טיול בקרואטיה, בוסניה-הרצוגובינה ומונטנגרו

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

"האפון הירוק של אירופה", זהו אחד הכינויים של מדינת סלובניה, אחת המדינות הירוקות ביותר באירופה. מחצית משטחה שאינו עולה על שטח מדינת ישראל (כ-20 אלף קמ"ר) מכוסה ביערות צפופים של עצי אשוח ואשור. מלבד זאת סלובניה נתברכה בכל מה שמדינה יכולה ליחל: שפע מקורות מים (עשרות נהרות, אגמים), אדמות פוריות, עם חרוץ, אקלים נוח בין אלפיני לים-תיכוני ומיקום במרכז אירופה, כאשר רגל אחת נמצאת על האלפים והרגל השנייה משכשכת במימי הים האדריאטי. לא פלא אם כך שהמדינה הצעירה שנוסדה בשנת 1991 לאחר שנפרדה ממדינת האם יוגוסלביה, הצליחה לעשות חיל בזמן קצר, להתקבל לאיחוד האירופאי ולהפוך לאחת המדינות המבטיחות ביותר באירופה. יתכן כי העובדה שסלובניה מתאפיינת באוכלוסייה סלבית, מנטליות אוסטרית, נופים אלפיניסטים, עבר יוגוסלבי וחבל ארץ ים-תיכוני היא הסיבה לכינוי הנוסף שלה "אירופה המיניאטורית". כינוי זה בהחלט הולם את סלובניה, שבה יכולים תיירים בטיול קצר יחסית של מספר ימים ליהנות מאירופה בזעיר אנפין.

להלן 11 המלצות לביקור באזורים, מקומות ואתרים שונים בסלובניה, המציגים את מגוון האפשרויות הגלומות בה למבקרים המטיילים בסלובניה.

דרך היין ליוטמור (Ljutomer)-ארמוז' (Ormo)והעיירה ירושלים (Jeruzalem)

לא מדובר בטעות דפוס, גם בסלובניה ישנו יישוב בשם ירושלים. הכפר הקטן המונה כ-55 תושבים, נמצא בלב אזור כרמים ציוריים. מהיישוב ישנה נקודת תצפית מרהיבה על כל אזור הגבעות בצפון-מזרח סלובניה, המכונה גוריצֶ.ה (Gorice). אזור זה, נחשב לאחד המרכזים החשובים והמשובחים בסלובניה לגידול כרמים וייצור יין. ודאי תהיתם כיצד התגלגל שמה של ירושלים למקום זה. במאה ה-13 הגיעו למקום מירושלים, שבארץ הקודש חברי מסדר האבירים ההוספּ.יטלרים, ע"ש יוחנן הקדוש, "סוֶטייַ נֶז" (Sveti Janez) שהחליטו להקים יישוב ולקרוא לו ע"ש ירושלים. היישוב נמצא בסמוך לגבול הקרואטי, כ-25 ק"מ מזרחית לעיר פּטוי (Ptuj), בין שתי העיירות, אורמוֹז' (Ormo) בדרום וליוּטומֶר (Ljutomer) בצפון. מומלץ לנסוע בין שתי העיירות הנעימות הללו ולהמשיך בדרך היין העוברת בכרמים ויקבים משפחתיים שבהם ניתן לבקר, לטעום ולקנות יינות נפלאים (השרדונה נחשב לאחד היינות המעולים של האזור).

מוזיאון מוסיקה אינטראקטיבי בעיר פטוי (Ptuj),

פּטוי היא ללא ספק העיר היפה ביותר בצפון-מזרח סלובניה. היא ממוקמת בלב מישורי נהר הדראווה, כשהחלק העתיק מתפרש מצפון לגדת הנהר. על גבעה סמוכה מעל לעיר ניצבת טירת פּ.טוי, האתר החשוב והמרשים ביותר של העיר. בטירה מצוי מוזיאון נפלא, שגולת הכותרת שלו היא אגף כלי המוסיקה, המציג כלי נגינה מהמאה ה-18, אשר משמיעים את צליליהם ע"י שימוש במערכת הפעלה משוכללת. פּ.טוי מהווה דוגמא מצוינת להשפעות האוסטריות-גרמניות שהערים בצפון-מזרח סלובניה ספגו לתוכן, הניכרות כיום באדריכלות, בחיי התרבות, האמנות והגסטרונומיה. פּ.טוי מציעה מגוון אתרים מעניינים ומונומנטים ציוריים מתקופת ימי הביניים: גלריות, שרידים רומאיים, אתרי פולחן של דתות פגניות, מסעדות גורמה ובתי יין (פּטוי ידועה בייצור יינות משובחים, כמו ריזלינג וסוביניון המיוצרים בעיר כבר 2,000 שנה).

ליובּליאנה (Ljubljana) - העולם שייך לצעירים

ליובּליאנה נחשבת לנעימה, האלגנטית והצעירה ברוחה מכל ערי הבירה של מדינות יוגוסלביה לשעבר. אחת הסיבות לכך היא העובדה שכ-10 אחוז מאוכלוסייתה הם סטודנטים, הלומדים באוניברסיטת העיר ונפגשים בשעות הערב של ימי הקיץ בעשרות בתי הקפה והפאבים הפזורים לאורך נהר הליובּליאנה החוצה את העיר העתיקה. זהו גם האזור המעניין ביותר בעיר הכולל מבני ציבור מרשימים כמו בית העיירה, הקתדרלה, כנסיות ומונומנטים בארוקיים שנבנו בסוף תקופת השלטון האוסטרי (בית הַבּסבּוּרְג). "לב" העיר העתיקה הוא כיכר פְרשרֶן או פְרשרְנוֹב (Preš.ernov). סביבה נמצאים לשכת התיירות המרכזית, עשרות מסעדות, בתי קפה וסמטאות בתי אבן עתיקים. לכן הכיכר מהווה מקום נוח להתחלה ולסיום מסלולי הליכה. מכאן גם יוצאת רכבת "צעצוע", המסיעה תיירים לטירת ליובּליאנה, "ליובּלִ.יַאנְסקִי גְרַאד" (Ljubljanski Grad) המתנשאת מספר עשרות מטרים מעל לכיכר. מומלץ מאוד להיכנס לאחד מעשרות בתי הקפה או התה המעוצבים בסגנונות שונים ולטעום את העוגה הלאומית הנקראת גבּניצה (Gibanica), עוגת שכבות מתוקה ולחה עתירת אגוזים ושמנת.

מסלולי הליכה ב"צד השמשי של האלפים"

אחד מהכינויים של סלובניה הוא "הצד השמשי של האלפים". בצפון-מערב המדינה ישנו רכס הנקרא ה"אלפים היוליים" (ע"ש חוקר טבע מקומי בשם יוליוס, שמיפה את האזור), שאינם נופלים ביופיים מהאלפים האירופאים. אולם ההרים נמוכים יותר (פחות מ-3,000 מ') וזוכים למספר ימי שמש רבים יותר לעומת האלפים הצפוניים. נופי ההרים הקרסטיים מכוסים ביערות מחטניים, מחורצים ע"י עמקי קרחונים, נחצים ע"י נהרות שוצפים ומנוקדים ע"י מספר אגמים. לכן זהו אזור מפותח מאוד מבחינת טיולי טבע ומסלולי הליכה (טרקים). מרבית המסלולים מתחילים מהעיירה קרנסקה גורה (Kranjska Gora) או מאגם בּוהין. ניתן לקנות מפות שבילים מפורטות בלשכות המידע בשני המקומות. המסלול היוקרתי והאהוב ביותר על הסלובנים הנחשב לגילוי של פטריורטיות הוא טיפוס אל ה"טריגלב", ההר הלאומי, שהוא גם הגבוה ביותר במדינה (2,864 מ'). ישנם כ-20 מסלולים שונים להגיע אל פסגת ההר. לאורך נתיבי ההליכה מפוזרות כ-50 בקתות מטפסים, הפתוחות בין יוני לספטמבר ומציעות לינה וארוחות למטפסים. יש להביא בחשבון שבסופי שבוע בעונת הקיץ בקתות רבות מתמלאות מהר מאוד ולכן רצוי להזמין מקום מראש. משך מרבית המסלולים עד לפסגה הוא שלושה ימים.

לאכול את הקרמשניט המקורי באגם בּלֶד (Bled)

זהו האגם המפורסם ביותר ואחד מאתרי התיירות הפופולריים ביותר בסלובניה, תכול המים וירוק היערות המכסים את ההרים הסוגרים על האגם מכל עבר יוצרים מקום קסום, על גבול הקיטש. אתר החובה באגם הוא טירת בּלד, הממוקמת בגובה 139 מ' מעל לגדה הצפונית של האגם. ממרפסת חצר הטירה ניתן להשקיף על נוף עוצר נשימה של האגם ורכסי ה"אלפים היוליים". מלבד ביקור בטירה ניתן לשוט אל האי שבאגם בסירות עץ עם משוטים, הנקראות "פלטנה" ולצעוד סביב האגם במסלול הליכה היקפי. רבע שעה נסיעה מבּלד נמצא קניון וינטגר שבו מסלול הליכה קסום בתוך היער ומעל לנהר רדובנה הזורם בקניון הצר. אחד העינוגים הגסטרונומיים שמציע אגם בּלד הוא עוגת הקרמשניט הפריכה. אנשי מלון פארק הממוקם בסמוך לגדה הדרומית, טוענים שהם הראשונים שהכינו את העוגה המיתולוגית. אפשר לאמת את הטענה עתירת הקלוריות בבית הקפה של המלון הנמצא מול המלון ממש מעל לגדת האגם.

אגם בּוהין (Bohinj) (גם) מגובה מעוף הציפור

אגם בּוהין נמצא 26 ק"מ דרומית-מערבית לבּ.לד ונכלל בתוך שטח ה"פארק הלאומי טריגלב". מסביבו יער עבות המלטף את גדותיו באין מפריע. בקטע קצר בגדה הצפונית-מזרחית ישנה קרחת יער קטנה שבה מטופח כר דשא המשמש כחוף רחצה עבור מקומיים ותיירים. בסמוך לגדה המזרחית ישנו מרכז תיירותי קטן שבו מספר עסקים תיירותים המציעים פעילויות שונות: השכרת אופני הרים, השכרת סירות משוטים, ציוד הליכה וקמפינג. לא ניתן להעלות על הדעת לבקר באגם מבלי לעלות ברכבל (הנמצא בצד הדרומי של האגם) להר ווֹגל (Vogel). מפסגת ההר (1,553 מ') נשקף נוף עוצר נשימה של האגם אי שם בתחתית ההר ורכס ה"אלפים היוליים" הנפרשים ממול. אם יתמזל מזלכם תוכלו אף לזהות את הר טריגלב בעל שלוש הפסגות, הבולט מעל לשאר הפסגות. באזור האגם ישנם מסלולי הליכה קצרים יחסית כמו המסלול ההיקפי סביב האגם (3 שעות) והמסלול אל מקורות האגם- נהר ומפל סוויצה, הגבוה בסלובניה (78 מ'). המסלול אורך כ- 40 דקות הלוך (בעלייה תלולה).

כביש אוסטרי בסלובניה - מעבר ההרים וורשיץ' (Verši)

זהו אחד הכבישים הנופיים היפים ביותר בסלובניה והדרך היחידה החוצה את האלפים היוליים והפארק הלאומי טריגלב (מצפון לדרום). האחראים לסלילת הכביש הם האוסטרים, שביקשו לפרוץ במהלך מלה"ע הראשונה נתיב אספקה חדש לכוחותיהם בחזית עמק הסוצ'ה, בצידו השני של הרכס. כדי להעפיל (בנסיעה, ברגל או באופניים) אל מעבר ההרים מכיוון צפון יש להגיע לעיירה קְרַנְסְקָה גוֹרָה, המשמשת כמרכז תיירות החורף של סלובניה. הדרך הצרה, התלולה והמפותלת, כוללת 25 עיקולים חדים, המובילים למעבר ההרים השוכן בגובה 1,611 מ' (בחורף הדרך סגורה למעבר). ככל שעולים כך העיקולים נעשים חדים יותר והנוף הנגלה משני צדי הוואדי הופך למרשים ודרמטי. מדי כמה דקות מבחינים בזרזיף של מפל הנשפך מההרים הרחוקים, או נחל קטן הזורם מתחת לכביש. לקראת סוף הדרך צמחיית היער המחטנית מתחלפת בשיחים נמוכים וכרי דשא בודדים. במעבר ההרים ישנו חניון קטן שבו מומלץ לעצור וללכת לנקודת התצפית הסמוכה, המשקיפה אל עבר האלפים היוליים והטריגלב, הנראה מכאן בבירור בתנאי ראות טובים. בסמוך לנקודת התצפית ישנה אכסניית תיירים עם מסעדה-בית קפה, המשמשת את המטיילים.

עמק הסוצ'ה (Soca) – יצירתיות הטבע וספונטניות המטייל

עמק הסוצ'ה נחשב לגולת הכותרת של ה"פארק הלאומי טריגלב" מבחינת מראות טבע, נופים אלפיניים ושפע פלגי מים. החשוב מכולם הוא כמובן נהר הסוצ'ה, המנקז את העמקים הקרחוניים. אזור זה נחשב למקום הדרמטי ביותר בסלובניה, מבחינת הפרשי הגובה בין הנהרות המתחתרים בתוך העמקים, לבין רכסי האלפים היוליים המתנשאים מעליהם לרום של למעלה מ-2,000 מ'. בחלקו העליון (הצפוני של העמק) ישנו אתר הנקרא "איזויר סוצ'ה" (Izvir Soca), שפירושו, מעיין הסוצ'ה, הנובע מתוך סלע והמהווה את מקור הנהר. מסלול ההליכה אומנם קצר (30 דקות) אבל אתגרי וכולל הליכה בין סלעים משוננים בעזרת כבל אחיזה הצמוד לצלע הר. עמק הסוצ'ה הוא המקום להיות ספונטניים מבלי צורך לתכנן היכן לבקר. כל שיש לעשות הוא, לנסוע בכביש החוצה את העמק, להביט אל הנופים, המפלים ופלגי המים, הנראים מכל עבר ולהחליט היכן לעצור, לטייל או ללון. לאורך ציר הנסיעה ישנם מספר יישובים שבהם אתרי לינה כפרית, מסעדות ומרכזי מידע.

לפגוש את המינגווי בקובּריד (Kobarid)

בסמוך (מדרום) לעמק הסוצ'ה נמצאת העיירה קובּריד (Kobarid). זהו ישוב ציורי ומטופח (כ-1,300 תושבים) שהאטרקציה המרכזית שבו, היא המוזיאון המצוין של מלה"ע הראשונה, הממחיש באמצעים ויזואליים שונים את הקרבות העקובים מדם שהתחוללו בחזית עמק הסוצ'ה במהלך המלחמה. בסמוך לעיירה התחולל "קרב קובּריד", המכונה באיטלקית קָפּוֹרֶטו (Caporetto), הנחשב לקרב הגדול ביותר בהיסטוריה המודרנית, שבו מצאו את מותם כ- 500,000 חיילים איטלקים. בתוך המוזיאון ישנו אגף המוקדש לחייל המפורסם ביותר בחזית, ארנסט המינגוויי שתיאר את זוועות המלחמה בספרו "הקץ לנשק" (Farewell to Arms).

שיט במערות הנטיפים של אזור קרסט (Karst)

"קרסט" הוא מושג כללי המתאר נופים שנוצרו כתוצאה מהמסת סלעי גיר (מערות נטיפים, נוף טרשיים, דולינות ועוד). המושג נקרא ע"ש אזור הנמצא בדרום-מערב סלובניה בסמוך לגבול עם איטליה, הנקרא קרסט. ייחודו בעולם התת-קרקעי שנוצר בו, הכולל כ-7,000 מערות נטיפים. המערה הגדולה והמפורסמת ביותר היא פוסטוינה, אולם ישנן מערות נוספות מוכרות פחות אך מרשימות יותר. אחת מהן היא שקוציאן, שהוכרזה כאתר מורשת עולמי בגלל הימצאותו של קניון תת-קרקעי שבו מתחתר בעומק 100 מ' נהר בשם רייקה, הנשפך בסופו של דבר אל הים האדריאטי. מערה נוספת ייחודית מסוגה היא קריז'נה (Krina), הנמצאת בסמוך לאגם והעיירה צרקניצה (Cerknica) (10 ק"מ מזרחית מפוסטוינה). מערה זו מכילה לא פחות מ-22 בריכות מים צלולות כבדולח שבתוכן זקיפים מרשימים. ניתן לבצע מסלול הליכה של שעה או מסלול ארוך יותר של 4 שעות הכולל שיט בסירות גומי קטנות בחלק מבריכות המים.

רצועת חוף הים – ניחוח איטלקי

סלובניה נתברכה גם ברצועת חוף ים, הנמתחת לאורך 46 ק"מ. רצועת החוף תוחמת מצפון-מערב חצי אי הנקרא איסטריה. זהו אזור שנשלט במשך כ-400 שנה ע"י רפובליקת ונציה. לכן האווירה הכללית, מראה האנשים, אדריכלות ערי החוף העתיקות, הם יותר איטלקים או ים-תיכוניים מאשר סלובנים. פנינת איסטריה הסלובנית (מרבית חצי האי נכלל בתוך מדינת קרואטיה) היא פירן (Piran). העיר העתיקה ממוקמת על לשון יבשה שבתוכה לשון ים היוצרת מעגן טבעי למאות יאכטות. העיר העתיקה המיניאטורית מכילה סמטאות צרות שבהן בתי אבן בני מאות שנים מתקופת שלטון ונציה. מדרום לפירן נמצאת עיר הקיט הגדולה והתוססת פורטורוז' (Portoro), מעין ריביירה סלובנית קטנה ובה בתי מלון מפוארים, בתי קזינו, מספר חופי רחצה ומעגנות.

מדריך תכנון הטיול:
אזור דרך היין אורמוז' - ליוטמר והעיר פטוי נמצאים בצפון-מזרח סלובניה. ניתן להגיע אליהם ממרכז המדינה דרך הכביש המהיר מריבּור-ליובּליאנה, מס' A1 (E-57) (כשעה וחצי נסיעה). מליובּ.ליאנה כביש מס' A2 (E-61) מוביל לכיוון בּלד (40 דקות נסיעה). מבּלד ניתן לנסוע לכיוון צפון מערב עד לקרנסקה גורה (חצי שעה) או דרומית-מערבית לאגם בּוהין (כ-40 דקות).
אל מעבר ההרים ורשיץ' מומלץ להגיע מכיוון צפון, מהעיירה קרנסה גורה. לאחר ההגעה אל מעבר ההרים (כ-45 דקות נסיעה מקרנסה גורה) ניתן להמשיך לעמק הסוצ'ה (נסיעה של שעתיים ללא הפסקות). דרומית לעמק כביש מס' 102 מוביל לאזור קרסט (כשעה נסיעה) ודרומה ממנו כביש מס' A1 (E-70) מוביל לאזור רצועת החוף (כחצי שעה).

אשרת כניסה: תיירים בעלי אזרחות ישראלית אינם זקוקים לאשרת כניסה.
כסף: המטבע הרשמי בסלובניה הוא טולר (Tolar) או טולר סלובני (Sit). מכיוון שסלובניה שייכת לאיחוד האירופאי ובקרוב יונהג בה מטבע האירו, כבר כיום ניתן לשלם בכל מקום גם באירו. במקומות רבים ניתן לשלם גם בדולרים.
זמן: שעון ישראל מקדים את סלובניה בשעה אחת.
מתי לבקר: התקופה המומלצת לטיול בסלובניה היא בין החודשים מאי-אוקטובר. באזורים הצפוניים-מערביים של סלובניה התקופה הטובה ביותר לבצע טיולי טבע היא בין החודשים יוני-אוגוסט.
אתר אינטרנט שימושי: www.slovenia-tourism.si

איך להגיע:
טיסה
בעונת התיירות (לרוב מאי-ספטמבר), ישנן טיסות ישירות מישראל לסלובניה (לשדה התעופה של ליובּליאנה) של חברת התעופה הסלובנית וחברות ישראליות (טיסות שכר).
חברת התעופה הלאומית של סלובניה –. אדרייה אירוויס (Adria Airways) –. כתובת בליובּליאנה: Kuzmieva, טל: 1000-369, דוא"ל: info@adria.si
שייט
בסלובניה ישנם מספר נמלים שמהם ניתן להפליג ליעדים בקרואטיה ואיטליה (ונציה). נמלי נוסעים פועלים בערי החוף: איזולה, פירן, פורטו רוז' וקופר. לפרטים מלאים: www.slovenia-tourism.si
השכרת רכב
בקרואטיה פועלות כל חברות השכרת הרכב הגדולות והמוכרות. ניתן להשכיר רכב בכל הערים הגדולות. פרטים מלאים: www.slovenia-tourism.si

דברים לעשות ולראות
טיול עם ילדים - סלובניה הינה יעד המתאים גם למשפחות עם ילדים בגילאים 6-13 בגלל אתרי המים הרבים ומוקדי עניין המתאימים לכל המשפחה. להלן מספר המלצות לאתרים ופעילויות באזורים המוזכרים בהמלצות המדריך:
על כביש מס' 1 (E-70) המחבר את מעבר הגבול המזרחי עם קרואטיה לעיר הבירה ליובּ.ליאנה ישנם מספר אתרים מעניינים לילדים: העיירה קושטנייביצה נא קרקי הממוקמת על אי קטן (אפשרות להשכיר סירות משוטים) וטירת אוטוצ'ץ הציורית הממומקת בתוך נהר הקרקא, בעיר בּלד ניתן לבצע נסיעה חווייתית ברכבת קיטור, בעמק הסוצ'ה ניתן לבצע שיט רפטינג נינוח המתאימים לכל הגילאים. באזור קרסט בסמוך למערת הנטיפים שקוציאן ישנה חוות הסוסים של ליפיצה שבה ניתן לבקר (לא להתפתות למופע המשמים), בסמוך לפורטו רוז' ישנם בריכות מלח שבהן ניתן לבקר ולצפות כיצד מפיקים מלח בישול.

מסלול טיפוס להר הלאומי "טריגלב" - ההר טריגלב, הגבוה ביותר בסלובניה מתנשא לגובה 2,864 מ'. הוא הרשים והרתיע כאחד את העם הסלובני מאז הגעתם לאזור במאה ה-6 לספירה. בשנת 1778 כבשו בפעם הראשונה ארבעה מטפסים (אוסטרי ושלושה סלובנים) את הפסגה. מאוחר יותר במאה ה-19 תחת הכיבוש האוסטרי התפתח מנהג הטיפוס אל הטריגלב כאקט של פטריוטיות, מסורת הנמשכת עד היום. ישנן כ-20 דרכים שונות להגיע אל פסגת ההר. לאורך נתיבי ההליכה מפוזרות כ-50 בקתות מטפסים, הפתוחות בין יוני לספטמבר ומציעות לינה וארוחות למטפסים. יש להביא בחשבון שבסופי שבוע בעונת הקיץ בקתות רבות מתמלאות מהר מאוד ולכן רצוי להזמין מקום מראש. להלן הצעה למסלול של שלושה ימים המתחיל ממפל סוויצה (Savica) ומסתיים ביישוב סטרה פוז'ינה (Stara Fuina) הסמוך לאגם בּוהין (ניתן לבצע את המסלול גם להיפך). מהמפל הנמצא מעל לגדה המערבית של אגם בּוהין הולכים עד מתלול קומרצ'ה (Komara). מקצה המצוק (1,340 מ') יש תצפית נפלאה לעבר אגם בּוהין. מצפון ישנה בקתת ההרים "קוצ'ה פרי טריגלבסקי יזרי" (Koa pri Triglavskih Jezerih) בה ניתן ללון בלילה הראשון . ביום השני צועדים דרך אוכף דוליץ' (Doli) (2,164 מ') עד לבקתת טרז'אשקה קוצ'ה נה דוליצ'ו (Traška Koa na Doliu) (כ-4 שעות וחצי מבקתה הקודמת. מכאן יש להמשיך לבקתת דום פלניקה פוד טריגלבום (Dom Planika pod Triglavom) בה ניתן ללון את הלילה השני (בקתה זו עמוסה לרוב). מהבקתה הדרך לפסגה קרובה מתמיד, כשעה וחצי הליכה בלבד. ניתן לחזור לבּוהין דרומה דרך שתי בקתות הרים עד לסטרה פוז'ינה. ניתן לרכוש מפות שבילים מפורטות בלשכת המידע באגם בּוהין.

כפר חרשי הברזל קרוֹפה (Kropa) – דרומית-מזרחית לבּ.לד נמצא כפר חרשי הברזל קרופה (כחצי שעה נסיעה) ובו מוזיאון נפלא הממחיש באמצעים ויזואליים שונים את התעשייה המסורתית-ייחודית של אנשי הכפר: ייצור 127 סוגי מסמרים עבור האימפריה האוסטרית. גם הדרך היפה והכפר הציורי מהווים סיבה בפני עצמם להגיע לקרופה. מוזיאון קרופה: טל: 5188-531, 6377-533 (04), דוא"ל: muzeji.radovljiske.obcine@siol.net

פסטיבלים
פסטיבל הקיץ של ליובּליאנה
בכל שנה במהלך החודשים יולי-אוגוסט מתקיים פסטיבל הקיץ השנתי של העיר שבו מתקיימים אירועי תרבות שונים ומגוונים, כגון: הצגות, קונצרטים של מוזיקה קלאסית, ג'אז וסלסלה, מופעי בלט ואופרה. ניתן לברר לגבי תאריכים מדויקים ורשימת האירועים בלשכת המידע של מארגני הפסטיבל – טל: 6000-241 (01) , info@festival-lj.si

פסטיבל בציר הגפן במריבּור (Maribor)
בסמוך לגדה הצפונית של נהר הדרווה, החוצה את מריבּור נמצא שיח גפן בן כ-400 שנה. השיח מופיע בספר השיאים של גינס תחת ההגדרה "שיח הגפן שנבצר ברציפות במשך התקופה הארוכה ביותר בעולם". למרות גילו המופלג השיח עדיין מניב פרי ונבצר מדי שנה בסביבות חודש ספטמבר ברוב טקס והדר, כחלק מפסטיבל הבציר של העיר, המסמל את המסורת ארוכת השנים של מריבּור בגידול ענבים לייצור יינות משובחים.

פסטיבל הפרות השבות מן ההרים באגם בּוהין
בכל שנה בחודש ספטמבר מתקיים אירוע פולקלור מיוחד במינו, המשמר מסורת עתיקה שבה תושבי הכפרים נהגו לחגוג את שובן של הפרות מכרי הדשא בהרים שבהם הן שהו במהלך עונת הקיץ. הפסטיבל נערך באזור הגדה המערבית של אגם בּ.והין ובמהלכו מתקיים מצעד של פרות מקושטות ואירוע תרבות שונים. ניתן לברר לגבי המועד המדויק של הפסטיבל בכל שנה בלשכת המידע שבסמוך לגדה המזרחית של האגם.

כדאי לדעת
- בצפון-מערב סלובניה גם בחודשי הקיץ יולי-אוגוסט יתכנו גשמים ולכן תמיד כדאי להצטייד במטריה ובמעילי גשם לאילו המתכננים לבצע מסלולי הליכה.
- שוק פשפשים בליובּ.ליאנה: בכל יום ראשון מתקיים בשעות הבוקר שוק פשפשים לאורך רח' צַנקריֶיבו נַבּרֶז'יֶה (Cankarjevo Nabreje) המקביל לנהר ליובּליאניצה באזור כיכר הגשר המשולש.
ליובּלאינה: לשכת מידע ראשית: כתובת: Stritarjeva 2 , טל: 1235-306 , 1215-306 (01), www.ljubljana-tourism.si , דוא"ל: tic@ljubljana-tourism.si
מוזיאון הטירה בפטוי – כתובת: Muzejski trg 1 , טל: 9230-787 (02) ,
דוא"ל: muzej-ptuj.uprava@siol.net
פּטוּי: לשכת התיירות – כתובת: מגדל העיר, Slovenski Trg 3 , טל: 6011-779 (02),
www.ptuj-tourism.si , דוא"ל: info@ptuj-tourism.si
בּלד: לשכת תיירות – כתובת: Cesta Svobode 11, טל: 1122-574 (04), www.bled.si
דוא"ל: td-bled@g-kabel.si
בּוהין: לשכת תיירות – כתובת: במרכז החנויות שבכפר ריבּצ'ב לז (Ribev Laz) בסמוך לאגם, טל:
7590-574, 6010-574 (04), www.bohinj.si , דוא"ל: to@bohinj.si , tdbohinj@bohinj.si
מוזיאון המלחמה בקובריד - כתובת: Gregorieva 10, טל: 0000-389 (05) , www.kobariski-muzej.si, דוא"ל: info@kobariski-muzej.si
מערת קריזנה: טל: 2153-63 (041), krizna_jama@yahoo. com
אתר בריכות המלח שליד פורטו רוז' (The nature park Se?.ovlje salt pans) –
טל: 1330-672 (05), www.kpss.soline.si, דוא"ל: kpss@soline.si

לינה
חשוב להדגיש כי נושא הלינה הכפרית (צימרים) ובתי חוות (בתי מגורים בתוך חוות חקלאיות) מפותח מאוד בסלובניה. בכל יישוב המופיע במדריך ישנו מבחר גדול של אתרי לינה כפרית. אין צורך להזמין מקום מראש כך שלא חייבים לקבוע לפני הטיול היכן ללון אלא אפשר להשאיר מקום לספונטניות ולהחליט בהתאם להתקדמות במסלול הטיול.
אתר לינה כפרית בחוות תיירות (אגרוטוריזם)- www.slovenia-tourism.si/touristfarm

חלקים מכתבה זו נלקחו מתוך ספר מדריך טיולים סלובניה, קרואטיה, מונטנגרו מאת ליאור בר.

טיולים הקשורים למאמר