טיול לנפאל לממלכת מוסטנג

טיולי תרבות וטבע

מסע אל רודי הדבש, ממלכת מוסטאנג ופסטיבל הטיג'י, וטרק לפון היל בהדרכת רונן רז | 17 יום

ממלכת מוסטנג, הנחבאת בצל הרי ההימלאיה, היא אחת המובלעות האחרונות של התרבות הטיבטית המקורית - מסורתית. באיזור זה, שהיה דורות רבים אסור בכניסה לזרים ומבודד משאר העולם, נשמרו תרבות ומסורות אנדמיות עשירות ומרתקות. לו-מנטאנג, הבירה, היא עיר חומה, שלא הושפעה מתרבות זרה-מודרנית ושליטה הוא מלך - כהן כבממלכות הטיבטיות העתיקות. אנחנו נחגוג איתם את פסטיבל "רדיפת השדים".

רודי הדבש הנפאלים בני השבטים גורונג ומאגאר יוצאים פעמיים בשנה אל מצוקי ההרים עם סולמות וחבלים ומשתלשלים מגבהים כדי לאסוף את חלות הדבש של דבורי הבר, אנחנו נהיה איתם.

נצא לטרק בן שלושה ימים בהרי ההימלאיה, המיועד לחובבי לכת שמוכנים לכתת את רגליהם בהרים בנופים היפים בעולם, בין כפרים מסורתיים ומול פסגות אדירות המתנשאות לשמונת אלפים מטרים ויותר.

טיול בנפאל בהרי ההימלאיה הוא חוויה נופית ואנושית בלתי נשכחת ואתגר גדול. זהו מסע בג'יפים וברגל, בנוף מרגש ובראשיתי, שמהווה רקע נפלא לחוויות ומפגשים עם תרבויות מיוחדות של אנשי נפאל.

מסלול הטיול

יום 1

11 מאי 2023. ת"א - קטמנדו

נמריא בטיסה דרך יעד ביניים אל קטמנדו. נבקר בכיכר דרבר, הכיכר המרכזית של קטמנדו המאכלסת מגוון רחב של מקדשים הינדואיסטים, פסלים ומבנים היסטוריים מרשימים. נמשיך  לסטופת סוואיאמבו, הידועה כמקדש הקופים על שום להקות קופי המקק המשוטטות ברחבי המקדש ועושות בו כבשלהם. לאחר תצפית על העיר בשקיעה (אם מזג האוויר יאיר לנו פנים) ניסע אל המלון שלנו הנטוע בליבו של הטאמל, רובע התרמילאים התוסס בליבה של קטמנדו.

יום 2

12 מאי 2023. אל בני הגורונג

בבוקר נשוב אל שדה התעופה של קטמנדו, ממנו נמריא בטיסה אל פוקארה. עם ההגעה לפוקארה ניסע אל שולי רכס האנפורנה, אל כפר בו חיים בני מיעוטים שונים המאכלסים את שולי ההימלאיה, ביניהם בני הגורונג והמאגאר. לאחר ההגעה לכפר נצא לטייל בו ברגל, לבקר בבתי מקומיים וליהנות ממראות הרכסים הנישאים המשמשים כתפאורה לבתי הכפר העשויים אבן. לינה בגובה 1,628 מטר מעל לפני הים.

יום 3

13 מאי 2023. ציידי הדבש

נצעד מהכפר עם האמיצים שבבניו, היוצאים פעמיים בשנה כדי לאסוף את חלות הדבש שבונות דבורי הדבש על קירות מצוקים תלולים. הדבוראים האמיצים נסמכים על מוטות במבוק וסולמות מאולתרים, ומשתלשלים בחבלים מראש המצוקים בחפשם אחר הנוזל המתוק. ההגעה מן הכפר מצריכה הליכה מאתגרת של מספר שעות כדי להגיע על ראש המצוק, לראות את הדבוראים מתארגנים להשתלשלותם מראש המצוק, ואז אל תחתית המצוק. בשעות אחר הצהריים, לאחר איסוף חלות הדבש, נצעד חזרה אל הכפר.

יום 4

14 מאי 2023. אל מרומי האנפורנה

נשוב אל רכבי השטח, ונצא בנסיעה על הכביש שנפרץ בשנים האחרונות מפוקארה, עיר המחוז, אל מרומי האנפורנה. וותיקי נפאל, שצעדו שבילים אלו ברגל, ב"טרקים" שנדמו כאינם נגמרים, יביטו בעיניים כלות בג'יפים המדלגים חיש קל מתחת לפסגות. אחרים, אלו שנמנעו מלהגיע לנפאל שכן הליכות רגליות אינן משאת נפשם, ישמחו לגלות את מראות ההרים מבעד לחלונות הרכב. בתום יום נסיעה ארוך (העלול להתארך אף יותר בשל מפולות המתרחשות מעת לעת) נגיע אל העיירה ג'ומסום. לינה בגובה 2,743 מטר מעל לפני הים – מעט מעל הגובה בו עלולים להתגלות הסימנים הראשונים של מחלת הגבהים. את הטיפוס היום, וביומיים הקרובים, ננסה לנהל בצורה הנכונה ביותר כדי לאפשר לגוף להתאקלם לגובה ולדלילות החמצן בגבהים.

יום 5

15 מאי 2023. אל מוסטנג – ממלכת ההימלאיה

היום ניסע אל הכפר גהאמי, אחד הכפרים הגדולים בצפונה של מוסטנג, ממלכה טיבטית המצויה במעלה רכס האנפורנה. הממלכה לשעבר, היום מחוז מנהלי, הינה חלק ממרחב היסטורי ותרבותי טיבטי, המתפרש לרוחב שטחן של טיבט, חלקים מסין, חבלים בצפונה של הודו, בהוטאן, וחלקים מנפאל. תושביה של מוסטנג דוברים ניב של השפה הטיבטית, מראם כמראה הטיבטים, ומנהגיהם שאובים מן התרבות הנסמכת על הבודהיזם הטיבטי, אשר הוא, בתורו, נסמך על שלל אמונות ופרקטיקות השאולות מן עולמות האנימיזם. במהלך היום נבקר בכפרים נוספים של בני המוסטנג. לינה בגובה 3,565 מטר מעל לפני הים.

ימים 6-8

16-18 מאי 2023. פסטיבל הטיג'י

בשעת בוקר מוקדמת נצא מגהאמי, ונגמע את שלושת השעות המפרידות בין גהאמי לבין לו-מאנטאנג, הבירה העתיקה של ממלכת לו הטיבטית אשר קדמה למוסטנג. לו-מאנטאנג נמצאת מרחק קצר ביותר מן הגבול הטיבטי-סיני. בחצר מנזר המצודה, מבנה האופייני לכלל המרחב הטיבטי, ואשר היווה את מקום מושבו של מלך מוסטנג עד שנת 2008, עת בוטלה המלוכה בנפאל כולה, מתקיים פסטיבל הטיג'י השנתי. פסטיבל זה שפירושו "רדיפת השדים" הינו טקס בן שלושה ימים הסובב סביב המיתוס של טיג'י. זהו סיפורו של אל בשם דורז'י סונו שנלחם נגד אביו השטן כדי להציל את ממלכת מוסטנג מהשמדה. האב השטני נקם ויצר מחסור במים, אשר באיזור יבש במיוחד זה הם המשאב היקר ביותר לחיים. דורז'י סונו הביס לבסוף את השטן וגירש אותו מהאדמה. זהו פסטיבל המסמל את חידוש האביב וחוגג גם את ניצחון הטוב על הרע והמושחת.

עיקרו של הפסטיבל הינם ריקודי המסכה אשר מתארים סיפוריים אפיים מתוך המיתולוגיה הטיבטית. ריקודים אלו מתארים את מאבק הטוב ברע, כאוסף של סיפורים עם מוסר השכל אשר נועדו מחד להביא ברכה לתושבי הממלכה הקטנה, ומאידך גיסא, ללמדם הלכות מוסר ודרך ארץ. במהלך שהותנו בלו-מאנטאנג נבקר גם בכפרים של בני מוסטנג, במערות עתיקות בהן חיו אנשי האזור מקדמת דנא, ונהנה מהנופים המיוחדים של המדבר-בצל-ההר שמציעה מוסטנג. לינה בגובה 3,840 מטר מעל לגובה פני הים.

יום 9

19 מאי 2023. חזרה לג'ומסום

היום נפנה חזרה לג'ומסום, תוך שאנו עוצרים בדרך בכפרים, נהנים ממראה פסגות האנפורנה הנישאות לגובה של למעלה מ-8,000 מטר. לקראת ערב נשוב אל העיירה ג'ומסום, המרכז האדמיניסטרטיבי של אזור מוסטנג כולו. לכאן מגיעים מדי יום עשרות רבות של מטיילים אשר מטיילים לאורך "טרק" סובב אנאפורנה. חזרה לגובה של 2,743 מטר מעל לפני הים.

 

יום 10

20 מאי 2023. טבילה במעיינות המים החמים

מג׳ומסום ניסע אל מקדש מוקטינאט, המוקדש לווישבו והינו אתר עליה לרגל בעל משמעות דתית עמוקה גם לבודהיסטים, אבל בעיקר להינדים. מוקטינאט, לבד מהיותו אחד המקדשים הגבוהים בעולם, בגובה 3,800 מטר מעל לפני הים, הינו גם אחד מהדיוויה דיסאנמס – אחד מ-108 הכתבים הקדומים המקודשים לווישנו וללאגשמה, והיחיד מאלו הנמצא מחוץ לגבולות הודו (אם לא סופרים את השניים המיתולוגיים הנמצאים מחוץ לגבולות כדור הארץ). אחר הצהריים נשוב וניסע מרחק ארבע שעות במורד הרכס אל העיירה טאטופאני הידועה במעיינות החמים שלה, בהם נשתכשך בערב.

 

יום 11

21 מאי 2023. תחילת הטרק

הבוקר נפגוש את ה״פורטרים״ שלנו, ונצא למסלול הליכה רגלי, ״טרק״, במורדות ההימלאיה. טאטופאני נמצאת בגובה של 1190 מטר מעל לפני הים. ממנה נצעד מרחק כ-10 ק״מ, קודם לכפר גהארה בגובה 1700 מ', והלאה אל הכפר סיקה בגובה 1935 מ'. המסלול צפוי לקחת כ-5 עד 6 שעות, תלוי בקצב שלנו, והוא על דרך טובה, יחד עם זאת העלייה בגובה תהיה משמעותית למדי. לינה בלודג׳ פשוט בסיקה.

יום 12

22 מאי 2023. ממשיכים לטפס

לפנינו עוד יום של טיפוס כאשר נצעד כ-7 ק״מ מגובה 1935 לגהורפאני הנמצאת בגובה 2880 מטר. מסלול הליכה כולו צפוי להימשך כ-4 עד 5 שעות, תלוי בקצב שלנו. המסלול כולו עשוי מדרגות אבן החוצות כפרים העשויים גם הם בתי אבן. נגיע אל הלודג׳ הפשוט לארוחת צהריים מאוחרת, ואת שארית היום נבלה בשאיפת נופי ההימלאיה התחתונה, שיש הטוענים, ואפילו במידה לא מועטה של צדק, שנופיה יפים לפחות כמו הנופים הנגלים מפסגת הרכס.

יום 13

23 מאי 2023. זריחה בפון היל

הבוקר יתחיל מוקדם. אולי עוד קצת לפני זה. נתחיל בטיפוס אחרון לטרק זה, בן כ-45 דקות, לגובה 3200 מטר. כאן נתחיל להתפלל לזריחה טובה, עם עננות מפרגנת. לאחר עלות השמש שתאיר את הרכס הנדמה כמו במרחק נגיעה, ולאחר ארוחת הבוקר חזרה בלודג׳, נתחיל את ההליכה, והיום, לשם שינוי, בסימן ירידה. את שנים-עשר הק״מ הצפויים לנו היום נעשה בכ-6-7 שעות, ומשנגיע לטיקדהונגאה – נקודת סיום הטרק – נעלה על הרכב שייקח אותנו חזרה אל פוקארה ממנה יצאנו אל ההימלאיה לפני כ-10 ימים.

יום 14

24 מאי 2023. פוקארה

היום ניקח מעט זמן להירגע מול נופי ההימלאיה. נצא לשייט בוקר על אגם פהווא, ובשעות היום נשוטט ברחוב המטיילים העמוס במסעדות, בתי קפה אופנתיים, חנויות לממכר ציוד טיולים, ובעיקר – מטיילים מכל העולם המסתופפים כאן יחדיו לפני ואחרי הטרקים שלהם ברכס האנאפורנה. לקראת ערב נתכנס לראות את השקיעה על האגם, ולאחריה נלך לראות את הפוג׳ה – הטקס ההינדי המתקיים מדי יום (למעט בימי גשם) לחופו של האגם.

 

 

יום 15

25 מאי 2023. חזרה לקטמנדו ותצפית על האוורסט

בשעת בוקר נשוב אל שדה התעופה של פוקארה לטיסה חזרה לקטמנדו. עם הנחיתה נפנה היישר אל העיירה העתיקה והמסורתית בהאקטאפור. נטייל ברגל ברחובותיה העתיקים, נעצור בכיכר הקדרים, בארמון בעל חמישים וחמשת החלונות, ובשלל המקדשים העתיקים בליבה של העיר. מכאן נעפיל ברכב במעלה הרכס אל נגארקוט, ונתארגן במלון  הנעים הצופה אל ההימלאיה.

ימים 16-17

26-27 מאי 2023. יום אחרון בקטמנדו

עם השכמה מוקדמת, נצא מן החדרים לצפות בזריחה מעל רכס ההימלאיה, ובעיקר מעל פסגת האוורסט – הפסגה הגבוהה בעולם. לאחר ארוחת הבוקר, נשוב לאוטובוס וניסע לקטמנדו. נבקר באתרים המרכזיים של העיר ובהם המקדש ההינדי פשופאטי, המקודש להינדים מכל העולם. כאן, לגדות הנהר באגמאטי החוצה את העיר, נפרדים בני משפחה אבלים מהמופע הארצי של קרוביהם, שורפים את גופותיהם ומשחררים את נשמתם אל הסאמסארה– גלגל החיים. לעת ערב ניסע לשדה התעופה, לטיסה היוצאת מקטמנדו לישראל דרך יעד ביניים.

רוצים לקבל עדכון כשיהיה תאריך?


תאריכי יציאה ומחירים

כרגע אין תאריכי יציאה קרובים לטיול

נשמח לשלוח לכם הודעה כשיקבעו התאריכים ולעניין אתכם בהרשמה.
השאירו לנו את פרטיכם בטופס המצורף וניצור עמכם קשר בהמשך.

רוצים לקבל עדכון כשיהיה תאריך?

שדה חייב להכיל לפחות 2 תווים

שדה חייב להכיל לפחות 2 תווים

כתובת דואר אלקטרוני לא תקינה

טלפון חייב להכיל לפחות 9 ספרות

אנחנו מעוניינים לקבל עדכונים במייל או בSMS על טיולים.

תוספת ליחיד בחדר: 790 $



דגשים מיוחדים

לתשומת לבכם

אופי הטיול: טיול שטח מיוחד המגיע אל האזורים הנידחים ביותר של נפאל, כפר העוסק במלאכה העתיקה של צייד הדבש, ואל ממלכת מוסטנג ההיסטורית בזמן הפסטיבל החשוב ביותר שלהם. הטיול משלב מסע בג'יפים ומסלול הליכה ברגל המיועד למיטיבי לכת, אם כי הוא מסלול קל יחסית ויחד עם זאת מציג את הנופים האדירים של פסגות ההימלאיה.
לינה: בתי מלון ברמה גבוהה בערים קטמנדו ופוקארה ובכפרים ותיקים ומרכזיים, בתי הארחה ולודג'ים במגוון רמות במוסטאנג, בכפרים קטנים ובמהלך הטרק, תוך הקפדה על הרמה הגבוהה האפשרית בכל מקום. במהלך הטרק לינה בלודג'ים (tea houses), ובהם במידה ואין מים חמים במקלחות, יסופקו מים חמים בדלי.
כלכלה: ארוחות מלאות במשך כל הטיול מערב היום הראשון ועד צהרי היום האחרון. ארוחות בוקר בבתי המלון והלודג'ים בהם נתאכסן.
תחבורה: אוטובוס תיירים לסיורים בעמק קטמנדו ולהעברות, ג'יפים לאורך כל הטיול מפוקארה דרך ג'ומסום ועד מוסטאנג ובחזרה עד טאטופני (3 מטיילים בג'יפ).
קבוצה וצוות: 10 – 20 מטיילים. מדריך ישראלי מצוות "אקו" – רונן רז נהגים ומדריכים מקומיים דוברי אנגלית. סבלים לציוד האישי והקבוצתי במהלך ימי הטרק (עד 12 קילוגרם למטייל).
טיול למוסטאנג - הערות חשובות: • לקבלת מידע על חיסונים יש לפנות ללשכת הבריאות באזור המגורים. • על כל מטייל להיות מצויד בדרכון בתוקף ל-6 חודשים לפחות מיום החזרה. • נפאל היא מדינה בעלת מאפיינים של עולם שלישי ואזור מוסטאנג הוא אזור פריפריאלי שבו תשתיות שאינן מפותחות דייה. על אף שאנחנו עובדים עם נותני שירותים מהשורה הראשונה, עדיין ייתכנו בעיות שלא תמיד נדע על קיומן מראש (לדוגמא כבישים סגורים מפאת שיפוצים, מפולות, שינויי מועדים של אירועים וכיו"ב). על הנוסע לקבל זאת כחלק מאופי הטיול בארץ היעד הזו. באם יהיה צורך מדריכנו יעשה שינויים בשטח, לטובת ורווחת הנוסעים. • הנסיעה באזורי מוסטאנג ושמורת האנפורנה מתבצעת ברובה על דרכי עפר • אספקת החשמל באזורים אלו אינה קבועה ולעיתים קרובות מתנתקת
אהבתם את הטיול? הרשמו עכשיו אהבתם את הטיול?

מידע נוסף

החיות הנדירות של טנזניה

טנזניה, שכמעט חצי משטחה מוגדר כשמורת טבע, היא ביתם של מינים שונים של חיות. היא גם מקלטם […]

יום המתים במקסיקו

יש הטוענים שיום המתים הוא החג הנוצרי החשוב והנחגג ביותר במקסיקו (היות שהחג הוא מיזוג של החגים […]

המלצות המטיילים שלנו

רוצים לשמוע מה המטיילים שלנו חושבים על הטיולים שלנו? אספנו בשבילכם את כל מכתבי ההמלצה שקיבלנו במקום אחד.

טיול לנפאל לממלכת מוסטנג

טיולי תרבות וטבע

מסע אל רודי הדבש, ממלכת מוסטאנג ופסטיבל הטיג'י, וטרק לפון היל בהדרכת רונן רז | 17 יום