טיול לזמביה

טיול לצפון רוסיה ולחבל יאמאל

| 17 יום

הדפיסו שלחו שתפו
מסלול הטיול לחבל יאמאל וצפון רוסיה הוא יוצא דופן, ומוביל לאזורים נידחים בצפון הארקטי של רוסיה, ולפגישה עם תושבים של אזורים נשכחים ונוודי-קיץ הנודדים בעקבות איילי הצפון. הטיול נבנה במשך תקופה ארוכה, בהקפדה על מסלול טיול ייחודי, מחוץ לנתיבי תיירות מקובלים ועם תשתיות תיירותיות מוגבלות. אנו מקווים להיחשף ל"סיביר של פעם", חבל ארץ נידח, מחוץ לנתיב ההתפתחות של רוסיה בשנים האחרונות, שחלקו עדיין דומה לרוסיה בשלהי השלטון הקומוניסטי. נחווה בטיול מרקם של נופים, תרבויות ומרחבים נידחים.
נשתמש במגוון אמצעי תחבורה: רכבות לילה, אוטובוסים, רכבים פרטיים, סירות לחציית אגמים ונהרות ואפילו רכב זחלילי, "נגמ"ש", שיעביר אותנו באזורים מושלגים.
במסלול הטיול אין תשתיות ראויות לתיירים וגרוע מזה, אין מודעות לתייר מערבי ולצרכיו. לכן, בחוסר ברירה, תנאי הטיול, בהיבטי לינה, כלכלה ותחבורה יהיו בסיסיים מאוד. אך מי שחפץ בהרפתקה אמיתית, להשתתף במסע מחוץ לנתיבי תיירות מקובלת, לחקור, לגלות ולהגיע אל אזור מיוחד, נידח ומסקרן, אזור של סוף עולם אמיתי, לראות אוכלוסיות אנושיות בקצה יכולת ההישרדות שלהן ומוכן להתפשר (מאוד) על תנאי אכסון סבירים ותנאי אוכל "גורמה", מובטחת לו חוויה מיוחדת וחד פעמית שלעולם לא תשכח.

מסלול הטיול

יום 1

טיסה מת"א לסט. פטרסבורג

העברה למלון במרכז ההיסטורי של העיר. לקראת ערב נשוטט ברגל בנבסקי פרוספקט, הרחוב המרכזי של סט. פטרסבורג. נחזור למלון ללינה.

יום 2

סט. פטרסבורג

בבוקר, נלך לטיול רגלי במרכז העיר, שהייתה במשך 200 שנה המרכז של רוסיה הצארית. נבקר בשתי כנסיות מרשימות במיוחד: קתדרלת איזק הקדוש וכנסיית הגואל שעל הדם, בעלת צריחים דמויי בצלים. לאחר מכן, נבקר במוזיאון ההרמיטאז', אחד המוזיאונים המעניינים באירופה, שנוסד במאה ה- 17 ע"י קתרינה הגדולה. אחר הצהריים, נצא מחוץ לעיר לביקור באחד מארמונות אצולת העבר של רוסיה – ארמון פטרהוף. מהארמון נחזור בשיט למרכז סט. פטרסבורג. בשעות הערב, נעלה לנסיעת לילה ברכבת ונלון בתאי הרכבת.

יום 3

ממדבז´גורסק - לפיאלמה, בליבה של קארליה

לאחר לילה של שינה בתא הרכבת, נרד במדבז'גורסק (Medvezhegorsk), על גדתו הצפונית של אגם אוניגה (Onega), השני בגודלו באירופה, בלב הרפובליקה הרוסית של קארליה.
קארליה ההיסטורית, היא מקום מושבם של העם הפיני, ומחולקת בין רוסיה ופינלנד, בעקבות קרבות עקובים מדם, שנמשכו מאות שנים והגיעו לשיאם בתקופת מלחמת העולם השנייה. מהרכבת נעבור לרכבים פרטיים, לנסיעה של כ- 100 ק"מ לכפר של בתי עץ, פיאלמה (Pyalma), הבנוי על שפת נהר פיאלמה. לכפר צביון מיוחד שכמעט נכחד מהחבל. בקתות העץ בכפר בנויות בסגנון היפהפה של קארליה וביניהן בולטת הכנסייה הכפרית, גם היא עשויה מגזעי עצים. נטייל בכפר בעזרת "מדריך הכפר" שלנו, שהוא בן המקום ומקדיש את חייו לשימור ולשיקום הבתים והכנסייה. אם יותיר הזמן, נבקר גם באגם הקטן ליד הכפר. בערב נלון בכמה מבתי העץ משוחזרים ומאד פשוטים.

יום 4

מפיאלמה לשמורת קנוזרו, מכפר ואגם אל כפר ואגם

בבוקר ניסע ברכבים פרטיים (כ-200 ק"מ), על דרכי קארליה המשובשות, אל שמורת קנאוזרו (Kenozero). נגיע אל הכפר מורשצ'יחינסקאיה (Morshchikhinskaya), שגם הוא בנוי עץ. הכפר הקטן בנוי על שפת אחד מהאגמים הרבים של השמורה. אחרי הצהריים, נטייל ברגל, ביער הסבוך המהווה חלק מהשמורה והנדמה כמו יצא מאגדות הילדים. בשעות הערב, נבקר במוזיאון המקומי הקטן, ונשוב לשינה אל בית ההארחה (שוב, מעץ, אך שינוי מבורך לעומת הפשטות של הלילה הקודם), על שפת אגם לקשמוזרו (Lekshmozero).

יום 5

טיול ברגל ובשיט בשמורת היער והאגמים

יום הליכה יפהפה ביערות, בין האגמים המחוברים בתעלות צרות, שעל חלק מהן גם נשוט. את ארוחת הצהריים נאכל ליד טחנת קמח מהמאה ה-19. היער עשיר במגוון הביולוגי שלו  ויש בו מגוון של מבנים המייצגים את תרבות צפון אירופה. ליער הזה יש  מעמד של שמורה ביו-ספרית עולמית (אונסק"ו), ומנהלת הפארק אחראית לא רק לשימור ערכי הטבע, אלא גם על שימורם וטיפוחם של המונומנטים ההיסטוריים הפזורים בשמורה. השמורה עצמה משתרעת על שטח של כמעט 1,400 קמ"ר. אחר הצהריים, נשלים את ההליכה בשמורה ונגיע בשיט אל הכפר שבו שהינו אתמול ואל מלון העץ שעל שפת האגם.

יום 6

אל ניאנדומה, בלב ארכאנגלסק

ניסע מזרחה, כ- 150 ק"מ, בנוף רחב הידיים של גבעות ירוקות של חבל ארכאנגלסק; נחצה יערות של הטייגה הצפונית, נחלוף על פני אינספור אגמים וכפרים ציוריים, על אף שחלקם ניטש עם תום העידן הקומוניסטי; נעצור בכפר היפה ליאדיני, שוב כדי ליהנות ממראה בקתות העץ, מארכיטקטורת הכנסייה וצריחי הפעמונים (מעץ כמובן), מייצגי המסורת העממית מדורי דורות. נעצור גם בעיר ההיסטורית קארגופול, שהיתה מימי הביניים ועד לפני כ- 300 שנה, העיר הגדולה על הדרך לנמל הרוסי היחיד אז, ארכאנגלסק. ממנה נתחיל טיול קצר ברגל, כדי לחלץ קצת את העצמות אחרי הנסיעה, אל הכפר סאונינו (Saunino), שגם הוא, כמובן, כפר יפהפה מעץ, כולל צריח הפעמונים שלו. בערב נעלה על רכבת לילה  לניאנדומה (Nyandoma) ונישן בתאים של 4 דרגשים.

ימים 7-8

מניאנדומה דרך קוטלאסלפוליאריניי, על מסילת העבדים המתים

נסיעה ארוכה, מהיפות ברוסיה, ברכבת, עם הפסקות כמובן, ומעבר בין רכבות במקומות, מהנידחים על פני הגלובוס. בבוקר נעצור בקוטלאס (Kotlas), עיר בחבל ארכאנגלסק, שהיתה גולאג ענק בימי סטאלין ונבנתה בדמם של אלפי רוסים ופולנים. כאן נחליף רכבות, ונעלה על המסילה, עליה אמר הסופר אלכסנדר סולז'ניצין: "מתחת לכל חיבור במסילה, קבורים שני ראשים של אסירי כפיה". נעצור כדי להחליף רכבות באלטסקאיה (Eletskaya) ולאחר מכן "נעלה" לצפון מזרח, אל החוג הארקטי בהרי אוראל, המפרידים בין אירופה לאסיה. בסופה של הנסיעה האין-סופית הזו, נגיע אל הכפרון הכמעט נטוש, פוליאריניי (Polyarniy), שבאזור הארקטי בצפון הרי אוראל. במקום נמצאים היום רק מתי מעט גיאולוגים, עוד יותר פחות פועלי רכבת ואנטולי וויקטור, זוג ווטראנים של מלחמת אפגניסטן, אשר נולדו כאן בכפר בימי גדולתו, ושבו לכאן היום, בימי עליבותו בניסיון להפכו למרכז תיירות אזורי. בבית ההארחה עשוי העץ שבנו במו ידיהם נמצא "מרגוע" מתלאות הדרך.

ימים 9-11

עם טנק ובלעדיו בפוליאריניי ובסביבתה ואל בני הנוודים באוהליהם

בימים האלה, שבצפון רכס אוראל שחלקו מושלג, ומעבר לחוג הארקטי, נטייל, עם ציוד מתאים לשלג. נכיר את הכפר פוליארני וגם כמה אתרים בעלי עניין הקשורים אליו, כמו למשל, המקום שבו נערכו ניסויים בטילים בליסטיים, אשר נועדו להיות מוצבים באיי הים הארקטי הרוסי. נלון בבית ההארחה של אנטולי וויקטור ונחווה את הבאניה, מרחץ אבנים לוהטות, שחומו יכול להגיע גם ל- 150 מעלות צלזיוס. נחווה גם נסיעה ב"טנק המטיילים": בימי ברה"מ נבנו כאן כלי רכב דמויי נגמ"ש, שרק באמצעותם אפשר היה לשנע כאן אנשים וסחורות, בדרכים-לא-דרכים השוממות של הצפון הארקטי. הכלים האלה עוצבו כך, שאפשר להסב אותם במהירות למשוריינים צבאיים לכל דבר. באמצעות הכלים האלה, נצא לחפש את אחד ממחנות הנוודים – רועי האיילים של עם/שבט הננטס (Nenets), או מיעוטים אחרים המקיימים אורח חיים נוודי דומה. במידה ונמצא אותם, נשתדל לישון איתם בלילה באוהליהם החרוטיים (צ'ום Chum), דמויי הוויגואם האינדיאני המסורתי. ייתכן שניאלץ לישון באהלים משלנו לידם, בצפיפות מרשימה ובלתי נשכחת. בני הננטס נודדים בסיוע מזחלות עץ, בנויות בידיהם ורתומות לאיילי צפון. מלבושיהם – עורות ופרוות של איילים ולשונם שייכת לקבוצת הלשונות האוראל-אלטאיות הנידחות ביותר, כך גם מנהגיהם. למחרת נמשיך במפגש הבלתי אמצעי עם בני הננטס, אשר כבמקרים של מיעוטים רבים אחרים, קשה לנחש כמה זמן עוד ימשיכו להתקיים; בשטחי המחיה והמרעה הטבעיים של הננטס ועדרי האיילים שלהם, מתרחשים תהליכים הרסניים להם ולתרבותם, ואת מקום שדות המרעה תפסו קידוחי גז ומכרות עצומים. אחר הצהריים, נשוב אל ה"נגמ"שים" שלנו (פשוטו כמשמעו) ונחזור אל פוליארניי. לינה בבית ההארחה שבו כבר לנו קודם.

יום 12

אל עיר הכלא

בשעות הבוקר, ניפרד לשלום מויקטור ואנטולי והצוות המצומצם שגויסו למלא את כל מבוקשנו. נשוב אל ה'אין-תחנה' שעל מסילת הרכבת, הנמתחת משום מקום אל שום מקום. מסלול הנסיעה יעבור ליד גולאגים שעומדים בהריסותיהם ולאורך נתיב זרימת נהר הסוב, אחד מיובליו הגדולים של הנהר אוב – משלושת הנהרות הגדולים ברוסיה כולה. נגיע אל העיר חארפ, אשר שמה יצא לשמצה כמקום מושבם של שניים מבתי הכלא השמורים ביותר ברוסיה וכפי שניווכח, גם למי שיברח מהם אין לאן ללכת. לאחר התארגנות מהירה באכסניה המקומית, נשתדל להספיק לצאת למסלול הליכה קצר בגבעות המיוערות המקיפות את העיר. לינה בחארפ.

ימים 13-15

יאמאל

נעלה על רכבי השטח המיוחדים, אשר הותאמו להתמודדות עם תוואי השטח הלא פשוט, אליו נשים פעמינו ונצא אל שממת יאמאל (Yamal). בקצרה בעניין יאמאל: כאן מתקיים עולמם הקשוח והקר של המיעוטים, החיים בקצה הציוויליזציה, בחוג הארקטי. זוהי הטונדרה במלוא הדרה, עם הצמחייה הנמוכה, שהתאימה עצמה להתמודדות עם הרוחות הסוחפות, ותנאי הקור הקיצוניים. בשנים האחרונות חווה חבל יאמאל, ותושביו את הקדמה: מאז גילו הרוסים את העושר הטמון במרבצי הגז האדירים, השוכנים בעומק אדמת חבל ארץ זה, הונחה כאן מסילת ברזל ונפרצה דרך אשר נועדה לשרת את תחנות הקידוח הפזורות על פני המרחב העצום. נצא בנסיעה על דרך זו ונחפש מבעד לחלונות הרכבים את תימרות העשן המסמנות את מיקומו של צ'ום הנוודים רועי האיילים. נבלה עם הנוודים ככל שנוכל ונהנה מנופי הטונדרה, אשר למשך תקופה קצרה זו עומדת בשיא פריחתה. הלינה, כמו בפעם הקודמת בה ביקרנו אצל נוודי הטונדרה, תהיה באוהליהם או באוהלי שדה פשוטים.

יום 16

אל עיר המחוז

נשוב על עקבותינו, על הדרך המשובשת, בחזרה אל הציוויליזציה, ברכבי המפלצת אשר הביאונו לכאן. כשנעלה בחזרה על האספלט המבורך, ניסע אל העיר לאביטנאנגי (Labytnangi), הניצבת בסופה של "מסילת המוות". נעלה על מעבורת הנהר, כדי לצלוח את הנהר אוב (Ob), מהגדולים בנהרות אסיה, אשר נשפך אל האוקיינוס הארקטי, אל סאלחארד (Salkhard), העיר היחידה בעולם הנמצאת ממש על החוג הארקטי. בימי התבקעות הקרח בנהר, העיר מנותקת לחלוטין מן העולם (בחדשי הקיץ הקשר עם העיר הוא באמצעות מעבורת, ובחורף – נוסעים על הקרח שמכסה את הנהר אוב). העיר נוסדה במאה ה – 16, כמבצר על שפת מפרץ והיתה גם מרכז עבדות גדול בימי האימים של סטאלין. עשרות אלפי אסירים פוליטיים, דתיים ו"סתם" בני אדם, קיפחו כאן את חייהם בתנאי עבודות הפרך באקלים החורפי הקשה. כאן, ממש בקצה העולם, נתאכסן במלון ללילה.

יום 17

המסע הארוך הביתה

בבוקר נצא אל שדה התעופה של סאלחארד ונמריא בטיסה אל מוסקבה (עם היתכנות למספר חניות ביניים). במוסקבה נמתין ונעלה על הטיסה שתביא אותנו בחזרה אל תל אביב.

רוצים לקבל עדכון כשיהיה תאריך?


תאריכי יציאה ומחירים

כרגע אין תאריכי יציאה קרובים לטיול

נשמח לשלוח לכם הודעה כשיקבעו התאריכים ולעניין אתכם בהרשמה.
השאירו לנו את פרטיכם בטופס המצורף וניצור עמכם קשר בהמשך.

רוצים לקבל עדכון כשיהיה תאריך?

שדה חייב להכיל לפחות 2 תווים

שדה חייב להכיל לפחות 2 תווים

כתובת דואר אלקטרוני לא תקינה

טלפון חייב להכיל לפחות 9 ספרות

אנחנו מעוניינים לקבל עדכונים במייל או בSMS על טיולים.

תוספת ליחיד בחדר: 825 $

 



דגשים מיוחדים

הטיול כולל

טיסה פנימית (סאלחארד- מוסקבה).
תחבורה, לינה, כלכלה וצוות כמפורט מטה.
אשרה ליאמאל.
דמי כניסה לאתרים במהלך הטיול.
טיפים לנותני השרותים המקומיים.

הטיול אינו כולל

טיסות בינלאומיות (תל אביב- סט. פטרסבורג, ובחזור: מוסקבה-תל אביב).
ביטוח רפואי ומטען.
הוצאות בעלות אופי אישי.

לתשומת ליבכם

אופי הטיול ואזהרה: הטיול משלב הליכות, נסיעות בדרכים לא שגרתיות ובאמצעים לא שיגרתים. הטיול מתקיים באזור ללא תשתיות תיירות, ולכן תנאי הטיול יהיו בסיסיים מאוד. הלינה הכלכלה והתחבורה אינם כבכל טיול אחר, ונוכל לקבל רק מה שיש (בהרבה מקומות יש מעט מאוד). המטיילים שיוצאים לטיול זה חייבים להיות הרפתקנים מטבעם, ומודעים לתנאים הלא פשוטים שמוצעים בטיול זה, ולבוא מוכנים מנטאלית, לטיול שלעיתים לא יהיה קל ובטח לא פשוט. כמעט ואין ספק כי גם מה שיובטח לנו לא בטוח שיקויים במלואו. תקלות והפתעות צפויות תמיד בעיקר כאלה שאין לנו ידיעה מוקדמת או שליטה עליהן. יהיו שינויים במהלך הטיול כתוצאה מ"הפתעה" כזאת או אחרת, אבל אנחנו עושים ונעשה כל מאמץ למזער בעיות שצצות בהפעלת הטיול.
תחבורה: רכבות, סירות, "נגמ"שים", רכבי שטח ורכבים פרטיים.
כלכלה: הכלכלה בטיול מבוססת על שלוש ארוחות ביום, פרט לימים של נסיעות ברכבת, וביום 5 לתכנית הטיול, שבו נהיה במקום שכל אחד יוכל לבחור מה ואיפה הוא רוצה לאכול. בימים של הנסיעה ברכבת נעצור לפני העלייה לרכבת בחנויות/מרכולים, וכל אחד יוכל לרכוש מצרכים לטעמו.
לינה: נלון בבתי איכרים, אכסניות מקומיות, תאי רכבת ואוהלים.
קבוצה: 8-15 מטיילים, מדריך ישראלי מצוות "אקו", ומדריכים מקומיים דוברי אנגלית.
בטיול זה, שירותי התיירות לא קיימים. אנחנו נוסעים, אוכלים וישנים כמו מקומיים אמתיים. אנא, קבלו זאת ברוח טובה, בסבלנות ובהומור וראו זאת כחלק בלתי נפרד מחוויית הטיול וההיכרות עם הארצות בהן מטיילים.
יובהר כי המחירים הנקובים לעיל נכונים ליום ההרשמה. במידה ותחול עלייה הגבוהה מ -3% בשערי המטבע יעודכנו מחירי הטיול בהתאם ותחול התוספת על הנוסע. המחיר הומר מרובל לדולר לפי ערך מטבע 1:62 ( אוקטובר 2015).
מיסי הנמל והדלק נכונים ליום פרסום הטיול. במידה והמחיר ישתנה טרום כירטוס, תחול התוספת על הנוסע.
אהבתם את הטיול? הרשמו עכשיו אהבתם את הטיול?

מידע נוסף

"הקופצים מעל האש" – מדורת השבט של האומה הרוסית

רוסיה נתפסת כיעד בעל קירות תודעתיים, ארכיטקטורה אפרורית, דיקטטורה קשה ועתיד לוטה בערפל. אחותה המסתורית, הגדולה מדי והמסורבלת […]

מונגוליה: הבא בתור הוא סוס

משקה אלכוהולי מחלב סוסות מותסס הוא המרענן הלאומי של מונגוליה, שמספר הסוסים בה גדול פי שלושה ממספר […]

המלצות המטיילים שלנו

רוצים לשמוע מה המטיילים שלנו חושבים על הטיולים שלנו? אספנו בשבילכם את כל מכתבי ההמלצה שקיבלנו במקום אחד.

טיול לצפון רוסיה ולחבל יאמאל

| 17 יום

הדפיסו שלחו שתפו