טיול לאוזבקיסטן – מסע אל לב דרך המשי

טיולי תרבות וטבע

טיול מקיף לאוזבקיסטן כולל ביקור בימת ארל. | 11 יום

הדפיסו שלחו שתפו
טיול לאוזבקיסטן הוא טיול לארץ מרהיבה שבה העבר מרגש וההווה מבטיח. הארץ שמעבר לנהר – "מווארה אל-נהר" ישבה על דרכי המשי, למן המאות שלפני הספירה ועד המאה ה-14. עברו בה שיירות שיירות של גמלים, חמורים וסוסים, נושאי סוחרים וסקרנים, אנשים עם שליחות ואנשים שביקשו לברוח או להסתתר. כל שיירה הותירה אחריה משהו: צליל או שיר, סיפור או בדיה, טכניקת ציור או ריקמה, שיטת ייצור כלים או שיטת עיטור, ציורי פרסקו ועבודת אריחים, ארכיטקטורה פרסית, מוסלמית, סינית ומזרח תיכונית, מחשבה דתית או פילוסופית.. כל שיירה השפיעה על המתרחש. הטיול של אקו מביא טעימות של כל אלו: של המחוזות הנידחים של מרכז אסיה, של ההרים הגבוהים – הפמיר, ההימלאיה והטיאן שאן, של המדבריות הגדולים – המדבר השחור, המדבר האדום, מדבריות קזחסטן, של העמים המתורבתים ב"ארצות המיושבות" – הסינים, ההודים, הפרסים ושל העמים הנוודים – המונגולים, ההונים, הטג'יקים והקירגיזים, שדהרו על סוסיהם מן הערבות, של רעיונות ואידאות מזרחיות ומערביות – נצרות ובודהיזם, זורואסטריות ואסלאם. וכן, ולא פחות חשוב – של אוכל, ריחות וטעמים מהתרבויות שמסביב – הפילף האסייני, הבשר של הנוודים, תבשילי הקדירה ותבשילי הבצק, התבלינים ההודים והסינים. 

אוזבקיסטן של היום פרושה על המרחבים שבין הנהרות אמו דריה וסיר דריה, כך נקבע בהסדר החלוקה המדיני בסוף המאה ה-20 עם התמוטטות ברית המועצות. טיול לאוזבקיסטן, שבמרכז אסיה של ימינו, הוא טיול לאחד המקומות הנידחים בעולם שטרם נתגלו על ידי עולם התיירות. טיולנו לאוזבקיסטן מציע מכלול של ערבות מדבריות עם נאות מדבר, נהרות זכים והרים גבוהים וירוקים, ערים, מסגדים, מדרסות וח'נקות בארכיטקטורה מרהיבה ומסעירה ושווקים עשירים וצבעוניים. זוהי ארץ שמתאוששת מן הקומוניזם, מתחברת לנרטיב הישן-חדש שלה ואל המוסלמיות הסונית המאוד מתונה, ושווקיה חוזרים ומתמלאים בכל טוב של התוצרת המקומית. הווה מרתק הצופן בתוכו היסטוריה מרשימה. 

 

מסלול הטיול

יום 1

טיסה ישירה תל אביב – סמרקנד

הבוקר נצא בטיסה מת"א לסמרקנד (Samarkand), אליה נגיע בשעות הערב המוקדמות. עם ההגעה נתמקם במלון ונצא לארוחת ערב מקומית. לינה בסמרקנד.  

יום 2

סמרקנד

אלו יהיו יומיים של ביקור בעושר וביופי העוצמתי של העיר סמרקנד (Samarkand), בירתו המפוארת של האמיר טימור לנג, שנבנתה בידי אדריכלים ובנאים מכל רחבי העולם הישן, נחשבת ליפה שבערי דרך המשי והייתה גם העיר הסובלנית ביותר בעולם; הפתגם "יש הרבה מדרגות המובילות לשמיים" נהגה כאן. העיר טובלת בעצי תות וצפצפה, ומוקדשת כולה למשפחה הטימורית: המסגד הענק ביבי חאנום (Bibi Khanum Mosque), שנבנה לכבוד אשתו האהובה של טימור לנג, קבר גורי אמיר ועיר הקברים שאח-י זינדה (Mausoleum Guri Emir Shakh-i-Zinda) ניצבים כאן, ומצפה הכוכבים של אולוג בק (Ulugbeck's Observatory), נכדו של טימור הגדול, ואחד האסטרונומים המוערכים ביותר בעולם עדיין עומד בתפארתו. לצדם נפרש השוק הגדול והצבעוני של העיר (Siab) – תבלינים, פירות ופירות יבשים, ביצים, ירקות, לחם, ומפעלי שטיחים שבאחד חודזם (carpet factory Hudzhum) בו ממשיכים באריגה ידנית. נבקר בכיכר רג'יסטן המוקפת בשתי מדרסות מרשימות (Madrassah Ulugbek, Madrassah Shir-Dor) ובמסגד הזהב (Madrassah Tillya-Kori), שהיה מקום בו הוקרן כל ערב עד שנות ה-90 של המאה הקודמת חזיון אורקולי "סוציאליסטי" סובייטי. בערבו של היום השני בסמרקנד נעלה על רכבת לטשקנט. לינה בטשקנט.

יום 3

עיירת בעלי המלאכה ג'יג'דובן (Gijduvan) וארמון הקיץ של האמיר

הבוקר נעלה על רכבת לבוכרה ונמשיך בנסיעה קצרה אל העיירה  גיג'דובאן, הקרויה על שמו של השייח' גיג'דובני, אשר מימי קדם ועד ימים אלו ידועה כמרכז לסחר ועבודות יד, בשל מיקומה בשולי דרך המשי. בין תחומי האמנות השונים שפרחו בעיר, הקדרות היא ההתמחות ייחודית ביותר. נתוודע לקדרות ולאומנות המקומית ונשוב בנסיעה לכיוון בוכרה. בדרכנו נבקר בארמון הקיץ של אמירי בוכרה (SitoraiMohi-Khosa), ונסיים את יומנו בבוכרה. לינה בבוכרה.

ימים 4-5

בוכרה היפה

העיר בוכרה, בה נבלה את היומיים הקרובים, יושבת בתוך ערבות הטוראן ומרושתת בתעלות של שני נהרות זראוושאן וקשקר דריה המשקים ומקררים אותה היא עיר נעימה ושקטה, בה שוכנים בתי תה בצל עצים, ליד בריכות (מאגרי) המים, לצד שווקים צבעוניים ותוססים. כל זאת בתפאורה עתיקת יומין של חומות, מבצרים, עשרות מדרסות ומסגדים, עדויות לקדושתה הרבה של בוכרה בעולם המוסלמי. עיר של פילוסופים ומשוררים, כאבן סינא הרופא, הגאולוג והאסטרונום מהמאה ה-9 וחוג'ה נסראדין החכם האסייני שהרשים בכתביו פילוסופים והוגים רבים. העיר מהווה עירוב של קודש וחול, ויש בה למעלה מ-100 מבנים עתיקים החושפים למעלה מ-2500 שנות היסטוריה, אם כי רובם הם מן התקופה הטימורית (המאות ה-14–15) ועד ימיו של עלים ח'אן – הח'אן האחרון שנמלט מאימת הרוסים ב-1920. בביקורנו בעיר נזכה גם ליהנות מארוחת ערב ומופע אופנה, שירה ומוזיקה מקומיים במדרסת נאדיר דיוואן בגי (Madrassah Nodir Divan beghi). לינה בבוכרה.

יום 6

חציית המדבר האדום בדרכנו לחיווה

הבוקר נצא לנסיעה ארוכה על דרך המשי דרך מדבר הקיזילקום (Kyzyl-Kum), לאורכו של נהר האמו דריה, כשהוא זורם לכיוון ימת ארל. הנהר סובל היום מכמות מים קטנה יותר, כיוון שהקירגיזיים היושבים על מקורותיו משתמשים בו לייצור חשמל ולהשקיית שדות וערים; כיוון שכך, וכיוון שהרוסים אילצו את האוזבקים לגדל כותנה (שאוהבת מים) – כמות המים המגיעה לימת ארל קטנה כל שנה, ודבר זה גורם לייבושה. נאכל ארוחת ערב ונצפה במופע פולקלור מקומי. לינה בחיווה. 

יום 7

עיר המבצר האגדית חיווה

חיווה, עיר מבצר בנאת המדבר השחור – קראקום. זוהי העיר הצעירה ביותר מבין הערים הקסומות שהוקמו על דרך המשי באוזבקיסטן, והיא השתמרה על חומותיה ושעריה, ארמונות העץ והמסגדים. העיר התפתחה סביב המסחר באזור והציעה שירותים שונים לעוברים והשבים: לינה, חמאם לרחצה, מנוחה לבעלי החיים, מסגד, שווקים גדולים ומקום קבורה. מי שירצה יוכל לעלות אל החומות להשקיף על נאת המדבר חורזם. נסייר באתרי חיווה, כיום עיר עתיקה המציעה מבט אל שנות העבר, ומשמשת כמוזיאון פתוח המשמר את אורח החיים שהיה. במתחם איטחן-קלה המוקף בחומות מרוכזות רוב יצירות האומנות של העיר, נבקר במדרסות, מסגדים, ארמונות ובתי מלאכה מסורתיים. אחרי הצהרים נצא בנסיעה אל העיר נוקוס. ארוחת ערב ולינה בנוקוס.

יום 8

"בית הקברות לספינות" בימת ארל

נצא מהעיר נוקוס ((Nukus בנסיעה צפונה (כשלוש שעות) אל העיירה מויינק ((Muynak, השוכנת על חוף ימת ארל המתייבשת. נסייר ב"בית הקברות לספינות", נמל לשעבר עם אניות נטושות בחול, מהתקופה שבה ימת ארל השתרעה עד לחופי מויינק, נתרשם מהמראה הסוריאליסטי שמציג המקום ונבקר במוזיאון ההיסטוריה המקומית (מותנה בפתיחתו). לאחר מכן נצא בנסיעה חזרה לעיר נוקוס ונאכל ארוחת ערב במסעדה מקומית. לינה בנוקוס.

יום 9

נוקוס ומוזיאון האמנות על שם סביצקי

הבוקר נבקר במוזיאון האמנות על שם סביצקי, המכיל יותר מ-50,000 ציורים ויצירות אמנות אחרות. המוזיאון הממלכתי לאמנויות נוסד בשנת 1966 ביוזמתו של האמן איגור ויטליביץ' סביצקי (1915-1984), אשר פעל במשך עשרות שנים כדי למצוא, לאסוף, לשחזר ולהציל יצירות של אמנים שלא ישרו קו עם השלטון הקומוניסטי. המוזיאון מחזיק באוסף האמנות הגדול ביותר במרכז אסיה, ומכיל כ-100,000 פריטים. נמשיך ונבקר בשוק המקומי התוסס, ונצא בנסיעה (כשלוש שעות) אל עבר אורגנץ'. לאחר ארוחת הערב נעלה על טיסה לטשקנט. לינה בטשקנט.

יום 10

הרי צ'ימגאן

לאחר ארוחת הבוקר ניסע אל השלוחות המערביות של הרי הטיאן שאן באזור צ'ימגאן (Chimgan). יום זה יציע היכרות עם צד אחר של אוזבקיסטן – הרים ירוקים, אגמים ואוכלוסייה כפרית של רוכבי סוסים ורודי דבש. נהנה מהליכה בנוף ובטבע ומארוחת צהריים בחוץ. ניסע לאתר הסקי בלדרסיי (Beldersay) שעל מדרונות הר הקומבל (Kumbel Mountain, 2,300 מ' גובה), אחד ממסלולי הגלישה היפים באוזבקיסטן, ונהנה מן הנוף הנשקף משם. באזור נמצא אגם צ'רווק (Charwak Lake) המרהיב, המספק את המים לבירה טשקנט לאורך כל השנה. נשוב לטשקנט, ונהנה מארוחת סיום הטיול לאוזבקיסטן. לינה בטשקנט.

יום 11

טשקט (Tashkent) הבירה

נקדיש את יומנו האחרון באוזבקיסטן לבירה טשקנט ונסייר בחלק הישן של העיר ובכיכרותיה. בכיכר טימור לנג (“Amir Temur” Central Square) שגויס לנרטיב האוזבקי והפך לסמל; נבקר בשוק המרכזי (Chorsu) ובו עושר של ריחות וטעמים, תבלינים בשלל צבעים, מטעמי יוגורט, וכן לחם ה"ליפיושקה" המקומי – תאווה לעיניים ולחיך. נהנה מארוחת ערב מיחדת לסיום הטיול לאוזבקיסטן, ונצא ברכבת אל עבר סמרקנד ללינה לקראת הטיסה לתל אביב. לינה בסמרקנד. 

יום 12

סיום הטיול לאוזבקיסטן

הבוקר נסיים את טיולנו לאוזבקיסטן ונצא אל שדה התעופה. בשעות הצהרים ננחת חזרה בת"א.

  • מסלול ייחודי הכולל את מויינק ו"בית הקברות לאוניות" בימת ארל ואת מזיאון סביצקי בנוקוס.
  • טיסות ישירות לאוזבקיסטן.
  • הטיול תוכנן לתקופה המיטבית – האביב, עונת הטיולים הנוחה ביותר.
  • תכנית גדושה ומלאה הכוללת את אתריה העיקריים של אוזבקיסטן בשילוב מפגשים מקומיים ומופעי פולקלור.
  • התנסות בארוחות אותנטיות ומקומיות ובשווקים מקומיים וצבעוניים.
  • ביקור בעיירת הקדרים גידג'דובן.
  • ביקור בטבע של רכס צ'ימגן ותצוגת אופנה בבוכרה.

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?


תאריכי יציאה ומחירים

תאריך יציאה תאריך חזרה מדריך מחיר לאדם בחדר לשניים הנחת רישום מוקדם הערות הרשמה
טיול מיסי נמל מחיר כולל
10/10/2024 20/10/2024 סיגל גבע יפורסם בהמשך
14/10/2024 24/10/2024 אניה קוזלובה יפורסם בהמשך


תוספת ליחיד בחדר: 550$

 

>>> לטיולים נוספים לאוזבקיסטן – הקליקו כאן <<<



דגשים מיוחדים

מחיר הטיול כולל

טיסות בינלאומיות על פי מסלול הטיול.
לינה במלונות בדרגת תיירות טובה.
כניסות לכל האתרים כמפורט במסלול הטיול.
כלכלה על בסיס חצי פנסיון.
תחבורה: אוטובוס צמוד לנסיעות בינעירוניות, לסיורי ערים והעברות לשדה התעופה. טיסת פנים בקו נוקוס – טשקנט. 2 רכבות בקווים: סמרקנד – בוכרה, טשקנט - סמרקנד.
תשר לנותני השירותים המקומיים.
דמי טיפול ורישום.
מפגש הכנה לטיול

מחיר הטיול אינו כולל

ביטוח רפואי ומטען.
שתייה וארוחות שאינן כלולות.
הוצאות בעלות אופי אישי.
דמי צילום באתרים.
טיפ למדריך הישראלי.
מסי נמל מקומיים שאינם נקובים בכרטיס ומשולמים בחו"ל.

לתשומת לבכם

טיול לאוזבקיסטן הוא טיול תרבות וטבע, בין ערים עתיקות, נופי מדבר והרים. הטיול מציע נופים מרהיבים של ערבות מדבריות עם נאות מדבר, נהרות זכים והרים ירוקים, שווקים מלאים בכל טוב, שרידי ערים עתיקות, מסגדים, מדרסות וארמונות ענק בעלי ארכיטקטורה מדהימה.
מדריך ישראלי מצוות אקו ומדריכים מקומיים דוברי אנגלית.
מיסי הנמל והדלק נכונים ליום פרסום הטיול. במידה ויחול שינוי, המחיר ישתנה בהתאם.
חיסונים - לקבלת מידע על חיסונים יש לפנות ללשכת הבריאות באזור המגורים.
אוזבקיסטן היא מדינה בעלת מאפיינים של עולם שלישי, באזורים מסוימים. על אף שאנחנו עובדים עם נותני שירותים מהשורה הראשונה, עדיין ייתכנו בעיות שלא תמיד נדע על קיומן מראש (לדוגמה כבישים סגורים מפאת שיפוצים, מפולות, שינויי מועדים של אירועים וכיו"ב). על הנוסע לקבל זאת כחלק מאופי הטיול בארץ היעד הזו. באם יהיה צורך מדריכנו יעשו שינויים בשטח, לטובת ורווחת הנוסעים.

הערות:

השתתפות פעילויות ייחודיות מותנית באישור.
ייתכן ויהיו שינויים במועדי הטיסות, עדכונים נוספים בצמוד למועד היציאה לטיול. על כל שינוי בטיסות יבוצעו התאמות למסלול.
ביקור באתרים מסוימים במהלך הטיול מותנה באישור מקומי. במידה ולא יתאפשר ביקור כפי שתוכנן מראש, למדריך הטיול תהיה הזכות לבחור תוכנית אלטרנטיבית לטובת ורווחת הנוסעים.
התוכנית מתארת את האתרים בהם נבקר, אך לא בהכרח את סדר הביקורים לאורך הימים. תוכנית הטיול כפופה לשינויים גם בהתאם לשיקול הדעת של המדריך ושל אקו טיולי שטח.
טיסות: ע"פ מדיניות חברת התעופה, בטיסות קבוצתיות לא ניתן לבצע הושבה מראש. על המטייל להגיע לנמל התעופה מוקדם מספיק (כשלוש שעות לפני הטיסה) אם ברצונו להגדיל את אפשרות הבחירה, ולבחור לעצמו ולמי שמטייל עמו מושבים סמוכים. יודגש כי כל נושא ההושבה בטיסות אינה באחריות אקו, ואקו כפופה למדיניות ההושבה הקבוצתית של חברות התעופה השונות. כרטוס מוקדם (לא בכל החברות זה אפשרי), שינוי מועד יציאה או חזרה, שדרוג למחלקת עסקים, בחירת מושבים מועדפים ושירותים אישיים נוספים הנוגעים לתעופה, אם וככל שניתן להציעם בטיול זה, יוכלו להתבצע בעלות נוספת ומשתנה הכוללת את מחיר חברת התעופה ודמי הטיפול. לצורך שירותים אלו אנא פנו אל הנציג המטפל בכם ב"אקו".

מדריכת הטיול:

אניה קוזלובה מדריכה מוסמכת, חברה באיגוד מורי הדרך של רוסיה, מומחית למוסקבה וסביבותיה, מפתחת מסלולים ייחודיים ברוסיה ומדינות ברה"מ לשעבר. נולדה ברוסיה ובגיל 14 עלתה לישראל – גדלה על ברכי שתי התרבויות שאת שפתן היא יודעת על בוריין. במהלך העשור האחרון הדריכה מאות מטיילים. קיבלה החלטה להיות מדריכת טיולים כדי לשמור על הקשר הרציף עם ישראל ולהביע את אהבתה לרוסיה ולעיר הולדתה בפני מטיילים ישראליים בשפה העברית. מאמינה שהאהבה הזאת צומחת לא מעובדות יבשות וסיורים בדרכים מוכרות לכולם אלא מחוויות מותאמות אישית לכל מטייל המלוות בהסברים היסטוריים, תרבותיים, חברתיים ואישיים , אשר מתובלים בחיוך ובסיפורים שלא ניתן למצוא באף ספר הדרכה. גם בחייה הפרטיים היא מטיילת בעולם כולו ולומדת ללא הרף. מרגישה כי זכתה – ואהבתה לישראל ולרוסיה, לנסיעות, לתרבויות, לאנשים המרכיבים, המשקפים ובונים אותן הפכה לשליחות חייה.
אהבתם את הטיול? הרשמו עכשיו אהבתם את הטיול?

מידע נוסף

ההיסטוריה הקדומה של מערב אפריקה – גאנה ומאלי

השרידים הקדומים ביותר של בני אנוש במערב אפריקה, כלי אבן וחפצים, מתוארכים לכ-200 אלף שנים, ומיוחסים ל'הומו […]

הצוענים של אנדלוסיה

חבל אנדלוסיה מוכר באירופה כאחד האזורים המיוחדים והמעניינים בספרד אם לא ביבשת כולה. זוהי ארץ של תושבים […]

המלצות המטיילים שלנו

רוצים לשמוע מה המטיילים שלנו חושבים על הטיולים שלנו? אספנו בשבילכם את כל מכתבי ההמלצה שקיבלנו במקום אחד.

טיול לאוזבקיסטן – מסע אל לב דרך המשי

טיולי תרבות וטבע

טיול מקיף לאוזבקיסטן כולל ביקור בימת ארל. | 11 יום

הדפיסו שלחו שתפו