פאבים באירלנד

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

אחד הדברים המרתקים ביותר באירלנד הוא תרבות הפאבים שלה. זוהי תרבות אשר חוצה דתות, מחוזות ומשותפת לכל האירים באשר הם. המילה פאב בעצם מגיעה מהמונח האנגלי פאבליק האוס, בית ציבורי, ובאירלנד הפאבים הם הרבה מעבר למקומות המציעים משקאות אלכוהוליים. פאבים הם מקומות מפגש חשובים, בהם אנשים יכולים להתאסף ולהיפגש עם שכניהם וחבריהם באווירה רגועה, בדומה לבתי קפה במדינות מערביות אחרות. בעבר אורגנו בפאבים שידוכים, נערכו הצבעות מקומיות והותנעו מאבקי מחאה רבים. הפאבים באירלנד משתנים לפי קהל והלקוחות ולפי האזור בו הם נמצאים. הפאבים האהובים במיוחד על התיירים הם פאבי המוסיקה אשר מנגנים מוסיקה אירית מסורתית, ויוצרים מעין טברנה אירית. בניגוד לרוב המדינות בעולם, הפאבים באירלנד פתוחים גם בשעות היום ותמיד מציעים גם מאכלי שונים לצד האלכוהול. אולי בשל שעות הפתיחה הארוכות ותרבות הפאבים במדינה, באירלנד ישנה בעיה של שתיית יתר של משקאות אלכוהוליים. אירלנד ממוקמת במקום ה-2 במדד צריכת האלכוהול פר יום של תושביה, כשהמשקאות הנמכרים ביותר הם כמובן הבירה המקומית גינס ומותגי הוויסקי הלאומיים בושמילס וג'יימסון, ולא נראה שמסורת זו הולכת להשתנות.

בואו לגלות עולם עם אקו טיולי שטח - עשרות יעדים ומגוון טיולים למשפחות, זוגות ויחידים >>>

הפאב האירי הוא מונח ומוסד אשר קיים כבר כאלף שנה באי האטלנטי. עד אמצע המאה ה-17 הפאבים באירלנד פעלו באופן חופשי ורק בשנת 1635 נדרש כל פאב להוציא רישיון. הפאבים באי עברו שינוי משמעותי במאה ה- 19 אז בעלי פאבים רבים שילבו את בית השתיה שלהם עם חנות מכולת, כלי בית או מוצרי צריכה אחרים. עסקים היברידים אלו המשיכו לפעול עד לאחר מלחמת העולם השנייה, אז החלו להיפתח באי סופרמרקטים ורשתות מזון וההפרדה בין מוצרי צריכה ואלכוהול התקיימה שוב. באופן מסורתי, הפאב, הכנסייה ומגרש הכדורגל המקומי היו שלושת מקומות המשמעותיים להתאספות חברתית באירלנד. אירים בקושי שתו בבית עד לשנים האחרונות והחום והחברותיות בפאבים שלהם הפכה את ה"פאב האירי" למותג בעולם כולו. אין כיום עיר גדולה בעולם שאין בה פאב אירי, אם לא מספר כאלה. בנוסף, בניגוד לפאבים הבריטים, אשר מתגאים בשמות יצירתיים ואף מוזרים לעיתים, פאבים אירים נקראים בדרך כלל על שם הבעלים הנוכחי או הקודם, או דווקא על שם הרחוב בו הם נמצאים.
הפאב הוא מרכז היקום עבור האירים. כאן מציינים לידות, כאן שותים לזכר המתים, מרימים כוסית לכבוד יום ההולדת וכל אירוע אחר וכמובן זהו המקום הטוב ביותר לצפות באירועי ספורט חשובים. חלק מהזוגות באירלנד הכירו לראשונה בפאב. כאשר תיירים מגיעים לאירלנד הם מבלים חלק ניכר מזמנם בפאבים ולכן חשוב להכיר ולהבין את תרבות הפאבים במדינה כדי למנוע אי הבנות.

תרבות הסיבובים

במידה ותייר שותה עם אירים הוא תמיד יוזמן למשקה שכן בדרך כלל אדם אחד מהחבורה הולך לבר להזמין משקאות לכולם. זה נקרא "להגיע לסיבוב שלך" וכל אחד מצופה להזמין משקאות בתורו, גם אם הוא תייר וחשוב לזכור מתי תורך שכן הדבר עלול לגרור אי נעימות. למרות שהם שותים הרבה אלכוהול, לאירים זיכרון ארוך טווח בנוגע לשתיה....

טיפים

מתן טיפים בפאבים באירלנד נהוג רק במידה והמבלים בפאב יושבים סביב שולחן ומקבלים שירות מהברמן או מהמלצר בשולחנם. השכר באירלנד הוגן ושכר המינימום הוא מעל 40 ₪ לשעה כך שאין צורך להרגיש רע ואין צורך לתת טיפ בהזמנה מהבר ישירות.

ילדים

באירלנד כולה ובאזורים הכפריים בפרט, בהם קונצרטים רבים נערכים בפאבים, הפאב נחשב למקום התאספות למשפחה כולה. ילדים שמתרוצצים בבר הם עניין שבשגרה ולמרות שהדבר שונה מאוד מפאבים במקומות אחרים במערב יש לקבל את הדבר בהבנה.

שעות סגירה

שעות הסגירה של פאבים באירלנד עשויות להיות מבלבלות לעיתים. במהלך השבוע פאבים נסגרים ב- 23:30 בדרך כלל. בימי שישי ושבת ייסגרו הפאבים בחצות וחצי וביום ראשון ב23:00. עם זאת, פאבים מסוימים, בדאבלין הבירה בעיקר, מחזיקים ברישיון פתיחת עסק עד לשעה 02:30 בלילה ונשארים פתוחים כמו מועדוני לילה. בעבר, פאבים נאלצו לסגור בשעות 14:00-16:00 אחרי הצהריים והשעות שלפני הסגירה כונו "השעות הקדושות". האירוניה היא שכל עוד לקוח נכנס לבר עד 14:00 הוא יכול להישאר ולשתות עד ארבע אך הבר לא יכול לקבל לקוחות חדשים דקה אחרי 14:00. חוק אירוני נוסף באירלנד הקשור בתרבות השתייה הוא שלהיות שיכור בציבור זו עבירה על החוק....רק שתדעו.

חמישה פאבים באירלנד שלא כדאי לפספס

O'DONOGHUES
גם אם נקלעתם לאירלנד במקרה ואפילו אם אתם בקונקשן בדאבלין רק ללילה אחד, פאב זה הוא מקום שלא כדאי להחמיץ. המקום מהווה "בית מקדש" לחובבי המוסיקה האירית ומלא כמעט בכל יום בשעות הערב, אז כדאי להקדים. בכל ערב חבורה מוכשרת ביותר של נגנים מקומיים מתאספת, עולה על הבמה ומאלתרת באמצעות כלי נגינה איריים מסורתיים. הלהקה האירית המפורסמת THE DUBLINERS התחילה כאן את הקריירה המוסיקלית שלה וחבריה עדיין מגיעים למקום מפעם לפעם כדי לנגן ללקוחות הקבועים ולמבקרים מזדמנים.

THE BRAZEN HEAD
עם היסטוריה של למעלה מ- 800 שנה, הברייזן הד הוא הפאב העתיק בדאבלין. עד כמה שקשה להאמין, הפאב הוקם ב- 1198 ומשעשע ומשקה אירים מאז. בכל ערב ישנה מוסיקה חיה של להקות מתחלפות ועל הקירות תלויות תמונות ומודעות ישנות המוסיפות לתחושה הנוסטלגית במקום. הפאב מציע גם מאכלים מעולים על טהרת מטבח הפאבים האירי, ביניהם תבשיל בקר בציר גינס וצדפות איריות מאודות.

TONER'S
פאב מסורתי נוסף הממוקם ברחוב באגוט בדאבלין. שורשיו של הפאב בשנת 1818 אז הוקם כחנות מכולת לתושבי השכונה, וחלק מרהיטי העץ במקום השתמרו מתקופה זו. אחד הסופרים האריים החשובים במאה ה-20, W.B YEATS אהב לבלות כאן בין כתיבת שיר לשיר. החלק הכיפי ביותר בפאב הוא ה"מקלט" הגדול מול החלון הקדמי אשר מהווה מעין חדר פרטי עם דלת וספסלים משלו.

BUSHES BAR
הפאב המפורסם ביותר של קורק. עם נוף מצויין וגינת בירה מהגדולות באירלנד, המוקם הוא מוסד במערב קורק והמקום להיות בו בערבי קיץ חמים. מעבר לפיינטים קרים כקרח, מוצעים במקום מעדנים מעולים כמו כריך סרטנים וקדירת פירות ים, טריים יום יום. בערבי הקיץ מתנגנת במקום מוסיקה חיה של אומני האזור ובחורף האח מחמם את המבלים בפנים הפאב לצלילי הפסנתר הישן. המחירים כאן הם מהזולים בכל אירלנד, זהו מקום מושלם לפיינט או שניים, והמקומיים טוענים שזהו הפאב הטוב באירלנד כולה.

TOM BARRY'S
פאב מפורסם נוסף בקורק, הממוקם ברחוב באראק, המפורסם בצפיפות הפאבים שבו. הפאב אהוב ביותר על ותיקי העיר ונמצא בכל רשימה של "הפאבים הטובים באירלנד" בזכות גינה גדולה ומזמינה ואווירה מצויינת. משחקי קופסא רבים מוצעים בחינם למבלים בערבי חורף קרים או בימי קיץ גשומים כאשר הגינה לא פעילה וניתן תמיד להזמין פיצה מהמסעדה הסמוכה שתביא לכם את ההזמנה ישר לתוך הפאב.

 

טיולים הקשורים למאמר