קניה בוקר במסאי מרה - אגדה אפריקאית צילום: איתמר לוין

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

השכמנו עם שחר למראה זריחה אפריקאית, הרקיע צבוע בגווני אדום כתום עזים אשר הולכים ומתפזרים ככל שחולף הזמן. ארוחת בוקר חפוזה ועולים לרכבי הספארי. משעת בוקר מוקדמת טרחו הנהגים להכין את הרכבים, הגביהו את הגגות למידה המאפשרת לנו לעמוד ולצפות כמו בסרט בסוואנה הרוחשת חיים.

הרפתקה לכל המשפחה - טיול ספארי משפחות בשמורות הטבע של קניה >>>

טיול לקניה ללא ילדים - טיול ספארי בשמורות הטבע של קניה עם אקו טיולי שטח >>>

חוויית טבע אפריקאית בשילוב קמפינג ולודג'ים - טיול משפחות לקניה עם אקו טיולי שטח >>>

אהרל'ה מזרז את המתעכבים ואנו יוצאים לדרך. הרמת הגג משאירה את הרכב פתוח לרווחה, ואנו נשארים חשופים לאוויר הצונן שהולך וחודר בהדרגה לעצמותינו. הבנים, משתדלים להתגבר על הקור בדממה, הבנות נחבאת בפינות הרכב, עטופות במספר שכבות של ביגוד, מנסות לשווא למצוא מסתור מהקור.

עוד מעט קט ואנו נכנסים לתוך שטח הפארק. שרידי פעילות הלילה בסוואנה ניכרים בכל פינה, פגרים רבים של הגנו, ארוחת הלילה של האריות, מפוזרים לכל אורך נתיב התקדמותנו. אין ספק, הלילה לא נותר אריה רעב בסוואנה, כל האריות נרדמו כשבטנם מלאה.
האריות השבעים, לא טרחו לסיים את ארוחת הלילה, בהתלהבותם למראה עדרי הגנו העצומים, הם צדו מעבר לנדרש, מעבר ליכולתם לסיים את ארוחת בשר הגנו הניצוד. שאריות פגרי הגנו שנותרו משמשים ארוחה לדורסים הרבים הממלאים את הפארק. בהשתאות, אנו צופים בהתנפלות ובמאבק של הדורסים על שרידי הנטרפים. סוגים מגוונים של נשרים, עוזניות ועייטים נאבקים בכל כוחם על הגישה לפגר המוטל על הקרקע.
תן רעב שמתקרב למסיבה, עומד על זכותו לסעוד ראשון. הנשרים והאוזניות, נותנים לו כבוד, המעגל הצפוף סביב הפגר נפתח והתן נותר לסעוד לבדו כשהדורסים מביטים בו בקנאה ממרחק בטוח. זמן קצר חולף, התן מסיים את ארוחת הבוקר ויוצא לדרכו תוך קשקושי זנב עליזים המסמלים לדורסים, 'עכשיו תורכם'.

אנו עומדים ברכבים הפתוחים, מצויידים במשקפות וצופים בהתלהבות עוצרת נשימה אחרי המתרחש בסוואנה. הדורסים לא ממתינים רגע והמאבק על הגישה לפגר מתחדש. קבוצת דורסים גברתנית ואלימה מתקבצת בצפיפות, תוך דחיפות עזות, סביב הפגר. הנשרים והעוזניות מחדירים את ראשם לתוך הפגר ובאמצעות המקורים החדים והחזקים תולשים נתחים טריים מבשר הצייד. עופות רבים נוספים ממשיכים להגיע, ה'בריונים' שביניהם, למרות שהגיעו אחרונים, מפלסים את דרכם ללא בושה ובאלימות לראש התור, למעגל האכילה הצפוף המתרכז מסביב לארוחה המוטלת על הקרקע. באמצעות המקור המעוקל והחד 'מסבירות' העוזניות למתחרים למי מגיע הכבוד ומי יאכל ראשון ומי אחרון .... ורק המירבו 'הסניטר' ממתין בסבלנות בסוף התור.
הרכבים מתניעים ואנו ממשיכים בדרכנו, למרות שעת הבוקר המוקדמת, שוקקת הסוואנה חיים. מדי פעם נראות קבוצות נוספות של זוללי פגרים הנלחמים על מנת יומם. אנו חולפים על פני פגרי גנו שנטרפו לפני מספר ימים והחלו להעלות צחנה עזה. עדרים עצומים של גנו פרושים במרחבים הענקיים של המסאי מרה ביניהם זברות, ג'ירפות וסוגים רבים של אנטילופות. חזירי יבלות, 'פומבה', נוברים בקרקע לצורך חיפוש שורשים טעימים המשמשים אותם לארוחת הבוקר. חזירי היבלות גאים במיוחד בניביהם החדים המשמשים אותם כנשק יעיל וקטלני. אותנו מרשימה יותר הריצה שלהם, כשזנבם מתרומם כלפי מאלה כאנטנה.

כיצד נפגשנו עם סימבה ויתר הציידים

בהדרגה מפציעות קרני השמשה הנעימות ושוטפות בחמימות את רחבי הסוואנה של המסאי מרה. הבנות מתחילות להתקלף משכבות הלבוש הרבות בהן הן עטויות, יוצאות מפינות המסתור המוגנות מהרוח, נעמדות בעמדות התצפית לצידנו וכולנו כאחד עוקבים יחד אחרי פלאי הסוואנה המתעוררת ליום חדש.
ממשיכים לנוע ברחבי הסוואנה הענקית, כבר שבוע שאנו נודדים משמורה אחת לשניה וטרם נפגשנו בלביא, רק לביאות, עם או ללא גורים. לפתע מתחילות לרחוש רשתות הקשר המקומיות. הרשתות משמשות לתקשורת בין הנהגים הנעים בשמורה, הנהגים מנצלים רשתות אלה על מנת להכריז על המצאות טורף זה או אחר. הפעם, יש הודעה על המצאות אריות במרחב.
נהגינו הנמרצים אינם מבזבזים רגע, ללא שהות משנים כיוון ודוהרים לעבר המקום המובטח. לאחר שבוע רווי אכזבות, סוף כל סוף מתגלה לעינינו במלוא הדרו, מלך הג'ונגל, זכר גדול ממדים, הדור וגאוותן.

צווארו עטור רעמה מטופחת בצבע שמפניה (לכבוד ענת), מלווה בשני זכרים נוספים, מסתובב המלך באדישות בין רכבי הספארי, עליהם עומדים צופים רבים שמצלמותיהם מתקתקות ללא הרף. לא עוברות דקות ספורות והמלך ומלוויו פונים לעבר שיחי הסוואנה ונעלמים ביניהם.
גם אנו לא משתהים לרגע ורצים במהירות הלאה לגלות את צפונות הפארק. לראות כיצד עדרי הגנו חוצים את נהר המרה, תוך קפיצות ווירטואוזיות למים ולעיתים זה על גבו של חברו, העיקר לעבור במהירות את מכשול המים טרם יגיעו התנינים ויעשו בהם שמות.

ממשיכים הלאה ושוב החל קני, נהגנו המיומן, בדהירה מטורפת אל לב הסוואנה, כולנו נדרכים, איזו הפתעה מצפה לנו עכשיו ? קני לא מדבר, הוא ממשיך לשעוט קדימה. מרחוק נגלים לעינינו עשרות כלי רכב עומדים על שפת נחל, הנוסעים החמושים במשקפות משקיפים לעבר אותה נקודה, אנו מצטרפים למעגל המשקיפים, מישהו ראו נמר נכנס לתוך שיח גדול, כולנו ממתינים ליציאתו. עוברות מספר דקות והנמר יוצא מהשיח, בצעידה גמישה ובעיכוסים קלים הוא עובר לקבוצת השיחים הקרובה. שפר עלינו מזלנו, ראינו נמר מטווח קצר, זה אינו עניין של מה בכך, התקתוק המטורף של המצלמות מכל עבר, מעיד על כך.

ולסיום, אי אפשר שלא להזכיר את הצ'יטה שהתגלתה לעינינו שעה קלה לאחר שסיימה את הצייד היומי. בצל השיטה, רובצת ללא תנועה ומתנשפת בכבדות. האנטילופה הניצודה מוטלת בקרבת מקום, הציטה ממשיכה להתנשף כתוצאה מהמאמץ הכביר שהשקיעה ברדיפה ובתפיסת הטרף שלה. ממרחק מטרים ספורים בלבד זוכה הדוגמנית האדישה שלנו בצילומים אין ספור כראוי לדוגמנית הבית.

מוקדש לנועה וגיא החמודים אשר צרפו אותנו לטיול מרתק בקניה

טיולים הקשורים למאמר