מחוז יונאן בסין צילום: גילי שיינר

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

מחוז יונאן (Yunnan) הוא מהגדולים והמגוונים במחוזות סין. שטחו גדול פי 20 משטח ישראל. מאפיינת אותו רב-גווניות בתחומים שונים, הקשורים כולם בגיאוגרפיה שלו. כאחד ממחוזות "סין החיצונית", נמצא יונאן בפינה הדרום-מערבית של סין, והוא גובל במספר מחוזות, מהיפים במדינה: במזרח גואנשי (Guangxi) וגוויג`ואו (Guizhou), ובצפון סצ`ואן (Sichuan), ובמדינות וייטנאם ולאוס בדרום, בורמה בדרום-מערב ומערב, וטיבט (הכבושה בידי סין) בצפון מערב.

טיול בלתי נשכח לסין הקלאסית והפראית עם אקו טיולי שטח >>>

הצטרפו לטיול מאורגן לסין אל חבל יונאן עם אקו טיולי שטח >>>

בואו לגלות את סין עם אקו טיולי שטח >>>

בגלל ריחוקו יונאן הוא, לכאורה, פינה נידחת. אבל הריחוק נשא עימו, מאז ומתמיד, ברכה לתושבי המחוז. כ- 1500 שנה הם שמרו על עצמאותם והקימו ממלכות נפרדות מהשלטון הקיסרי שייסד צ'ין שי-הואנג-די. רק בשנת 1279 כבש קובלאי חאן המונגולי את יונאן וסיפח אותו לקיסרות שושלת יואן. הריחוק מהמרכז, ולעומתו הקירבה למדינות שכנות, השפיעו על הרכב האוכלוסיה של יונאן עד עצם היום הזה. כמחצית מהתושבים, כמעט 20 מליון נפש, הם בני כ- 25 קבוצות מיעוטים שונות, שמהווים יותר משליש מהמיעוטים של סין כולה (שהם כ- 7% מהאוכלוסיה). בין המיעוטים המוכרים נמנים טיבטים, מונגולים, וייטנאמים, באי, עם שבעבר הרחוק (מאות 7-10 לספירה) הצליח לקיים ביונאן ממלכה חזקה במשך כ- 300 שנה. נאשי, עם ממוצא טיבטי, שמקיים חברה מטריארכלית. דאי, המשתייך לקבוצת העמים התאיים. סאני, עם שבנותיו מדריכות תיירים ב"יער האבן". ג`ואנג, מהעמים העתיקים ביותר בסין. והחווי, מוסלמים החיים ביונאן יותר משש מאות שנה (תרומתם התרבותית והכלכלית לסין היתה גדולה. מוסלמי היה מושל המחוז בימי קובלאי חאן. מוסלמי אחר פיקד על הצי הסיני וכמעט הגיע איתו לחופי אירופה ואמריקה).

גם גיאוגרפית יונאן הוא מחוז מגוון. בחלקו הצפוני הרים שפסגותיהם מושלגות, ולאורכו מספר רכסים כמו נו שאן (Nu Shan), הנגדואן שאן (Hengduan Shan), ווליאנג שאן (Wuliang Shan), ואיילאו שאן (Ailao Shan). ביניהם עמקים ובהם גידולי אורז, תירס וירקות, ונהרות היורדים מרמת טיבט. המפורסמים הם ג'ינשה (Jinsha), חלקו העליון של היאנג-צה, לאנקנג (Lancang), הוא המקונג העובר לאורך שש מדינות בדרום מזרח אסיה, יואן ג'יאנג (Yuan Jiang) הוא הנהר האדום הזורם לוייטנאם ונו ג'יאנג, הוא הסאלווין (Salween) הזורם לבורמה. הג`ינשה יוצר את "ערוץ דילוג הנמר" המושך מטיילים ליונאן. במרכז-מזרח, ליד הבירה קונמינג (Kunming), נמצא "יער האבן" (Shi Lin), אזור קארסטי מרשים ומוקד לטיולים. ובדרום, בשישואנגבאנה (Xishuangbanna), שורר אקלים טרופי, חם ולח, גדלים יערות גשם וחיים צמחים וחיות אפייניים לדרום-מזרח אסיה. הודות לגיוון הגיאוגרפי יונאן הוא המחוז העשיר ביותר בצומח ובחי, ובו כמחצית ממספר המינים בסין.

למיקום של יונאן גם חשיבות כלכלית. בתחומו של המחוז עברו דרכי המסחר להודו, לוויטנאם ולים סין הדרומי (מפרץ טונקין), ונתיב הג`ייד מבורמה. הנהרות שימשו כאוטוסטרדות שעליהן זרמו הסחורות. אך גם היום, בעידן התחבורה המוטורית, עוברים ביונאן נתיבי מסחר חשובים כמו הכביש מקונמינג להאנוי ומסילת הברזל שנסללה בימים בהם שלטו הצרפתים בדרום מזרח אסיה, והגיעה לקונמינג בשנת 1910. לשליטה במחוז היתה תמיד גם משמעות מדינית. זאת הבינו המונגולים, ואחריהם קיסרי שושלת מינג וקיסרי צ'ינג שדיכאו במרחץ דמים את המרד המוסלמי הגדול ("מרד פנתאי") של המאה ה- 19 (1855-1873).

ליונאן באים בכדי ליהנות מהנוף המרהיב, מהשטחים המעובדים, מהכפרים הציוריים, מהכפריים העוסקים במלאכת השדה וממופעי הפולקלור של בני המיעוטים השונים, הניכרים כל אחד בלבושו הצבעוני המיוחד.

הביקור מתחיל בבירה קונמינג. זוהי עיר גדולה (במונחים מערביים, לא סיניים...), בת כארבעה מליון נפש, היושבת בגובה 1890 מטר מעפה"י. האקלים בה נוח, ולכן זכתה לכינוי הפיוטי "עיר האביב". כמו בכל סין, גם כאן מביא פיתוח אורבני מואץ לחיסול הסמטאות הישנות והציוריות על בתי העץ שלהן. כדאי לשוטט באלה שנותרו, ואולי, כמו בבייג'ינג, ההתעניינות התיירותית תביא לשימור כמה מהן. במרכז העיר שוק ציפורים ופרחים, ומספר מוזיאונים. חוצה אותה הנהר פאנלונג חה (Fanlong He) שלאורכו טיילת, ונעים ללכת בקטעים המוארים שלה בלילה. מוקדי הביקור הם מספר מקדשים כמו יואנטונגסי (Yuantong Si), המקדש הבודיסטי הגדול ביותר בקונמינג, ו"מקדש הבמבוק" (Qiongzhu Si), שבו מאות פסלי חימר, כל אחד עם אישיות והבעת פנים יחודית לו! באזור אחר, "הגבעות המערביות" שמעבר לאגם דיאן (Dian Chi), משתלב נוף יפה עם אפשרות לטיול רגלי וביקור במקדשים בודיסטיים ודאואיסטיים. יער האבן, כ- 120 ק"מ דרום-מזרחית לקונמינג, יפה לביקור בשעת השקיעה או בליל ירח מלא.

תחנה שאין לפסוח עליה בעת הביקור ביונאן (והיא ממילא בדרך לליג'יאנג) היא דאלי, עיירה קטנה היושבת ליד אגם ארחאי (Erhai Hu). נעים לטייל ברחובותיה, לשוטט בשוק, ובעיקר לסייר בעיר העתיקה, בה נשמרה האדריכלות האפיינית לעם באי, עליו נמנים רוב התושבים. אחד האתרים החשובים הוא מקדש שלוש הפגודות בן כ- 1100 שנים, הנמצא מעט מחוץ לעיר. הסינים "שדרגו" אותו והוסיפו סביבו גן, אבל במינון שאינו פוגם בהנאת הביקור. סביב דאלי מסלולי טיולים כמו שיט על האגם וטרק ל"מקדש השלום והצדק" (Zhonghe Si).

אחד המקומות המועדפים לשהיה, שהפך לֶ"מָכה של התרמילאים" הוא ליג'יאנג, אתר-מורשת בחסות אונסק"ו. העיירה, מרכז העם נאשי שמוצאו מטיבט, נעימה, אפופת אוירה מיוחדת, ובסיס לטיולים בצפון-מערב יונאן. חלק גדול שלה נהרס ברעידת אדמה בשנת 1966. למרבה המזל, נותר בשלמותו רובע עתיק יפהפה. מעניין לטייל ברחובותיו ביום, ויפה שבעתיים בלילה. בכל עת ניתן לצפות בנשות עם הנאשי, עם תלבושותיהן היפות, רוקדות בככר המרכזית או בשער הכניסה לעיר. מרתק! האתר החשוב ביותר מחוץ לליג'יאנג הוא "ערוץ דילוג הנמר", מרחק כחצי יום נסיעה. אתר יפה אחר הוא "הר דרקון הג'ייד", למעשה גוש הרים, 35 ק"מ על 20 ק"מ, ובו 13 פסגות! הגבוהה מתנשאת ל- 5596 מטר, ובה נמצא הקרחון הדרומי ביותר בחצי הכדור הצפוני.

יפה לטייל כאן בסתיו, עת קציר האורז ואיסוף התירס. הנופים החקלאיים מרהיבים. יונאן תורמת כשליש מהתוצר החקלאי של סין (היתר – בעיקר באגן היאנג-צה, אך לא רק שם). האקלים ממוזג, והדבר מתבטא בשם "יונאן" שפירושו "מדרום לעננים".

בדרך כלל מתחילים את הטיול ביונאן בקונמינג וההגעה לשם אפשרית בכמה דרכים וכיוונים. בטיסה, ברכבת, או באוטובוס. יש קווי אוטובוס לטיולים בתוך יונאן, אבל לכמה יעדים, כמו יער האבן ודאלי. ניתן להגיע לקונמינג גם מהמדינות השכנות – מהאנוי בוייטנאם, ומלאוס.

תחבורה לאתרים שהוזכרו באזור קונמינג:

ל"מקדש הבמבוק" – באוטובוס שיוצא מהתחנה שליד מלון פנדיאן (Yunnan Fandian).
ל"גבעות המערביות" – מאותה תחנה, או באוטובוס מס. 5 ממלון קונמינג עד תחנתו הסופית, והמשך באוטובוס מס. 6 המגיע לגאויאו (Gaoyao).
ל"יער האבן" – ברכבת התיירים החדשה יחסית (יש לברר מראש האם היא יוצאת, ומתי), או באחד משרותי האוטובוס או מיניבוס. האוטובוס יוצא מהתחנה המרכזית בקונמינג והמיניבוס ממלון Chahua Binguan.
יש גם רכבת מקונמינג לשיאגואן.

לאגם ארחאי שליד דאלי ניתן להגיע בטיול רגלי של עד שעה, באופניים (אבל בדרך חזרה הרכיבה היא בעליה!), בעגלת סוסים או במיניבוס. במעגן בצאיצון (Caicun) ניתן לעלות לאחת המעבורות ולהפליג לצידו השני של האגם. ניתן להסתפק בהפלגה לאי Putuo Dao, להספיק לשוטט בו, לראות את השוק שעל גדת האגם, לבקר במקדש מקומי ולחזור באותו יום. ניתן לרכוש חבילות סיור בבתי הקפה של דאלי.

יש אוטובוס לעיירה שיז'ואו (Xizhou), 18 ק"מ צפונה לדאלי, ואפשר להגיע אליה גם באופניים שכורים, ולתכנן לינה במקום. בעיירה השתמרה היטב אדריכלות שבט באי. כך גם בעיירה ז`ואוצ`נג (Zhoucheng), שבעה ק"מ נוספים צפונה (שתיהן בדרך לליג'יאנג, אך לדעתי יהיה קשה עד בלתי אפשרי לתפוס בהן מקום פנוי באוטובוס לשם. ספק אם הוא בכלל יעצור). חמשה ק"מ נוספים צפונה, בשאפינג, מתקיים בימי שני שוק מקומי מעניין, אף כי לאחרונה הפך להיות ממוסחר למדי. דאלי התפרסמה בתעשיית השיש שלה, ובמהלך הביקור מומלץ לבקר במפעל שיש. לא כל כך בשל העבודות אלא יותר בכדי לראות את השיש עצמו.

יש בדאלי מספר מלונות ואכסניות (גסטהאוזים) ברמה סבירה עד טובה. למשל, MCA Guesthouse, טלפון 2673666, או Siji Kezhan, Old Dali Four-Seasons Inn, או גסטהאוז מס. 5, טלפון 2670382.

לליג'יאנג ניתן להגיע בטיסה מקונמינג (ולאחר מכן לנסוע כ- 40 דקות לעיר), או באוטובוסים למיניהם משיאגואן ודאלי, כשש שעות נסיעה. מצ`נגדו (סצ'ואן) ניתן להגיע ברכבת עד גינגג'יאנג (Jinjiang), ליד Panzhihua, בגבול יונאן-סצ'ואן, ומשם להמשיך לליג'יאנג באוטובוס. האתר המרכזי בליג'יאנג הוא העיר העתיקה, על סימטאותיה. לא רחוק מהעיר נמצאת "בריכת הדרקון השחור" (Heilongtan Gongyuan), פארק יפה ובו אגם עם שביל המקיף אותו, גשרון יפהפה ונוף מרהיב מסביב.

אתר יפה באזור ליג'יאנג הוא הר דרקון הג'ייד (Yulong Xueshan) (יש קצת בעיה עם התרגום המקובל לג'ייד – "ירקן". דן דאור ממליץ על המילה "איחד", המזכירה גם את המילה הספרדית לג'ייד.)
ההר נמצא 15 ק"מ צפונה לליג'יאנג, ואוטובוס יוצא אליו בכל בוקר מהתחנה שממול לסניף הדואר. בדרך כלל עולים ברכבל ל"כר הדשא", שכן הפיסגה הגבוהה מכוסה רוב הזמן בעננים ובשלג.

האתר המפורסם ביותר באזור הוא "ערוץ דילוג הנמר" (Hutiao Xia), אחד הערוצים העמוקים בעולם, שחתר הנהר ג'ינשה (יאנג-צה העילי). אורכו 16 ק"מ, בין דאג`ו לצ`יאוטואו.
הנסיעה באוטובוס לצ'יאוטואו (Qiaotou) אורכת כשלוש שעות. הבחירה היא בין השביל העליון שהוא הארוך והקשה, כ- 30 ק"מ ארכו, שנועד למיטיבי לכת, לבין השביל התחתון, שהיום הפך לדרך נוחה ומהירה יחסית. ההולכים בעליון זקוקים ליומיים לפחות, בתחתון ליום אחד. השביל העליון מוביל ל"אכסניית אמצע הדרך" (Half Way Guesthouse), כ- 4-7 שעות הליכה, הכוללות קטע קשה של עליה בשביל מתפתל ולאחריו המשך בעליה, חציית קו-רכס וירידה, והמשך בשבילך אופקי. משם עד "חורשת עצי האגוז" ( (Walnut Grove, שעתיים נוספות, שם מסתיים היום הראשון. ביום השני אפשר לרדת עד לערוץ עצמו, כ- 4 שעות, לחצות את הנהר במעבורת, ולהגיע לדאג`ו (Daju) תוך שעתיים. אפשרות אחרת – לוותר על דאג`ו ולחזור לתחילת המסלול בשביל התחתון, הקל יותר. העונה המומלצת – אביב או סתיו, ולא אחרי גשם כבד, בגלל סכנת החלקה בבוץ ומפולות סלעים. אוטובוסים מליג'יאנג מביאים תיירים לתחילת שביל חדש, שההליכה בו אורכת כשעה, ובסופו מדרגות בטון בהן ניתן לרדת כמעט עד קו המים. למתקשים בהליכה יש שם אפשרות לעשות את כל הדרך על אופני-"ריקשה".

הגעה לערוץ דילוג הנמר ב"דרך האחורית" אפשרית במסע הרפתקני למדי של 4-5 ימים, שמתחיל בצ'נגדו, סצ'ואן. נסיעה של 12 לקאנדינג (Kangding) מביאה את המטייל למרגלות רמת טיבט (זו אותה קאנדינג המוכרת משיר אהבה פופולרי מאד בסין...) משם ממשיכים מערבה, 12 שעות נסיעה, לליטאנג (Litang), היושבת ברמה הטיבטית, מעל ל- 4000 מטר מעפה"י. עוד נסיעה של 10 שעות, דרומה, מובילה לכפר שיאנגצ`נג (Xiangcheng), בקרבת הגבול טיבט-סין והמעבר ליונאן. ממנו, עוד 12 שעות נסיעה, לז`ונגדיאן (Zhongdian), הנמצאת 198 ק``מ מליג`יאנג, 3200 מטר מעפה``י. מכאן, בנסיעה של שעתיים מגיעים לצ'יאוטואו, תחילת המסלול של ערוץ דילוג הנמר.

למטיילים בערוץ דילוג הנמר:

אין לצאת לדרך ללא קבלת עידכון על מצב השביל בין ציאוטואו לדאג'ו! רצוי להתעדכן גם ב- Backpacker Cafe. שמעבר לגשר בצ'יאטואו. המקום גבה מחיר בד באסונות בנפש בעבר. הוא מסוכן במיוחד בעונת הגשמים (יולי-אוגוסט) ולמעשה אחרי כל גשם כבד. וכמו בכל טרק – רצוי לטייל בחברת מטייל/ים נוסף/ים, ולהצטייד בארוחה קלה לדרך ובמספיק מים.
בזאת לא סיימנו עם יונאן! בדרום יונאן, לאורך עמק הנהר באדום וברמות אשר צפונה וצפון-מזרחה לו, נמצאים כמה מנופיה היפים ביותר של יונאן. אך על אזור מיוחד זה – בפעם אחרת.

עוד באתר: טיול מאורגן לסין

טיולים הקשורים למאמר