיי. בפועל, היה זה ליבי שדימם״, כך תיעד את התרשמויותיו מהביקור בקניון הסופר הצרפתי הנודע אלכסנדר דיומא אשר טייל בקווקז במשך שלושה חדשים באמצע המאה ה-19. נבקר בכפר דובקי שממנו נפתחת תצפית מרהיבה אל עבר הקניון, נצא להפלגה על נהר הסולאק שצבעו טורקיז ונהנה מארוחת צהריים בחיק הטבע. נשוב לבית המלון שבו בילינו את הלילה הקודם לארוחת ערב מסכמת  וחגיגית.

יום 11

מרוסיה חזרה לתל אביב

הבוקר נצא לשוק המקומי הססגוני במחצ׳קאלה. נקנה ריבות, גבינות, יין הבית וכל הדברים הטובים שליבנו ירצה ומטעננו יאפשר. ניפרד מדאגסטן, נמשיך לשדה התעופה ונעלה על טיסה לתל אביב דרך יעד מקשר. בשעות הערב המאוחרות ננחת בתל אביב.

  • הטיול תוכנן ונבנה על ידי המדריכה אניה קוזלובה, בעלת ידע וניסיון רב בהרכבת מסלולים ייחודיים ברחבי רוסיה
  • הטיול כולל הופעות פולקלור, סדנת קרמיקה וחשיפה לפניני התרבות המקומית
  • טיול לאזור נידח, מרתק וייחודי, אשר תוכנן לתקופות הנוחות ביותר לביקור, המשלב אתרי טבע מיוחדים והיסטוריה ותרבות מרתקות
  • ארוחות במסעדות מקומיות וחשיפה להוואי המקומי
  • ביקור באתרי מורשת של אונסק"ו
  • פנסיון מלא לאורך הטיול

רוצים לקבל עדכון כשיהיה תאריך?


תאריכי יציאה ומחירים

כרגע אין תאריכי יציאה קרובים לטיול

נשמח לשלוח לכם הודעה כשיקבעו התאריכים ולעניין אתכם בהרשמה.
השאירו לנו את פרטיכם בטופס המצורף וניצור עמכם קשר בהמשך.

רוצים לקבל עדכון כשיהיה תאריך?

שדה חייב להכיל לפחות 2 תווים

שדה חייב להכיל לפחות 2 תווים

כתובת דואר אלקטרוני לא תקינה

טלפון חייב להכיל לפחות 9 ספרות

אנחנו מעוניינים לקבל עדכונים במייל או בSMS על טיולים.

תוספת ליחיד בחדר:  550 $



דגשים מיוחדים

מחיר הטיול כולל

טיסות בינלאומיות (בחברת איירופלוט) על פי מסלול הטיול.
לינה: מלונות ובתי הארחה ברמת תיירות הטובה בנמצא באזור זה. שני לילות אירוח אצל משפחות מקומיות.
כלכלה: כלכלה מלאה על בסיס 3 ארוחות ביום
תחבורה: אוטובוס תיירים לאורך כל המסלול ורכבי שטח בחלק מהמסלול.
כניסות לכל האתרים וסיורים כמפורט במסלול הטיול.
המחיר מבוסס על מחירי טיסות ומסי נמל הנכונים ליום פרסום הטיול (דצמבר 2019). במידה ויחול שינוי המחיר יעודכן בהתאם.
תשר לנותני השירותים המקומיים.
מפגש הכנה לטיול
דמי טיפול ורישום

המחיר אינו כולל

ביטוח רפואי ומטען
הוצאות בעלות אופי אישי
שתייה שאינה מים מחוץ לארוחות
טיפ למדריך הישראלי

לתשומת לבכם

אופי הטיול: הטיול לדאגסטן וצ'צ'ניה הוא טיול טבע ותרבות חווייתי ומרתק במיוחד (יש לציין שהמקום הוא גן עדן לחובבי צילום). הטיול כולל נסיעות באוטובוס תיירים וברכבי שטח, ומשלב הליכות מהנות בטבע ירוק ובכפרים ציוריים על רקע נופי הרי דרום מערב רוסיה ונופי טבע פראיים. המסלול הייחודי מתאים לכל הגילאים ולכל רמות כושר.
קבוצה קטנה עד 16 מטיילים. מדריכה ישראלית מצוות אקו – אניה קוזלובה ומדריכים מקומיים איכותיים
מיסי הנמל והדלק נכונים ליום פרסום הטיול. במידה ויחול שינוי, המחיר ישתנה בהתאם.
חיסונים - לקבלת מידע על חיסונים יש לפנות ללשכת הבריאות באזור המגורים.
דאגסטן וצ'צ'ניה הם אזורים בעלי מאפיינים של עולם שלישי. על אף שאנחנו עובדים עם נותני שירותים מהשורה הראשונה, עדיין ייתכנו בעיות שלא נוכל לחזות את קיומן מראש (לדוגמא כבישים סגורים מפאת שיפוצים, מפולות, שינויי מועדים של אירועים וכיו"ב). על הנוסע לקבל זאת כחלק מאופי הטיול בארצות יעד אלו. באם יהיה צורך מדריכנו יעשו שינויים בשטח, לטובת ורווחת הנוסעים.
צ'צ'ניה נמצאת ברשימת המדינות תחת אזהרות המסע של משרד החוץ והמטה ללוחמה בטרור. עם זאת, לא חל כל איסור לטייל שם. היציאה לטיול היא על פי שיקול דעתו האישי של הנוסע.
ביקור באתרים מסוימים במהלך הטיול מותנה באישור מקומי. במידה ולא יתאפשר ביקור כפי שתוכנן מראש, למדריך הטיול תהיה הזכות לבחור תוכנית אלטרנטיבית לטובת ורווחת הנוסעים.
התוכנית מתארת את האתרים בהם נבקר, אך לא בהכרח את סדר הביקורים לאורך הימים. תכנית הטיול כפופה לשינויים גם בהתאם לשיקול הדעת של המדריך ושל אקו טיולי שטח.
על כל מטייל להיות מצויד בדרכון בתוקף ל- 6 חודשים מיום היציאה.
חובה על המטיילים להצטייד בביטוח רפואי וביטוח נסיעות מתאימים לפני הנסיעה. לאחר שקניתם פוליסת ביטוח, בבקשה שלחו אלינו את הפרטים על מנת שנוכל להתארגן בהתאם במידה ותזדקקו לטיפול רפואי במהלך הטיול.
טיסות : ע"פ מדיניות חברת התעופה, בטיסות קבוצתיות לא ניתן לבצע הושבה מראש. על המטייל להגיע לנמל התעופה מוקדם מספיק (כשלוש שעות לפני הטיסה) אם ברצונו להגדיל את אפשרות הבחירה, ולבחור לעצמו ולמי שמטייל עמו מושבים סמוכים. יודגש כי כל נושא ההושבה בטיסות אינה באחריות אקו, ואקו כפופה למדיניות ההושבה הקבוצתית של חברות התעופה השונות. כרטוס מוקדם (לא בכל החברות זה אפשרי), שינוי מועד יציאה או חזרה, שדרוג למחלקת עסקים, בחירת מושבים מועדפים ושירותים אישיים נוספים הנוגעים לתעופה, אם וככל שניתן להציעם בטיול זה, יוכלו להתבצע בעלות נוספת ומשתנה הכוללת את מחיר חברת התעופה ודמי הטיפול. לצורך שירותים אלו אנא פנו אל הנציג המטפל בכם ב"אקו".
ביטול נסיעה לפני תחילתה: אנו נתקלים מידי פעם במקרים בהם מטיילים נאלצים לבטל את נסיעתם מחמת תאונה או מחלה פתאומית, או מחמת אשפוז או מוות של בן משפחה קרוב. לצערנו לא נוכל להחזיר דמי ביטול שנגבים מאתנו על ידי חברות התעופה וגורמי התיירות בעולם. על המטיילים לעשות ביטוח טיולים, וחברת הביטוח היא הגורם אליו יש לפנות על מנת לקבל החזר כספי בהתאם לתנאי פוליסת הביטוח אותה רכשתם. למרות האמור לעיל, חברת אקו "כידידת הנוסע" תעשה ככול שביכולתה ע"מ שהלקוח ישלם את המינימום הנדרש. אנו ממליצים לכל המטיילים לעשות את הביטוח בעת ההרשמה על מנת להיות מבוטחים בתקופה שלפני היציאה לטיול, בהתאם לתנאי הפוליסה שתרכשו.
אהבתם את הטיול? הרשמו עכשיו אהבתם את הטיול?

מידע נוסף

ארגנטינה – היער, האגם והשוקולד

כבשן האש של השטן את השקט המוחלט של נצחיות ההרים קטע רק פצפוץ הקרח הנשבר. עשרה זוגות […]

מי הם הרומנים?

כמו מדינות אחרות באירופה, גם ההיסטוריה של רומניה מורכבת מנדידות וכיבושים של עמים שונים, וחוקרים חלוקים בנוגע […]

המלצות המטיילים שלנו

רוצים לשמוע מה המטיילים שלנו חושבים על הטיולים שלנו? אספנו בשבילכם את כל מכתבי ההמלצה שקיבלנו במקום אחד.

טיול לדאגסטן וצ'צ'ניה – הרפובליקות הנסתרות של רוסיה

טיול למדינה המסתורית והיפה ביותר ברוסיה בהדרכת אניה קוזלובה | 11 יום

הדפיסו שלחו שתפו