פסטיבל נאדם במונגוליה

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

לאורך רוב המאה ה-20, מונגוליה נותקה מהעולם, כה רחוקה עד שאזכור שמה העלה ניחוחות של ארץ נידחת ומבודדת. לעומת זאת, המאה ה-21 סימלה את כניסתה של מונגוליה לעולם המודרני, כאשר סטודנטים מונגולים מסתובבים בעולם וזרים נוהרים אליה אם לטיולים ואם לניצול הזדמנויות עסקיות בשווקים המתפתחים. הרשויות רואות בתיירות שוק חשוב בפיתוחה הכלכלי של המדינה וכמקור רווח משמעותי עבור קהילות מקומיות. אך למרות החום אשר מקבלים התיירים מהמקומיים, מונגוליה היא עדיין ארץ קשוחה, מתפתחת, עם תשתיות רעועות ביותר מחוץ לבירה אולאן באטאר.

בקרו את פסטיבל נאדם במגנוליה עם אקו טיולי שטח בטיול שלא תשכחו לעולם במגנוליה >>>

הטיול למונגוליה הוא הרפתקה של פעם בחיים, טיול למקום בו ניתן לראות מסורות עתיקות מקוימות במסירות על ידי נוודים קשוחים במרבדי הדשא ובמדבריות של ארץ ענקית זו. התרבות הנומדית במונגוליה מאפשרת למבקרים בה לישון בגר מסורתי, לעזור ברעיית הצאן, לרכב על סוסים במרחבים הפתוחים ולחזור לחיות בטבע. מורשתו של ג'ינגס חאן והגאווה הלאומית המונגולית מחדדת את החוויה, והמונגולים מזמיני האורחים עם תרבותם העשירה הם שיא הטיול מבחינת מטיילים רבים. הם מודעים לייחוד של מדינתם ויוכלו לדבר שעות על היופי של הגראסלנדס, על ההרים התלולים, האגמים התכולים וחיות הבר המסתובבות חופשי.
כל מטייל אשר אוהב טיולי שטח, יתאהב במונגוליה עד מעל לראש. איך אפשר לא להתאהב במדינה כה גדולה, פראית, נידחת ויפהפייה? אבל המשיכה למונגוליה היא לא רק פיזית לנופיה המהפנטים. אלפי שנות נוודות הפכו את המונגולים לעם מסביר פנים בצורה בלתי רגילה. אם תתקע עם פנצ'ר לאורך הדרך, הרכב הראשון אשר יחלוף ישר יעצור ונהגו יציע את עזרתו. אם תישאר ללא מקום לישון, משפחות נוודים יפרסו מזרון ושמיכה ויעניקו לך מיטה ללילה. אם תזדמן לגר של רועה צאן כדי לשאול על הדרך, ככל כנראה תסיים עם תה חם, עוגיות והצצה מרתקת לחיי היום יום של אנשים נפלאים אלו.

ישנו מעט מדינות בעולם בהן קיימים פערים כה גדולים בין תושבי הערים לכפרים כמו במונגוליה. בעוד הנוודים המונגולים חיים חיים פשוטים ומשמרים את דרך החיים של אבותיהם בעבר, אחיהם בבירה אולאן באטאר התחברו לעולם המודרני ושועטים לכיוון העתיד. אולאן באטאר משתנה בקצב מפחיד ומונגולים רבים חדרו לעולם הגלובלי של קפיטליזם ותרבות צריכה. אך ההיפים הצעירים של הבירה, האוליגרכים החדשים וגם רועי הצאן הנוודים אוהבים כולם את הסדר הדמוקרטי במדינה. למרות שהיא מוקפת בדיקטטורות כמו רוסיה, סין וקזחסטאן, מונגוליה היא מודל למדינה דמוקרטית מתפתחת.
ואם לבקר במונגוליה, אז כדאי להגיע בתקופת החג החשוב ביותר במדינה ולטייל בזמן פסטיבל הנאדאם. פסטיבל הנאדאם הוא יחיד במינו, חגיגה מורכבת של חיים נוודיים ועצמאות לאומית המשלבת אירועי אמנות וספורט יוצאים מן הכלל. הפסטיבל מורכב מכמה טקסים לאומיים, קונצרטים, ובעיקר תחרויות ספורט, כולל שלושת ענפי הספורט החשובים ביותר- רכיבה על סוסים, היאבקות וקשתות. המונגולים תמיד ידעו מתי לחגוג, וחגיגות הנאדאם מתקיימות באמצע יולי, בתקופה הנעימה ביותר בשנה.

כדי להבין את מקורו של הפסטיבל, יש לחזור אחורה עמוק לתוך ההיסטוריה המונגולית. למונגולים היסטוריה צבאית עשירה, והלוחמים המונגולים היו ידועים לאורך ההיסטוריה כלוחמים בעלי כוח אדיר ואומץ לב נדיר, כאשר ללוחם הגדול מכולם נחשב ג'ינגס חאן, אשר איחד לפני כ-800 שנה את כל השבטים המונגולים, יצא למסע כיבושים אדיר והקים את האימפריה המונגולית שהייתה האימפריה היבשתית הגדולה בהיסטוריה האנושית, ונמתחה מקוריאה ועד הונגריה, מרוסיה ועד הודו. ג'ינגס חאן פיתח מבנה צבאי מתוחכם, כאשר כל הצבא התחלק ליחידות בנות עשרה חיילים אשר הובלו על ידי מפקד אחד. מפקדי היחידות בחרו את לוחמיהם על פי קריטריונים של כוח, תנועה וגמישות אשר השתקפו ביכולות ההיאבקות שלהם, ראיה וזריזות ידיים אשר השתקפו ביכולות הקשתות שלהם ומהירותם ואומץ ליבם אשר יכלו להיבחן דרך כישורי הרכיבה שלהם. תחרויות הרכיבה, ההיאבקות והקשתות אוחדו לאירוע אחד, אשר יוביל בעתיד לפסטיבל הנאדאם וגם יתן לו את שמו, שפירושו "שלשות משחקי הגברים".

לאחר נפילתה של האימפריה המונגולית נכבשה מונגוליה על ידי המנצ'ואים, אשר כבשו את סין והקימו שושלת משלהם, שושלת צ'ינג, האמצע המאה ה-17. המנצ'ואים ניסו לשבור את אחדותם של המונגולים ואסרו על הלוחמים המונגולים להשתתף באירועי נאדאם המוניים, ובכך בעצם ניסו לדכא את כוחם של הלוחמים המונגולים ולמנוע מהם לפעול להשגת עצמאות לאומית. למרבה המזל מונגולים רבים שימרו את מסורת הנאדאם בסתר באיזורים נידחים של המדינה אשר היו רחוקים מעיניהם הבוחנות של הכובשים המנצ'ואים, ושילבו תחרויות רכיבה, קשתות והיאבקות בטקסי פולחן שונים ואירועים אחרים כמו חתונות ולוויות. בשנות ה-20 המאה ה-20, מנהג בחינת הלוחמים הפך לחגיגה לאומית המשלבת הן את המשחקים והן את חגיגות הפיכתה של מונגוליה לישות עצמאית. ב11 ליולי 1921 הכריזה מונגוליה על עצמאותה והפכה לבת חסות של ברית המועצות הקומוניסטית. ב1924 שונתה המערכת הפוליטית במונגוליה והוקמה הרפובליקה העממית של מונגוליה. מאז, אופיו של האירוע הפך מתחרות פיסית קשוחה לאירוע שמח ומרהיב.
כיום, החגיגות נמשכות שלושה ימים ומשתתפים בהם ראשי מדינה כמו ראש הממשלה, הנשיא, יו"ר הפרלמנט, כמו גם ראשי הצבא ומפורסמים אחרים. בנוסף לאירוע הראשי אשר מתקיים בבירה אולאן באטאר, מחוזות ואף כפרים רבים באזורים אחרים במונגוליה מקיימים פסטיבלי נאדאם מקומיים משלהם. מעבר לענפי הספורט המדוברים, תחרות מפורסמת נוספת היא ירי בקרסולי כבשים, תחרות הנקראת "שגאי" במונגולית. אלפי המשתתפים אשר מגיעים לאירועים השונים נהנים גם מ"קושור", פנקייק מטוגן עם בשר אשר הפך למאכל הרשמי של האירוע.

טיולים הקשורים למאמר