טיול לטאיוואן צילום: עירא מלצר

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

הסוד הכמוס של אסיה מתחיל להתגלות, ואיתו שמורות טבע עוצרות נשימה, תושבים ילידים, פסטיבלים מטורפים, שווקי לילה ייחודיים והעם הכי נחמד בעולם.
מיקומה של טיוואן בלב ליבה של מזרח אסיה והעובדה שהיא יושבת על המעבר הימי השקט והבטוח בין דרום מזרח אסיה לצפונה, גרם לה להיות יעד נחשק לכיבוש על ידי אימפריות שונות. הפורטוגזים, אשר היו הזרים הראשונים להגיע לטיוואן אי שם בסוף המאה ה-16, קראו לה "Ilha Formosa", האי היפה, ובשנים האחרונות מגלים יותר ויותר תיירים שהפורטוגזים צדקו ובגדול.

טיול לטאיוואן בסימן חגיגות השנה החדשה עם אקו טיולי שטח >>>

טיול לטאיוואן, הונג-קונג ומקאו בסימן פסטיבלי הקיץ עם אקו טיולי שטח >>>

בשל היותה מדינה תעשייתית בולטת בחלק האחרון של המאה ה-20, נדבקו לטיוואן סטריאוטיפים שגויים של מדינת מפעלים, אזור תעשייה ענקי ומדינה אשר מוכרת בעיקר בשל הכיתוב Made in Taiwanעל מוצרי הצריכה השונים. מעבר לעובדה שהייצור מרוכז בה בשטח מצומצם יחסית וחלקו הגדול עבר בעשור האחרון לסין, טיוואן מקלפת מעצמה בשנים האחרונות את התדמית התעשייתית, והמטיילים המגיעים אליה מוקסמים מהפנים האחרות והמפתיעות של האי הטרופי: נופים הרריים שיכולים להתחרות בכל מקום אחר בעולם, חופים אקזוטיים, מטבח שהוא חוויה קולינרית, תרבות אבוריג'ינית עתיקה, דת עממית מיוחדת ומעל לכל, הטיוואנים, שמי שפגש אותם אותם יודע שהם האנשים הנחמדים ביותר במזרח.

הילידים הטיוואנים

האבוריג'ינים של טיוואן הם חלק מהאומה האוסטרונזית, משפחת עמים אשר אליה משתייכים כל תושבי האיים בדרום מזרח אסיה, באוקיינוס השקט ואף בחלק מהאוקיינוס ההודי. חלק מהתיאוריות האנתרופולוגיות הקיימות היום מדברות על כך שטיוואן היא היא המולדת של כל העמים האוסטרונזים, ושגלי הגירה מטיוואן החוצה הם אלו שיישבו לבסוף את כל איי דרום מזרח אסיה והפסיפיק. האבוריג'ינים בטיוואן היו בעבר ציידי ראשים וכל זר שנכנס לטריטוריה שלהם הסתכן בעריפת ראשו. כיום, נותרו בטיוואן כ-400,000 אבוריג'ינים המתחלקים ל16 שבטים שונים, רובם ממוקמים לא רחוק מנחלות אבותיהם, ברכס ההרים המרכזי ובחוף המזרחי של האי, בין הערים חואה ליאן(Hualian) לטאידונג(Taidong). ציד הראשים הפסיק בתחילת המאה ה-20, ובתהליך ארוך שנים התחברו האבוריג'ינים, באופן יחסי, לעולם המודרני.

הנקודה הגבוהה ביותר במזרח אסיה

טיוואן יושבת על רכס ההרים הגבוה ביותר במזרח אסיה, יש בה 280 פסגות שגובהן למעלה מ3,000 מטר ובתחומה נמצא ההר הגבוה ביותר במזרח אסיה, הר הג'ייד, שגובהו 3,952 מטר. רכס ההרים המרכזי של טיוואן מכסה יותר ממחצית משטח האי והוא נשבר ממש על החוף המזרחי, הפאסיפי, של טיוואן, מה שיוצר נופים דרמטיים במיוחד. רכס הרים זה הוא בית לפארקים לאומיים ושמורות טבע יפהפיות כמו שמורת הטבע יאנג מינג שאן(Yangmingshan), שמורת הטבע שואה שאן(Xueshan), אגם השמש והירח(Riyuetan), והיהלום שבכתר - שמורת הטבע טארוקו(Taroko). שמורת טארוקו היא מהמקומות המתויירים בטיוואן ואחת השמורות היפות באסיה כולה. בלב השמורה נמצא קניון טארוקו, קניון צר ועמוק שאורכו 20 ק"מ ובמרכזו זורם נהר הלי וו(Liwu). הקניון הוא גן עדן לחובבי הליכה וטרקים, והוא מציע הליכות ברמות קושי ובאורך שונה, החל מטיולים קצרים ועד טרקים מאתגרים של יותר משבוע. לאורך הקניון רץ כביש חוצה טיוואן המרכזי(Central cross island highway), שבנייתו אפשרה את התנועה לאורך השמורה על נופיה העוצמתיים.

דבר נוסף אשר מאפיין את הרכס המרכזי של טיוואן הוא מעיינות חמים. בטיוואן יותר מ150 מעיינות חמים טבעיים, והיא שניה רק ליפן בכמות המעיינות החמים יחסית לשטח המדינה. חלק מהמעיינות החמים ההלו מנותבים היום למלונות מפנקים, חלק למרחצאות ציבוריים וחלק נמצאים ממש בטבע הפראי. מעיינות חמים מומלציים במיוחד נמצאים באיזור הבירה טאיפיי, באזור ג'ינשאן(Jinshan) ובכפר וולאי(Wulai).

יערות טרופיים לצד מגדלים

בירת טיוואן, טאיפיי, היא שער הכניסה לאי. כמו בשאר המדינה, ההרים והג'ונגלים הם גם חלק מהנוף של טאיפיי, והיא כנראה הבירה היחידה בעולם שבה במרחק של כחצי שעה הליכה מאיזור מרכזי בעיר אתה יכול למצוא את עצמך בשביל הליכה באמצע ג'ונגל, המוביל לתצפית פנורמית יפהפיה על הנוף האורבני וההררי שלה. טאיפיי היא אחת הערים המדליקות באסיה היום. האוכלוסייה סינית ,אך האווירה מזכירה יותר את דרום מזרח אסיה. יש בה שכונות ישנות, מלאות בסימטאות צרות ובמקדשים אפופי עשן קטורת אשר מדליקים הטיוואנים לגירוש הרוחות הרעות, אך הרכבת התחתית שלה והאיזורים החדישים שלה מזכירים יותר את יפן מאשר כל מקום אחר. הסמל של טאיפיי הוא טאיפיי 101, שהיה הבניין הגבוה ביותר בעולם עד 2008, וכיום מדורג במקום השלישי המכובד. המגדל ממוקם בחלק החדש של העיר והליכה קצרה ממנו תוביל להר הפיל(Xiangshan), אשר מציע תצפית על העיר כולה ומחובר לרשת של שבילי הליכה נוספים ברכס הסוגר על העיר ממזרח. אתרים מרכזיים נוספים בטאיפיי הם המאוזוליאום של צ'יאנג קאי שק, נשיא טיוואן המנוח, שבו נערכת גם החלפת משמר מדי שעה עגולה ומוזיאון הארמון הלאומי, מוזיאון מפורסם בקנה מידה עולמי המכיל חלק גדול מאוצרות הקיסרות הסינית אשר הוברחו מהעיר האסורה בבייג'ינג ב1949. אבל האטרקציה המרכזית של טאיפיי, שמאפיינת גם את שער הערים הגדולות בטיוואן, הוא שווקי הלילה שלה. שווקי לילה קיימים גם במקומות אחרים במזרח אסיה, אבל הטיוואנים העלו אותם לדרגה של אמנות. שיטוט בשווקי הלילה של טאיפיי הוא לא פחות מחגיגה קולינרית. ביצי שליו מטוגנות, עלי בננה ממולאים אורז ובשר, פנקייק שרימפס, דיונונים מיובשים צלויים על הגריל, סשימי טונה טריה, טמאקי, טמפורה פירות ים, נודלס בקר ודים סאם בצורות שונות הם רק חלק קטן ממבחר המטעמים המוצעים בשווקים, כאשר הקינוח המושלם הוא המעדן הלאומי Mango Shaved Ice, תערובת של קרח גרוס וחלב עם מנגו וסירופים מתוקים. בטאיפיי יש עשרות שווקי לילה, המפורסמים שבהם הם שוק שילין(Shilin), שוק ראוחה(Raohe) ושוק חואה שי(Huaxi) שהיה מזוהה בעבר עם מסעדות אשר הכינו מאכלים שעשויים מנחשים. המטבח הטיוואני מוכר כמטבח פיוז'ן משובח, והוא משלב בין מטבחים פרובינציאליים מרחבי סין, עדינות ודגש על חומרי גלם טריים מהמטבח היפני - זכר ל50 שנות קולוניאליזם יפני - יחד עם תיבול וחומרי גלם מקומיים של המטבח האבוריג'יני. טאיפיי היא גם נקודת יציאה טובה לטיולים באחד החלקים היותר יפים של האי, צפון מזרח טיוואן. נסיעה קצרה מטאיפיי מובילה לפארק הגיאולוגי יה ליו(Yeliu), בו צורות סלע מוזרות ומפתיעות אשר עוצבו על ידי הרוח והגלים, לעיירה העתיקה ג'יופן(Jiufen ), עיירת כורי זהב לשעבר המאופיינת בבתי תה מלאי אופי אשר צופים על האוקיינוס השקט, להר הגעש הכבוי יאנג מינג שאן(Yangmingshan), ולשוק הלילה בעיר ג'ילונג(Jilong), הנחשב לטוב ביותר בטיוואן.

אדיקות דתית אמיתית

העם הטיוואני הוא עם דתי בצורה בלתי רגילה, וחלק גדול מהטיוואנים פוקדים באופן קבוע את המקדשים החשובים להם. בטיוואן קיימת דת עממית, שמקורה הוא בסין אבל בעוד שהתהליכים שהובילה המפלגה הקומוניסטית בסין הכחידו את הדת בה כמעט לגמרי, בטיוואן הדת רק פורחת ופורחת ומאתגרת את כל התיאולוגים אשר טוענים שישנו קשר הפוך בין אמונה דתית לבין קדמה. הדת העממית של טיוואן היא שילוב של דתות, אמונות, מסורות, ופולחנים המשתנים ממקום למקום. היא משלבת בין הקונפוציאניזים, הדאואיזם, הבודהיזם, פנג שוואי, אסטרולוגיה סינית, אמונות טפלות ועוד. זוהי דת פוליתאיסטית, אשר בפנתיאון שלה קיימים יותר מ-1000 אלים. הטיוואנים חוגגים כמעט לכל אל את יום הולדתו, וכל חגיגה כזאת היא קרנבל צבעוני של ריקודי דרקון, רקדנים מחופשים לדמויות שונות מהמיתולוגיה הסינית, מופעי אמנויות לחימה, מטחי נפצים וחזיזים, טקסים שאמאניים, מדיומים הממריאים לעולם האלים ועולי רגל העולים למקדש יחד עם צלמיות של האל. שניים מהפסטיבלים העממים הבולטים הם יום ההולדת של אלת הים מאדזו - האלה החשובה ביותר לטיוואנים - אשר מתרחש מדי שנה בסביבות חודש מאי ונחשב לאירוע הגדול בטיוואן, וחודש הרוחות, הנחגג ביולי בדרך כלל ובתקופתו טיוואן הופכת למשרפה ענקית. מלבד הפסטיבלים הדתיים, ישנם בטיוואן גם חגים לאומיים כמו ראש השנה הסינית, חג הירח וחג הפנסים, אשר מסכם את חגיגות השנה החדשה(נערך שבועיים לאחר ראש השנה הסינית) ובמהלכו מתמלאת המדינה במיצגים אמנותיים של פנסי נייר.

טיוואן היא הסוד השמור של מזרח אסיה, אבל מתחילה לעלות על המפות של מטיילים מרחבי העולם. לא מזמן בחר בה מדריך הטיולים "Lonely Planet"לאחד מהיעדים האטרקטיביים לשנת 2015, אבל היא עדיין לא מתויירת, עדיין מחכה שיגלו אותה ולכן התקופה הקרובה מהווה זמן מצויין לבקר בה.

טיולים הקשורים למאמר