טיול ג'יפים לקירגיזסטן וטג'יקיסטן

אקו עצמאי בשטח

| 18 יום

הדפיסו שלחו שתפו
טיול ג'יפים לקירגיזסטן וטג'יקיסטן הוא מסע ייחודי אל ארצותיהם של הקירגיזים והטג'יקים, אנשי ההרים הגבוהים של מרכז אסיה. דרך רצופה פסגות מכוסות שלג וקרחונים, קניונים עמוקים חרוצים בין הרים, נהרות זורמים ומפלים עוצמתיים, לצד עמקים רחבים ירוקים ופוריים המוקפים ברכסי הרים. זהו גם מסע בתוואי הדרומי של דרך המשי ההיסטורית.

הטיול חוצה את רכס הרי הפמיר בטג'יקיסטן – "גג העולם" בשפה הטורקית, ואת הרי הטיאן שאן בקירגיזסטן – "הרי השמיים" בשפה הסינית, מן הרכסים הגבוהים ביותר בעולם. במהלך הטיול נפגוש את אוכלוסיות העם הקירגיזי שהם שבטים רועים נוודים ממוצא טורקו-מונגולי, ואת העם הטג'יקי, עם ממוצא פרסי. ניסע בדרכים הרריות מהגבוהות בעולם בעודנו מוקפים בנופים מרהיבים, ונשלב הליכות רגליות קלות, כולל ביקורים באתרים היסטוריים על דרך המשי, שווקים מקומיים, כפרים ואוהלי נוודים.

טיול ג'יפים לקירגיזסטן וטג'יקיסטן הוא הרפתקה של פעם בחיים באזור ייחודי על כל היבטיו, לאחת מהפינות הפחות תיירותיות של היבשת, בלב הרפובליקות ההרריות של מרכז אסיה.

מסלול הטיול

יום 1

תחילת הטיול בבישקק

ננחת בשעות הבוקר המוקדמות בשדה התעופה הסמוך לעיר בישקק (Bishkek), בירת קירגיזסטן. נפגוש את הצוות המקומי וניסע לבישקק הממוקמת בעמק צ'וי (Chui) ושוכנת ברום של 800 מטר מעל פני הים. בישקק היא אחת הערים הגדולות של מרכז אסיה והעיר הגדולה של קירגיזסטן, עם אוכלוסיה של מעל 800,000 איש. נגיע למלון, נעשה צ'ק אין מוקדם, ננוח מעט ונאכל ארוחת בוקר, ולאחר מכן נצא לסיור בעיר. נבקר באנדרטת מאנאס (Manas Monument) לזכרו של גיבור העם הקירגיזי, בכיכר המרכזית אלא-טו (Ala Too Square), שם נוכל לראות את טקס חילופי משמר הכבוד, בבניין הפרלמנט ובכיכר הניצחון (Victory Square) המוקדשת למלחמת העולם השנייה. נבקר גם בפארק האלונים (Oak Park), במבנה תיאטרון האופרה והבלט המרשים, ובשוק אוש (Osh Bazaar) ההומה והססגוני, בו נוכל ליהנות ממבחר פירות יבשים וטריים ושאר מוצרי מזון מקומיים. לקראת הערב נקבל את הג'יפים המדוגמים אשר ילוו אותנו לאורך הטיול, ולאחר מכן נצא לארוחת ערב במסעדה מקומית. לינה בבישקק.

יום 2

תחילת טיול הג'יפים – אל אתרים היסטוריים מצפון לאיסיק קול

290 ק"מ, 4.5 שעות נסיעה

היום נתחיל את מסע הג'יפים בנהיגה עצמית. נצא בנסיעה מזרחה ואח"כ דרומה בדרך נופית,  אל עבר מגדל בוראנה (Burana Complex), אתר ארכיאולוגי וארכיטקטוני בו נוכל לראות שרידים לדרך המשי שעברה באזור. נבקר במוזיאון קטן המספר את סיפורה של התרבות העתיקה של הממלכה שהתקיימה באזור, ונראה אוסף של "באלבאלס" (Balbals) – מצבות טורקיות קדומות. נמשיך בנסיעה לאורך החוף הצפוני של אגם איסיק קול (Issyk Kul) ונבקר בעמק הפטרוגליפים (Open Air Petroglyphs Museum) הנקרא גם "גן הסלעים" – אתר ציורי סלע בקרבת צ'ולפון אטא (Cholpon Ata), עדות לחיי הנוודות והפולחן שהתקיימו במקום במשך אלפי שנים. ארוחת ערב ולינה בצ'ולפון אטא.

יום 3

הקניונים של צפון אגם איסיק קול

200 ק"מ, 3 שעות נסיעה

היום נטייל ברכס ההרים שמצפון לאגם איסיק קול. ניכנס לקניון גרגורייבסקה (Grigorevskoe), ניסע לעבר אגם הרים חבוי ומקסים, ובמידה ומזג האוויר יאפשר זאת, נחצה מעבר הרים מאתגר אל קניון סמיונובסקה (Semenovskoe Gorge). נמשיך בנסיעה אל קרקול (Karakol), הממוקמת בקצה המזרחי של אגם איסיק קול למרגלות רכס הטיאן-שאן, ובדרך נעצור לביקור במוזיאון ניקולאי פרז'בלסקי (N. M. Przhevalsky) – מגלה ארצות וביולוג רוסי, בין החוקרים הבולטים של מרכז אסיה. כשנגיע לקרקול נצא לסיור קצר בעיר, במהלכו נבקר במסגד דונגאן (Dungan Mosque) אשר נבנה בסגנון ארכיטקטוני סיני וקהילת המוסלמים שהיגרה לסין מתפללת בו, ובכנסייה רוסית-אורתודוכסית (Holy Trinity Curch) מהמאה ה–19 אשר בנויה כולה מעץ, בלי אף מסמר. נאכל ארוחת ערב במסעדה מקומית ונלון במלון בקרקול.

יום 4

אל אגם סון קול

405  ק"מ, 6 שעות נסיעה

לפנינו יום ארוך ויפהפה, אותו נתחיל מוקדם בבוקר. ניסע לאורך הגדה הדרומית של אגם איסיק קול בדרך נופית ומרשימה. נבקר בערוץ ג'טי אוגיז (Djeti Oguz Gorge)- "ערוץ שבעת השוורים האדומים" בקירגיזית, ונהנה מהיופי האלפיני של הערוץ. נמשיך מערבה אל העיירה קוצ'קור (Kochkor), שם נבקר במקום מעניין במיוחד – קואופרטיב של נשים מקומיות העוסקות בייצור שטחי לבד מסורתיים בשם "שירדאק" (Shyrdak). נלמד על תהליך הייצור ונתנסה בכך בעצמנו. נמשיך בנסיעה דרך מאגר המים אורטו טוקוי (Orto Tokoi Reservoir) ומעבר ההרים קאלמאק אשו (Kalmak Ashuu pass) בגובה 3,446 מ', עד שיתגלה בפנינו המחזה המרהיב של אגם סון קול (Son Kul) המוקף ברכס סון קול ורכס מולדו טאו (Moldo Too). נצא להליכה קצרה בקרבת האגם, או לטיפוס לרכס שממנו נשקף נוף פנורמי מרהיב. נאכל ארוחת ערב ונלון במחנה יורטות (Yurt- אוהלי נוודים – מבנה מסורתי מרכז אסיאתי) על גדות האגם. זו הזדמנות מצוינת להכיר ולהרגיש את אורח החיים הנוודי שהוא חלק משמעותי מהתרבות הקירגיזית.

יום 5

דרומה אל עמק קוק-קייה

340 ק"מ, 5-6 שעות נסיעה

לאחר הלילה החוויתי, מי שירצה יוכל לקום לזריחה ולראות את השמש עולה מעל האגם והרכסים המושלגים (מומלץ!). נאכל ארוחת בוקר במחנה היורטות, ואחריה נצא בנסיעה לכיוון דרום קירגיזסטן, דרך מחוז נארין (Naryn), הידוע במטבח קירגיזי מצוין. ניסע באזור פראי במיוחד, חלקה לא נגועה ברכס הטיאן-שאן, ונגיע אל עמק קוק-קייה (Kok-Kiya Valley). נאכל ארוחת ערב ונלון במחנה יורטות השוכן על גדות אגם קוק-קייה, בגובה של 3,280 מ'.

יום 6

אגם קל-סקו החבוי ופונדק הדרכים העתיק של טאש רבאט

230 ק"מ, 6 שעות נסיעה

היום נבקר באגם קל-סו (Kel-Suu Lake) השוכן בגובה 3,500 מ' – אחד האגמים החבויים ביותר במדינה, אפילו בסטנדרטים של קירגיזסטן. זהו אגם ארוך וצר, בעל מבנה נחשי ופיורדי, המשתרע על פני 10 ק"מ בתוך ערוץ תלול שמגיע כמעט עד לגבול סין. משמעות שם האגם בקירגיזית היא "מים נכנסים", ואכן, בתקופות מסוימת בשנה מתרחשת תופעה יוצאת דופן כאשר האגם "נעלם" וזורם למערות תת-קרקעיות. משום כך, ייתכן שכאשר נגיע נמצא אותו ריק ממים. לאחר הביקור באגם נצא דרומה למסע לאורך דרך המשי העתיקה, אל טאש רבאט (Tash Rabat). נבקר בקרוואן-סראי (caravanserai) – פונדק דרכים היסטורי בגובה 3,200 מ' מעל פני הים, לא רחוק מהגבול הסיני, ששימש בעברו כ"מלון עסקים" לסוחרי דרך המשי ממגוון רחב של מדינות ותרבויות, ושם נוכל ללמוד על המסחר במסלול העתיק הזה. בזמנו החאן נבנה על "דרך המלך", אך כיום יש במקום הרגשה של סוף העולם. ארוחת ערב ולינה במחנה יורטות בטאש רבאט.

יום 7

אל הכפר הנידח קזרמן

250 ק"מ, 5 שעות נסיעה

לאחר ארוחת הבוקר נצא בנסיעה לכיוון צפון-מערב, בדרך הררית ויפהפייה לאורך נהר נארין, הנהר הגדול בקירגיזסטן, אל קזרמן (Kazarman). הכפר קזרמן נידח במיוחד, ובמהלך חודשי החורף הוא נותר מנותק, כאשר הדרך ההררית המובילה אליו נסגרת בגלל השלג הכבד. עם ההגעה נצא לטייל בכפר, ואף נוכל להשתמש באמבטיה הציבורית-פרטית – חוויה תרבותית ייחודית ומהנה! ארוחת ערב ולינה בבית משפחה מקומית בכפר קזרמן.

יום 8

העיירה העתיקה אוזגן והבירה הדרומית אוש

260 ק"מ, 4 שעות נסיעה

בשעות הבוקר ניסע לעיר אוש (Osh), "הבירה הדרומית" והעיר השנייה בגודלה בקירגיזסטן. בדרך נעצור לביקור בעיירה העתיקה אוזגן (Uzgen), שם נבקר בשוק המקומי, במינרט המתנשא לגובה של 27 מטרים, ובמוזוליאום של הקאראחאנידים – שושלת טורקית ששלטה במרכז אסיה בין המאות ה-11 עד ה-13. לאחר מכן נמשיך לאוש, המחזיקה בהיסטוריה מפוארת של 3,000 שנות התיישבות, כאשר לכל אורך ההיסטוריה היא נחשבה לאחת הערים החשובות על דרך המשי, ועד היום ניתן לחוש את האווירה הקדומה במקום. נבקר בהר סולימאן (Sulayman Mountain) הקדוש – אחד המקומות הקדושים ביותר לאסלאם, במוזיאון ההיסטורי, במערה הראשית, ונמשיך עם עולי הרגל לפסגת ההר שם נראה את המסגד הקטן של באבור (Mosque of Babur), מייסד השושלת המוגולית, משם גם נוכל לתצפת על כל המרחב של העיר. נאכל ארוחת ערב במסעדה מקומית ונלון במלון באוש.

יום 9

אל סארי טאש

200 ק"מ, 3 שעות נסיעה

לאחר ארוחת הבוקר נבקר בשוק של אוש – הבזאר הגדול ביותר במרכז אסיה, בו נוכל ליהנות ממבחר תבלינים, ירקות ופירות, אומנים העוסקים במלאכות יד, ושלל מראות צבעוניים. לאחר מכן נמשיך לנסוע בנופים עוצרי נשימה, ניסע דרומה בכביש חוצה פמיר (Pamir Highway), נחצה מספר מעברי הרים ביניהם מעבר טלדיק (Taldyk Pass) בגובה 3,615 מ', ונגיע לבסוף לכפר הקטן והציורי סארי טאש (Sary Tash), הנמצא בעמק אלאי, אשר ממולו ניצב כחומה בצורה רכס הרי הפמיר האימתני עם פסגות מעל 7,000 מטרים. ארוחת ערב ולינה בבית משפחה מקומית בכפר סארי טאש.

יום 10

הר לנין המרהיב

100 ק"מ, שעתיים נסיעה

לאחר ארוחת הבוקר נתקרב עוד יותר אל עמק אצ'יק טאש (Achik Tash) – אזור אשר מעטים המטיילים המגיעים אליו. במידה והראות תהיה טובה, נוכל לצפות על הפסגה השנייה בגובהה במדינה ואחת הגבוהות ברכס הפמיר – פסגת הר לנין  (Lenin Peak) המתנשאת לגובה של 7,134 מ'. נפנה לכיוון הכפר סארי מוגול (Sary Mogul) ונצא בנסיעת שטח אל אחד המקומות היפים במרכז אסיה כולה. בדרך ייפרס מולנו הנוף הפנורמי של הרכס המושלג, הנמתח מסמרקנד באוזבקיסטן ועד שינג'יאנג במערב סין. נעצור בסמוך לאגם יפיפה העונה לשם טולפאר קול (Tulpar Kul) בקרבת מחנה הבסיס של הר לנין. נצא להליכה קצרה במרחבים הירוקים ואחריה נתמקם לארוחת ערב ולינה במחנה האוהלים באצ'יק טאש – למרגלות הר לנין.

יום 11

מעבר לטג'יקיסטן

130 ק"מ עד הגבול + 190 ק"מ, 4-5 שעות נסיעה

נשכים מוקדם ולאחר ארוחת הבוקר נצא לעבר מעבר הגבול קיזיל-ארט (Kyzyl Art) בגובה 4,336 מ', שם נפגוש את הצוות הטג'יקי ונחצה את הגבול אל טג'יקיסטן. נמשיך לנסוע לאורך דרך הפמיר, נעבור ליד אגם קרקול (Lake Karakul) העצום השוכן בתוך מכתש בגובה 4,000 מ' ומשתרע על פני 380 קמ"ר, וניסע עד לכפר מורגאב (Murghab). הכפר שוכן במיקום מבודד בגובה 3,600 מ' מעל פני הים, עם תנאי אקלים קיצוניים ומרוחק מכל יישוב אחר. נצא לסיור בכפר ונשמע את סיפורו המעניין, שהחל בסוף המאה ה-19 כחלק מ"המשחק הגדול" – המאבק בין האימפריה הרוסית לאימפריה הבריטית. ארוחת ערב ולינה במורגאב.

יום 12

אל הכפר לנגר

250 ק"מ, 5 שעות נסיעה

לאחר ארוחת הבוקר ניסע אל עבר הכפר לנגר (Langar) השוכן בצומת דרכים ובמפגש הנהרות הפנג' והפמיר, ובו גם חצה מרקו פולו בדרכו. בדרכנו ניסע דרך מרחבי שיממון ירחיים, ונחצה את אחד ממעברי ההרים הגבוהים ביותר במדינה, משם נשקפים נופים מרהיבים של האזורים השטוחים והגבוהים של הרמה הפמירית. נבקר באתר פטרוגליפים החצובים בסלע, שם נראה ציורים המתארים עזי הרים, רוכבים בדרך המסרי, סוסים הנושאים דגלים ועוד. נאכל ארוחת ערב בבית הארחה מקומי, ושם גם נהנה ממופע מקומי של מוזיקת עם ווחאנית, מלווה בכלי נגינה וריקודים מסורתיים. לינה בבית הארחה מקומי.

יום 13

מבצרים עתיקים ומעיינות חמים בעמק הווחאן

150 ק"מ, 4 שעות נסיעה

נצא מלנגר ונמשיך בנסיעה דרך עמק הווחאן, מסדרון גאוגרפי מרשים שפוגש בקצותיו בארבע מדינות שונות. נעצור בעיירה אישקאשים (Ishkoshim), בירת העמק, ובסמוך לכפר ימגה (Yamge) נבקר במוזיאון מובארק קדאם (Museum of Sufis Mubarak Kadam), שהוא למעשה בית משוחזר של המיסטיקן, האסטרונום והמוזיקאי הסופי החשוב שחי במאה ה-19. נמשיך אל מבצר קא-קאחה (Kah Kakha Fortress) ששימש כמבנה הגנתי מהמאה ה-2 לפנה"ס ועד המאה ה-7 לספירה, והוא אחד השרידים העתיקים באזור הפמיר. נגיע גם אל מבצר יאמצ'ון (Yamchun Fortress) ששרד באופן כמעט מושלם וממנו ניתן לתצפת מרחק של מאות קילומטרים אל הרי הינדו-כוש מעברו השני של הגבול. משם נוכל לצעוד אל אתר המעיינות החמים של ביבי פאטימה (Bibi Fatima) הבוקעים על צלע ההר, והטבילה בהם מומלצת ביותר. ארוחת ערב ולינה בבית הארחה באישקאשים.

יום 14

מעיינות מרפא והעיירה ח'ורוג

105 ק"מ, 2-3 שעות נסיעה

לאחר ארוחת הבוקר נצא לכיוון העיירה ח'ורוג (Khorog), מרכז מחוז בדאחשן. בדרכנו נבקר בסנטוריום המפורסם, גארם צ'אשמה (Garm Chashma Thermal Springs), שם נוכל לטבול במעיינות המרפא החמים אשר מימיהם בוקעים מעומק של 400 מ' מתחת לפני הקרקע. נמשיך לח'ורוג, שהינה עיירה בת רחוב אחד לאורך נהר הגאנט ובפתחת העמק האדיר אותו הוא מנקז. שדרות עצי צפצפות זקופות מעטרות את דרכיה ובוסתני תפוחים, אפרסקים ותותי עץ נטועים בסביבתה. ארוחת ערב ולינה במלון בח'ורוג.

יום 15

סיור בח'ורוג ואל קלאי קומב

240 ק"מ, 5-6 שעות נסיעה

לאחר ארוחת הבוקר נצא לגן הבוטני הנפלא והשלו של ח'ורוג, שנמצא על ראש גבעה בגובה 2320 מ' מעל פני הים, מה שהופך אותו לגן הבוטני השני בגובהו בעולם. לאחר הביקור בגן נבקר במוזיאון ח'ורוג (Central Khorog Museum) ונהנה גם מהליכה בפארק המרכזי של ח'ורוג שמוקף בעצים גבוהים ופסגות הרים. לאחר מכן נצא בנסיעה בין נופי הרים מרשימים, לאורך נהר הפנג' המהווה גבול טבעי בין טג'יקיסטן לאפגניסטן, ונוכל לראות גם בתים אפגניים טיפוסיים. לבסוף נגיע לעיירה קלאי קומב (Qalai Khumb), שם נאכל ארוחת ערב ונלון.

יום 16

אל דושנבה דרך לב הרי הפמיר

380 ק"מ, 8 שעות נסיעה

היום נצא לנסיעה ארוכה, בת כ-8 שעות, לכיוון דושנבה (Dushanbe), בירת טג'יקיסטן. ניסע בכביש הררי וארוך, נחצה את מעבר ההרים קאבו-רבט בגובה של 3300 מ', נעצור בנקודות תצפית מרהיבות ונאכל ארוחת צהריים בעיירה המקסימה קולוב (Kulob). נמשיך דרך העמקים החקלאיים קראטג'ין וטביל-דורה, נהנה מהנופים ההרריים של דרום טג'יקיסטן ומהכפרים הפזורים לאורך הדרך. בסוף היום נגיע לדושנבה, נחזיר את הג'יפים, נאכל ארוחת ערב ונלון.

יום 17

הבירה דושנבה

לאחר ארוחת הבוקר נצא לסיור בדושנבה. נבקר באנדרטה של המלך סומוני (Ismoili Somoni Monument) – אחד המבנים המודרניים בדושנבה, לזכרו של המלך הטג'יקי המפורסם ששלט במהלך המאה ה-10. נמשיך  לריאה הירוקה של העיר – פארק רודאקי (Rudaki Park), על שמו של המשורר הנודע. נצא מהעיר אל מבצר היסאר (Hissar Fortress) מהמאה ה-16, משכנו לשעבר של האמיר מבוכרה. בקומפלקס נמצאים גם מוזיאון היסטורי והמדרסה המקומית ואנו נבקר גם בהם, וכן נאכל ארוחת צהריים בכפר היסאר. לאחר הביקור במבצר נחזור לדושנבה, נבקר במוזיאון הלאומי לעתיקות (National Museum of Antiquity) ובגן הבוטני שבו נוכל לטייל באוויר המרגיע והרענן ולראות את מלאכת היד המקומית של גילוף בעץ. נמשיך למסגד חאג'י יעקוב (Haji Yaqub Mosque) מהמאה ה-18, המסגד הגדול ביותר בחבר המדינות, ואם יישאר זמן נהנה מזמן חופשי להסתובבות בעיר. ארוחת ערב ולינה בדושנבה.

יום 18

סיום הטיול

בשעות הבוקר ניסע לשדה התעופה הבינלאומי בדושנבה ונטוס בחזרה לישראל דרך יעד ביניים.

רוצים לקבל עדכון כשיהיה תאריך?


תאריכי יציאה ומחירים

בטיול עצמאי אתם בוחרים מתי לטייל

טיול לנוסע העצמאי הוא טיול מאורגן פרטי, בהתאמה אישית.
צוות אקו זמין למתן ייעוץ ותכנון הטיול שלכם.

רוצים לקבל מידע/ להתייעץ/ לשאול שאלות ?

שדה חייב להכיל לפחות 2 תווים

שדה חייב להכיל לפחות 2 תווים

כתובת דואר אלקטרוני לא תקינה

טלפון חייב להכיל לפחות 9 ספרות

אנחנו מעוניינים לקבל עדכונים במייל או בSMS על טיולים.



אהבתם את הטיול? הרשמו עכשיו אהבתם את הטיול?

מידע נוסף

פטגוניה – המסע לשדה הקרח הדרומי

בכוחות אחרונים העלנו את הקיאק לחוף, והצרות רק מתחילות. אנחנו על רצועת חוף קטנה, בפיורד מוגן מהגלים, […]

יומן מסע אלבניה קוסובו ומקדוניה

קרויה לאחר הנחיתה בשדה התעופה על שם אימא תרזה באלבניה יצאנו  בנסיעה לעבר עיר המבצר קרויה (Kruja) למלון […]

המלצות המטיילים שלנו

רוצים לשמוע מה המטיילים שלנו חושבים על הטיולים שלנו? אספנו בשבילכם את כל מכתבי ההמלצה שקיבלנו במקום אחד.

טיול ג'יפים לקירגיזסטן וטג'יקיסטן

אקו עצמאי בשטח

| 18 יום

הדפיסו שלחו שתפו