טיול לדרום אפריקה

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

נלסון מַנְדֶלָה הוא בוודאי האסיר לשעבר המפורסם ביותר בעולם. לאחר יותר מ-27 שנים בכלא הפך מנדלה לנשיא דרום אפריקה והצליח להצעיד את המדינה בדרך החתחתים של מהפכה חברתית ופוליטית שלא נודעה כמוה –. ממדינת אפרטהייד (שלטון המיעוט הלבן על הרוב השחור) לדמוקרטיה, כל זאת כמעט ללא שפיכות דמים.
מנדלה ממשיך היום לשמש כדמות מופת בעלת יושר פנימי נדיר גם מחוץ לגבולותיה של יבשת אפריקה. זהו צדק פואטי של ממש, שאמות מידה מוסריות וחברתיות נקבעות היום על ידי מי שהפיל את חומות האפרטהייד לאחר שסבל שלושה עשורים של בידוד בכלא.

טיול לדרום אפריקה ומפלי ויקטוריה עם אקו טיולי שטח >>>

טיול באפריקה ברכבת היוקרתית Rovos rails במסלול המפורסם בעולם עם אקו טיולי שטח >>>

דרום אפריקה השאירה מאחוריה את הימים השחורים, תרתי משמע, של משטר האפרטהייד והיא כיום מדינת כל אזרחיה, ``מדינת צבעי הקשת בענן`` כפי שהיא נקראת לפעמים. אוכלוסיית המדינה מורכבת משחורים בני שבטים ועמים שונים, לבנים ממוצא הולנדי (בּוּרִים) ואנגלי, הודים ועוד.
דרום אפריקה של היום היא מדינת שוק מתפתחת, בעלת מקורות טבע בלתי נדלים כמעט. המערכות הכלכלית והמשפטית, שוק התקשורת, התחבורה והאנרגיה – כולם מפותחים ואין להשוותם עם שום מדינה אחרת ביבשת אפריקה. הממשלה המקומית נאלצת אומנם להתמודד עם בעיות רבות: שיעור פשיעה גבוה, מגפת האיידס ונחשולי המהגרים מארצות אפריקה האחרות. אולם היא עושה גם רבות לפיתוח המדינה. ענף התיירות הוא אחד המשאבים העקריים של כלכלת דרום אפריקה והוא צומח ומתפתח במהירות רבה.

דרום אפריקה נמצאת כיום בעיצומו של תהליך בו היא ``בוראת`` את עצמה מחדש. תהליך חיסול האפרטהייד החל ב-1988 בראשותו של הנשיא (הבורי) הלבן דה קלארק. הדמוקרטיה אומנם הגיעה למדינה רק ב- 1994 אולם מאז צומחת בה תרבות חדשה, דרום אפריקאית, כזאת המביאה לידי ביטוי את מגוון התרבויות והמסורות הקיימות במדינה.

זה הזמן לבקר

מכיוון שדרום אפריקה נמצאת בחצי הכדור הדרומי, הרי שתקופת הסתיו שלנו היא תקופת האביב בדרום אפריקה, ובדיוק הזמן המתאים ביותר לבקר במדינה הנפלאה הזאת. כדי לדעת במה מדובר, אפשר למצוא מפה של דרום אפריקה באתר המספק גם מידע תיירותי רב. מידע רב נוסף בעברית מצוי גם באתר התיירות של Ynet .

בדרום אפריקה יוכל כל תייר למצוא משהו העונה על טעמו. חברת תיירות ישראלית מציעה מידע ומדדים לבחירת סוג הטיול הרצוי לכם. מסעות ספארי בשמורות טבע עצומות שבהן משוטטות חיות בר. נופים מדהימים כמו הר השולחן בקייפטאון. ספורט אתגרי כולל צלילה, גלישת גלים ודייג מעמקים. אוכל מצוין ומגוּ.ון, מסע ב``ארץ היין`` כולל טעימות מהיינות ועוד – את כל אלה תמצאו בדרום אפריקה. לטיולים השונים המוצעים בהמשך מומלץ לשכור מכונית, מכיוון שחלק ניכר מרשת הכבישים בדרום אפריקה (בעיקר באזורי התיירות) הם ברמה מערבית. אם אתם נוהגים, חשוב לזכור שבדרום אפריקה נוהגים בצד שמאל, כמו בבריטניה!
גם תרמילאים ונוסעים בעלי תקציב צנוע יכולים לתכנן בדרום אפריקה מגוון של חופשות ובילויים.

לפניכם מספר הצעות ממגוון החוויות שמציעה דרום אפריקה:

ארץ היין בקייפ המערבי

אחד הטיולים הנפלאים ביותר שאפשר לעשות בדרום אפריקה הוא בין היקבים השונים באזור המורכב מהחבלים סְטֵלֶנְבּוֹש, פארָל (Paarl) ופראנשהאוק (Franschoek). הגפנים הראשונות בדרום אפריקה נשתלו בסטלנבוש על ידי ההולנדי סימון ואן דר סטאל ב-1679. ההוגנוטים הצרפתים שהגיעו מעט מאוחר יותר לאזור פרנשהאוק הביאו איתם מסורת ארוכת שנים של גידול ענבים וייצור יין. בשנים הספורות שחלפו מאז הגיעה הדמוקרטיה למדינה, הפכה דרום אפריקה ליצואנית היין השביעית בגודלה בעולם, לאחר שנים רבות בהן היה היין המקומי, כמו מוצרים דרום אפריקאים אחרים, מוחרם בעולם. נוסף למסע טעימות בין היקבים (באזור סטלנבוש לבדו למעלה מ-100 יקבים) אפשר להנות מהנופים המרהיבים בהליכה ברגל במסלולים מיוחדים שהוכשרו למטרה זו. עוד על ארץ היין של דרום אפריקה באתר המכיל מידע על האזור. ניתן גם לחוות ממקור ראשון את החיים באחת מהחוות בהן מגדלים גפנים ומייצרים יין – חוות אַלוִיָה.

דרך הגנים בקייפ המערבי והמזרחי

טיול מרהיב נוסף שאפשר לעשות אם שוכרים מכונית (או אפילו בטיול מאורגן) הוא הטיול לאורך חוף האוקיינוס ההודי. הכביש מתפתל בדרכי נוף מקסימות, בין ערים ועיירות המציעות חופי רחצה לבנים, מסעדות דגים ומקומות אירוח ברמות שונות. האתר האינפורמטיבי הנקרא דרך הגנים מלא במידע והצעות לתיירים. לאורך הדרך אפשר גם לצפות בלוייתנים, לבקר במכרות זהב, לטייל במעבה מה שנשאר מהיערות שכיסו את האזור בעבר וגולת הכותרת – ביקור בעיר קייפּ טאוּן.

קייפטאון

קייפטאון היא ללא ספק אחת הערים היפות ביותר בעולם. העיר נמצאת בקצה הדרומי ביותר של היבשת השחורה ונישא גבוה מעליה, הר השולחן, שהוא שמורת טבע בלב העיר. אל ההר אפשר לעלות ברגל, אולם רוב התיירים עולים ברכבל המגיע לפסגת ההר
(הגובה - 1086 מטרים). מעל קייפטאון נושבת רוח ייחודית, דרומית-מזרחית, התורמת רבות לאקלים הנוח שבעיר. הרוח גם עוזרת בסילוק זיהום האוויר, חיידקים ואבק.
אתר תיירות מרכזי בעיר הוא אזור הנמל, שהפך, כמו בערים אחרות סביב לעולם, למתחם של בילויים וקניות. עוד על מה קורה בעיר, באתר מיוחד זה. אזור קייפטאון יושב לראשונה על ידי מערביים (הולנדים) ב- 1652 ושימש להם כתחנה בדרך לאיי הודו המזרחית. הבריטים שהגיעו ב- 1795, הוסיפו לנופך ההולנדי והאפריקאי גם טעמים בריטיים והודים.
ברבות השנים הפכה קייפטאון למרכז ההתנגדות לאפרטהייד, בעיקר בשל היותו של נלסון מנדלה אסיר במשך 18 שנה בכלא האי רוֹבּן, הנמצא כ-10 ק``מ מחוף קייפטאון. בביקור באי אפשר לראות את המחצבה בה עבדו האסירים ואת תאו של מנדלה.
את הבילוי בעיר אפשר לתכנן בעזרת אתר המדריך השלם לקייפטאון.
חשוב לזכור כי למרות שקייפטאון נחשבת לרגועה בערי דרום אפריקה הרי כמו בכל עיר בלתי מוכרת לנו בעולם, לא מומלץ להסתובב לבד בשעות הערב והלילה. כדאי גם לברר אילו חלקים מהעיר אינם בטוחים גם בשעות היום.

יוהנסבורג

יוהנסבורג היא העיר החשובה ביותר בצפון-מזרח המדינה, אזור בו נמצאו בשנת 1886 מרבצי זהב. עד היום היא נחשבת לעיר מרכזית בתעשיית הזהב העולמית. בחודש ספטמבר מתקיים בעיר פסטיבל חשוב לאומנויות –. ארטס אלייב. יוהנסבורג היא העיר הגדולה ביותר בדרום אפריקה אולם היא גם מהפחות בטוחות במדינה. רצוי להסתובב בעיר בטיול מאורגן, ולא לצאת לבד אחרי החשכה. בעיר מסעדות טובות ומוזיאונים לרוב וכן מרכזי קניות מודרניים שהמחירים בהם שווים לכל כיס. ``גולד ריף סיטי`` הוא אתר המשחזר את ``עידן הזהב`` של העיר, והעיר מהווה בסיס יציאה לפארק קרוגר ולסאן סטי.
אף ביקור ביוהנסבורג לא יהיה שלם ללא סיור בסְוואֶטוֹ, עיירת השחורים הגדולה והמפורסמת ביותר שמספר תושביה מגיע היום למליון נפש. ``העיירה``, שהיתה בעבר דוגמא נודעת לשמצה למגורים הנפרדים שכפה הממשל על אזרחיה השחורים של דרום אפריקה, הגיעה לכותרות בעולם כולו ב- 16 ביוני 1976 בעקבות מרד תלמידי בתי הספר במקום.
בדרום אפריקה מציינים כיום תאריך זה כ ``יום הנוער`` שבו נרצחו כ- 200 תלמידים מבין האלפים שיצאו לרחובות סוואטו במחאה על החלטת הממשלה שכפתה עליהם לימודים בשפת האַפְרִיקַנְס (שפתם של הבורים (הולנדים) השולטים) במקום באנגלית ובשפות השבטיות, מה שהיה מקובל עד אז.
ישנן מספר חברות המתמחות בסיורים אלו מכיוון שלא מומלץ להכנס לעיירה באופן עצמאי. ולפני שאתם עוזבים את סוואטו, הפעילו את הרמקולים ועברו לאתר של מקהלת הגוספל של סוואטו. ההנאה מובטחת.

סאן סיטי

הלאס ווגאס של דרום אפריקה, עיר נופש והימורים. בלב המדבר הוקמה עיר השעשועים הזו שהכניסה אליה כרוכה בתשלום. בעיר אגם מלאכותי ובו פעילויות ספורט ימי. חוף ים מלאכותי. מגרשי גולף ענקיים ומלונות מפוארים. בעיר רכבת קלה ואוטובוסים המשרתים, חינם, את קהל המבקרים.

הפארק הלאומי קרוגר

פארק קרוגר הוא משמורות הטבע הגדולות והמגוונות בעולם. בשמורה אפשר להתגורר באחד מאתרי הקמפינג או באחד המלונות ולצאת לסיורי ספארי שונים, כולל רגליים, על מנת לצפות מקרוב בחיות הבר. פארק קרוגר הוא המקום שבו גדולים ביותר סיכוייכם לראות אריה בגודל טבעי מקרוב, כמו גם סוגים רבים נוספים של חיות ובעלי כנף.

ממלכת הזולו

במזרח המדינה מצויה ``ממלכת`` זולו, המורכבת משמונה מחוזות. בירת האזור היא דרבן, עיר תיירותית והנמל הגדול ביותר של דרום אפריקה ובה אוכלוסייה גדולה של תושבים ממוצא הודי.

ספורט ימי

דרום אפריקה היא גן עדן לחובבי הספורט הימי לסוגיו. לאורך חופי המדינה אתרי צלילה מרהיבים, ואילו דרבן נחשבת כמקום עליה לרגל לגולשי גלים מכל העולם. ולסיום, בקרו גם באתר מיוחד לגולשים – שכיף לגלוש בו גם מהכורסא.

טיולים הקשורים למאמר