טיול בסין צילום: ירון גולן

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

חואה שאן - המקום בו מצוקים, קיסרים ופרחים נפגשים

הדפיקות החזקות על הדלת מתערבבות בחלום, אבל לא מפסיקות... השעון מורה 3 לפנות בוקר. להכרתי המעורפלת מסתננת ההבנה שלא יכול להיות שאני בטירונות ושיש הקפצה (כבר עבר יותר מעשור), לא סביר שאני צריך לקום לעבודה (כי אם כן- למה אני חנוט במעיל פליז בתוך שק שינה?), ואם אני בחופשה- מי המרושע שמנסה להעיר אותי בשעה כזאת?
כשמעבר לדלת השתרבב ראשו של הנזיר הדאואיסטי החביב, ממנו בקשנו אתמול (כלומר לפני 3 שעות) להעיר אותנו כדי שנספיק להגיע לפסגת ההר לפני שעת זריחה, התחיל לרדת האסימון.

בואו לגלות את סין, טיול מקיף לסין עם אקו טיולי שטח >>>

טיול מאורגן מלא חוויות לסין אל חבל יונאן עם אקו טיולי שטח >>>

הצטרפו לטיול מאורגן לסין הקלאסית והפראית עם אקו טיולי שטח >>>

יצאנו החוצה לקור המקפיא והמרענן, מתעטפים בשמיים צלולים להדהים ובשמיכה של מיליארדי כוכבים, שנראים כל כך קרובים שאפשר להושיט יד וכמעט לגעת. המחשבה על המראות הצפויים מהפסגה בראות מדהימה, סייעה לנו "להתניע" ולהתחיל לצעוד שוב מהנקודה בה הפסקנו לטפס רק לפני כמה שעות, כשאלפי מדרגות תלולות מאחרינו ומספר גדול מזה עוד לפנינו.

בניגוד למקומות הקדושים לדתות המונותיאיסטיות, המצויים בתוך ערים מרכזיות בלב הציוויליזציה (כך למשל הכותל המערבי, מסגד אל אקצה, כנסיית הקבר, הכעבה, קריית הוותיקן), רובם המכריע של המקומות הקדושים בסין מצויים בחיק הטבע, נטועים בתוך נופים מרהיבים.

הדבר לא מקרי, מאחר שהדתות החשובות בסין מזהות את המוחלט והאלוהי בטבע. דוגמה בולטת מהווה הדת הדאואיסטית, שעקרון מרכזי בה הוא שאת ה"דאו המוחלט", הדומה (אך לא זהה!) למה שאנו מכנים בשם "אלוהות", ניתן למצוא במצב הגולמי, הבסיסי, ונטול הציוויליזציה של העולם- כלומר בטבע.

המרוויחים הגדולים מכך, לשמחתנו הרבה, אלו הם אנחנו המטיילים. מהסיבה הפשוטה שביקור במקומות הקדושים ביותר בסין יהיה גם ביקור במקומות היפים ביותר, ולהפך. ובינינו, מה יכול להיות יותר טוב משילוב מנצח של מנזרים רווים באווירת קדושה, עם יופי של טבע פראי ועוצר נשימה?

חלק ניכר מהמקומות הקדושים בסין מצוי על פסגות ההרים (הסימן "הר" בסינית משמעו גם מקום קדוש), ובמשך השנים אף נתקדשו קבוצות מסוימות של הרים לדתות השונות המצויות בה.
קבוצה ראשונה כזו, של חמישה הרים, נתקדשה כבר לפני אלפי שנים- עוד בטרם תפסו להן אחיזה הדתות החשובות המוכרות לנו כיום בסין (קונפוציאניזם, דאואיזם ובודהיזם).

אחד מחמשת ההרים הללו ממוקם רק 120 ק"מ מזרחית לעיר התיירותית שיאן (שבסמוך אליה מצויה אחוזת הקבר של הקיסר הראשון של סין, צ'ין שה-חואנג, ובה צבא חיילי הטרקוטה המפורסם), ממש מרחק יריקה במונחים סיניים. להר זה, שנקרא בעבר "ההר הקדוש המערבי", נהוג לקרוא היום "חוא- שאן" (Huà Shan) או בתרגום ישיר - "הר הפרח".

אבל למה דווקא חמישה הרים, מה קשור מערב ומי אמר שפרח?

עוד מימי שושלות המלוכה הראשונות של סין (באלף השני לפנה"ס), ההצדקה לשלטון המלכים ואח"כ הקיסרים, הייתה גלומה במושג "מנדט השמיים", לפיו השליט ממונה בידי השמים, ושלטונו נשמר כל עוד הוא נוהג בדרך מוסרית. הקיסר היה למעשה החוט המקשר בין השמיים והארץ, הקשר בין הדת למדינה אם תרצו. לכן הייתה מוטלת על הקיסר האחריות המוסרית לרווחתם של בני עמו, והוטלו עליו חובות פולחניות שמטרתן לקשר בין הארץ לשמיים.

ומה בין חובותיו הפולחניות של הקיסר (נכבדות ככל שיהיו), לבין טיפוס אלפי מדרגות והשקמה בשעה 3 לפנות בוקר?

עלינו להבין שעל פי הדת הסינית העתיקה, ניתן לחלק את כל התופעות ביקום כולו לחמישה יסודות: עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. על הקיסר מוטלת החובה לשמור על האיזון העדין בטבע בין היסודות הללו. לכל אחד מן היסודות הללו מותאמים ביטויים טבעיים נוספים, כגון עונה בשנה, אחת מרוחות השמיים, צבע, טעם, ואפילו הר!
לדוגמא: ליסוד מתכת, העונה המתאימה היא סתיו, הכיוון המתאים- מערב, הצבע- לבן, הטעם- חריף וההר- הר חוא.

אכן כן, לכל אחד מהיסודות הותאם הר ספציפי, וסה"כ חמישה הרים: טאי שאן במזרח, הנג שאן בדרום, סונג שאן במרכז, הנג שאן בצפון, ומיודענו חוא שאן במערב (שאכן נקרא בעבר "ההר הקדוש המערבי - Xi Yue).

אחת החובות הפולחניות החשובות של הקיסר הייתה לעלות לרגל לחמשת ההרים הקדושים ולהקריב בהם קורבנות לשמיים, ובכך לשמור על האיזון בטבע.
בעיה - בתקופות הקיסרות עוד לא היו נהוגות טיסות פנים בסין הענקית (למרות שהמרחקים לא היו קטנים יותר..). הפתרון- כל קיסר עלה לרגל להר אחד בקדנציה שלו, אפילו אם זו נמשכה חיים שלמים, ועל שאר ההרים הוא נאלץ רק לפנטז...

אבל למה נבחר דווקא חוא שאן להיות "ההר המערבי" הנבחר בתורת חמשת היסודות?

הסיבה ברורה לכל מי שביקר בהר: מצוקים חשופים ענקיים שמתנשאים מעל למישור הגדול של הנהר הצהוב, יער מקסים של עצי מחט, פנוראמה מרהיבה של 360 מעלות, ובקיצור- טבע עוצמתי ומדהים ביופיו, המהווה מקדם מכירות מצוין לא מהיום. תוסיפו לכך את העובדה שההר מורכב מ- 5 פסגות שנראות ממרחק כמו חמישה עלי כותרת של פרח - והנה קיבלנו מתכון קלאסי להר קדוש..

המילה פרח בשפה הסינית היא חוא (?. Huà.), והרי לכם ההסבר לשמו של ההר.

העולים הראשונים לרגל להר היו אם כן הקיסרים, בראש פמליה מלכותית של מאות אנשים שעשתה את דרכה מארמון הקיסר משך חודשים ארוכים. אולם במהלך השנים נתקדש ההר גם לדאואיזם ולבודהיזם. הדפוס המוכר היטב ממחוזותינו לפיו מקום קדוש לדת אחת מתקדש גם לדתות אחרות, לא פסח על סין. לכן ניתן למצוא על מורדות ההר ועל פסגותיו מקדשים רבים לשתי הדתות הללו, במיקומים מרהיבים.

משך מאות שנים של עליה לרגל, התפתחו במעלה ההר שבילי אבן פתלתלים ותלולים של מדרגות חצובות, רצופי מנזרים קטנים ומקסימים החבויים בפינות חמד לאורך הדרך, בעזרתם ניתן להגיע עד לפסגה.
בנוסף לנזירים דאואיסטים ובודהיסטים שעולים לרגל או משרתים במנזרים, ההר הפך למוקד עליה לרגל להמוני העם, מימי קדם ועד היום- זמן רב לאחר היעלמותם של הקיסרים מבמת ההיסטוריה, והוא עמוס מבקרים רוב ימות השנה.

המלצה חמה לאוהבי לכת (שלא נרתעים מעליות תלולות)- מסלול של 6 ק"מ יוביל אתכם מהכפר שלמרגלות ההר (שמו כשם ההר) ועד לכיפה הצפונית מבין החמש. ועוד עצה למקסום החוויה- להתחיל לטפס אחה"צ ולישון (תמורת תשלום סמלי) באחד המנזרים על הדרך, לקום לפנות בוקר ולהגיע לפסגה לצפייה בזריחה בלתי נשכחת, שכר נאה וראוי למאמץ ולשרירים הדואבים..

למזלנו כי רב, הרבה מים זרמו בנהר הצהוב מאז הגיע הקיסר עם פמלייתו הגדולה והמפוארת לפסגת חוא שאן, ובינתיים הונהגו טיסות פנים ואף המציאו את הרכבל.. כך שגם מי שאינו קיסר, ואינו נזיר דאואיסטי, ואפילו מי שטיפוס אלפי מדרגות תלולות לא ממש עושה לו את זה והתיאור שפתח כתבה זו נשמע לו יותר סיוט מאשר חלום, בהחלט יכול ואף מוזמן ליהנות מהנופים המרהיבים והמקדשים הנפלאים על פסגתו של חוא שאן, הר הפרח, באדיבות הרכבל האוסטרי שיביא אתכם לפסגת ההר בתוך 10 דקות...

  • פורסם במדור תיירות ב-NRG

עוד באתר אקו: טיול מאורגן לסין

טיולים הקשורים למאמר