קרנבל מדיירה

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

קרנבל מדיירה

קרנבל מדיירה, המתקיים לקראת תקופת התענית הנוצרית, הוכתר רשמית כאחד הקרנבלים הטובים בעולם. יש אומרים שהוא זה שקדם ופתח את הפתח לקרנבל בברזיל, שנהיה "פופולארי" יותר מקודמו. כיצד הגיע קרנבל מדיירה למדינות אחרות, וכיצד, בעצם, התחילה מסורת הקרנבלים בעולם?
איי מדירה, השייכים לפורטוגל, כוללים שני איים מיושבים בשם "מדיירה" ו"פורטו סנטו", שלהם 250,000 תושבים, ועוד שישה איים קטנים ולא מיושבים. מדיירה ופורטו סנטו היו אף הם ריקים מאדם עד שהתגלו ויושבו על ידי פורטוגל ב- 1418. הם השתייכו לפורטוגל עד למהפכת הציפורנים שהתרחשה שם ב- 1976. בעקבותיה, זכתה מדירה לאוטונומיה. רוב תושבי מדיירה הם פורטוגלים, החולקים שפה ותרבות הדומים לפורטוגל, ועם זאת, בגלל מיקומם המרוחק, פיתחו גם תרבות משלהם.

חוויה בלתי נשכחת עם אקו טיולי שטח - טיול לפורטוגל וגליסיה הספרדית >>>

טיול יוצא דופן לפורטוגל והאי מדיירה עם אקו טיולי שטח >>>

כמו פורטוגל, גם תרבותה של מדיירה מושתתת על הדת הקתולית, ויעידו על כך האירועים השונים באי חובב המסיבות. ביוני לבד נערכות שלוש מסיבות לכבוד הקדושים הפופולאריים: סאו ג'או, סאו פדרו וסנטו אנטוניו, בנוסף למסיבות הקשורות למוצרים חקלאיים, כמו דובדבנים, אגוזים, קני סוכר וענבים, בגלל שמחוץ לעיר הבירה פונצ'ל, הכלכלה של מדיירה היא עדיין אגררית בעיקרה. באחת מהחגיגות של מדיירה, ספר שיאי הגינס של 2006 ציין את מופע הזיקוקים שלה כמופע הזיקוקים הגדול ביותר בעולם. עם זאת, אין ספק שהאירוע הגדול ביותר באי הוא קרנבל מדיירה.
קרנבל מדיירה הוא פסטיבל שנתי הנמשך מספר ימים ומסתיים ב"יום שלישי השמן" (Terça-feira Gorda בפורטוגזית). זהו היום שקודם לתקופת התענית הנוצרית, ועל שני מושגים אלו יוסבר בהמשך. המילה "קרנבל" נגזרה מהמילה הלטינית "קרנלברה", שמשמעו "להימנע מבשר", בגלל המנהג להימנע מבשר בתקופת התענית.
קרנבל מדיירה ידוע כאחד הקרנבלים הטובים ביותר באירופה. מתקיימות בו שתי תהלוכות גדולות, השונות מאד זו מזו. התהלוכה הראשונה, העיקרית, מתקיימת תמיד בשבת שבסופ"ש של הקרנבל. זוהי התהלוכה המתוחכמת יותר, המצריכה הרבה התחייבות והתארגנות מכל הקבוצות והאנשים המעורבים. אינספור קבוצות סמבה עם אלפי משתתפים, לבושים תחפושות צבעוניות, רוקדים לצלילי מוסיקת סמבה ברחובות הבירה פונצ'ל, מזכירים בריקודיהם ותחפושותיהם את הקרנבל בריו דה ז'נירו.
התהלוכה השנייה, ששמה "טרפליו" היא עתיקה יותר, ובעבר היא היתה מתקיימת בכל רחבי האי. כיום התהלוכה מציפה את רחובות מרכז העיר פונ'צל ביום שלישי השמן ומסתיימת בתקופת הקרנבל. בתהלוכה זו כולם לוקחים חלק והתחפושות יכולות לעתים להיות נועזות מאד, בדומה לקרנבל בריו.
בשתי התהלוכות יש לו"ז מוגדר. הן מתחילות במרכז העיר ומסתיימות בכיכר העירייה (Praça do Município), שם מתקיימות הופעות חיות ותחרויות תחפושות. לפחות פעם אחת במהלך החודש הקודם לקרנבל, קבוצות הקרנבל הטובות והמפורסמות ביותר מבקרות במלונות השונים ומבדרות את האורחים עם הופעות מוסיקה וריקודים.
תהלוכות השבת בדרך כלל מאורגנות לפי נושאים. ב-1999, למשל, הנושא היה מבט לאחור על אספקטים שונים של המאה ה-20. שנת 2000 עסקה במבט לעתיד. ב-2010, התמה היתה עונות ואוקיינוסים, כדי לחגוג את החיים שניתנו למדיירה דרך הימים והאוקיינוסים. נושאים אחרים היו יערות קסומים, רגעים קסומים במדיירה, קסם האור, קרנבל החלומות וכו'.

הקרנבל במסורת הנוצרית

למרות שאופיו של הקרנבל אינו מעיד על כך, הסיבות לקיומו נעוצות בדת הנוצרית הקתולית, שורשי תרבותה של מדיירה. הקרנבל קודם לתקופת התענית, הקרויה "לנט". תקופת התענית מתחילה ביום רביעי של האפר, ומסתיימת ביום שבת הקדוש. בעבר היה נהוג לצום בתקופת הלנט, אך כיום, נהוג בעיקר להימנע ממזונות מסוימים כמו בשר, חלב וביצים, ולתת צדקה. תקופת התענית נמשכת 46 יום, עם הפוגות בימי ראשון בהם לא מקובל לצום, והיא חלה בין פברואר למרץ, כאשר תאריך תחילתו המדויק ותאריכי החגים האחרים הנלווים אליו משתנים מעט משנה לשנה. היום הרביעי של האפר, הפותח את תקופת התענית, הוא יום של אבל על האירועים שהובילו לצליבתו של ישו. התענית היא תקופה של חזרה בתשובה והכנה לחג הפסחא שבסיום התענית. בחג הפסחא, חוגגים את תחייתו של ישו.
יום לפני ה"לנט" חל "יום שלישי השמן" ובמדיירה נהוג באותו יום לאכול מלסאדאדס. הסיבה לכך היא הצורך לסיים את כל השומן והסוכר בבית, לקראת תקופת התענית שבה יש להסתפק במזון דליל.
גלגוליו של קרנבל מדיירה בארצות אחרות
בכל רחבי אמריקה הלטינית, נערכים קרנבלים בתקופה זו והם מתחילים בתחילת השבוע בו חל יום רביעי של האפר. לפי חלק מההשערות, מקורם של הקרנבלים האלה הוא במסורות של מדיירה. במהלך המאה ה- 19, אנשים ממדיירה היגרו להוואי והביאו איתם את מנהג אכילת המלסאדאס ביום שלישי השמן, וכתוצאה מכך, קיים חג ששמו "יום מלסאדה" בהוואי. יש האומרים שגם הקרנבל בברזיל מקורו בתקופת הגילויים של פורטוגל, עת הקרנבלים שלהם עברו דרך מדיירה, שכבר אז חגגה במרץ את עונת הקרנבל שלה.
מסורות דומות קיימות גם בארצות אחרות, מחוץ לאמריקה הלטינית. גם בבריטניה יש "יום פנקייקים" הקודם לתקופת התענית. בצרפתית, "יום שלישי השמן" קרוי "מארדי גרא", שכבר מזמן הפך לאירוע בינלאומי שאיבד את סממניו הדתיים. כיום זהו פסטיבל תרבותי חילוני, הכולל מצעדי רחוב. בניו אורלינס שבארצות הברית, מרדי גרא נחוג מזה 250 שנה, וזהו אירוע תרבות שהפך לסמל המסחרי של העיר. החג הובא לניו אורלינס על ידי המייסדים הצרפתים הקתולים כחג דתי, והפך עם הזמן כאירוע חילוני שנחגג בעיקר באזור התיירותי של הרובע הצרפתי בעיר. גם שם, נערכות במשך כשבועיים חגיגות של ריקודים, צעדות ותחפושות. בסידני שבאוסטרליה, חגיגות המרדי גרא החלו ב-1978 כתהלוכה של מפגינים למען זכויות הקהילה הלהט"בית ונהפכו עם הזמן לגירסא האוסטרלית של מצעד הגאווה ובהמשך ליום חג כללי.
מקורותיו הפגאניים של קרנבל מדיירה
יש האומרים שיום שלישי השמן הוא במקורו חג פגאני, ששולב מאוחר יותר במסורת הנוצרית. לפני בואה של הנצרות, העמים הסלאביים האמינו ששינוי העונות הוא מאבק בין ג'רילו, אל הצמחייה, הפוריות והאביב, לרוחות הרעות של הקור והחשיכה. הסלאבים האמינו שעליהם לעזור לג'רילו להילחם כנגד החורף ולהביא את האביב. החלק החשוב ביותר של "שבוע המסלניטסה" (השבוע שבמהלכו נחגג בוא האביב) היה אכילת פנקייקים. הפנקייקים החמים והעגולים סימלו את השמש, והסלאבים האמינו שבאכילת פנקייקים, הם יקבלו את הכוח, האור והחמימות של השמש. את הפנקייק הראשון הם נהגו להניח על אדן החלון בשביל הרוחות של אבותיהם. ביום האחרון של שבוע המסלניטסה, הפנקייקים ומאכלים אחרים היו נשרפים במדורה כקורבן לאלים הפגאניים. מנהגים אלה כנראה עברו לשאר חלקי אירופה עקב "ההגירה ההינדו אירופאית" שהתרחשה בין האלף החמישי לשני לפנה"ס, בה גם שבטים מערבות רוסיה ואוקראינה הגיעו עד למערב אירופה. יתכן גם שמנהג זה עבר דווקא בשלבים הרבה יותר מאוחרים, כאשר האימפריה הביזנטית נפגשה עם השבטים הסלאביים.

טיולים הקשורים למאמר