גיאורגיה פורחת צילום: גלעד בן צבי

גיאורגיה פורחת

מאת ד"ר אורי פרגמן ספיר

רוצים לקבל עוד פרטים על הטיול?

נמאס לכם מהחום ומהלחות, מהלחץ בעבודה ובכבישים? זה הזמן לקחת פסק זמן, לטוס כשעתיים ולטייל בגיאורגיה. הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים וחברת אקו הוציאו השנה טיול בדגש פריחה ליעד זה וכולנו חזרנו מרוגשים מיופייה של ארץ זו ופרחיה.

מסע בין אירופה לאסיה - טיול לגיאורגיה עם אקו טיולי שטח >>>

מסע אל הקווקז - טיול לגיאורגיה וארמניה עם אקו טיולי שטח >>>

טיול צילום ייחודי לגיאורגיה כולל חבל סוואנטי עם אקו טיולי שטח >>>

גיאורגיה ממוקמת בדר' מע' אסיה במפגש שבין אסיה לאירופה בין שני רכסי הקווקז - הקווקז הגדול והקווקז הקטן. בטיול שוטטנו בשני הרכסים ונהנינו ממזג אוויר קריר ונעים, לעיתים אף גשום. נופי הצומח אותם חווינו היו יערות עבותים של אורנים, אשוחים ועצים רחבי-עלים, נופי אחו אלפיני ומדרונות מושלגים (כן, יש עוד שלג ביולי בגיאורגיה, בהרים הגבוהים זהו שלג עד).
השהיה באזור העיירה בקוריאני בקווקז הקטן הניבה אינסוף פרחים. כבר בעליה המפותלת לעיירה קלטה עיננו את אחד מהיפים בפרחי גיאורגיה, הלוא הוא שושן סוביץ, שושן גבוה בעל פרחים צהובים בהירים ומנוקדים מעט, הפרחים הריחניים בולטים ברקע היער המוצל והקודר. חובבי הקולינריה נהנו בנקודה זו מתות-שדה בר - תותים קטנים בטעם מסחרר. השטחים הפתוחים בתוך העיירה הם למעשה אחו אלפיני הפורח בשלל צבעים, כאן ראינו את הסייפן הקווקזי בפרחי ורוד כהה, מרגרטות לבנות, מיני ריננטוס, מיני תלתן, סחלבי אצבענית ועוד. לא נשכח את השיכרון השחור שקישט את צידי הדרך.
סביב בקוריאני משתרעים יערות עבותים ויפים במיוחד, ניתן לטפס להר קוחטה הסמוך וניתן לעלות בדרך המובילה לאדם טבצ'קורי. בשני המקרים חולפים על פני כתמי פריחה האופייניים לשולי היער ובהם - שושן שוביץ, גלגה מזרחית (קטנית יפה סגולת פרחים), הרקלאון (סוכך ענקי בעל תפרחת לבנה מרשימה ביותר - לצלמים כדאי לצלם צמח זה דווקא מלמטה!) וציפורנית נפוחה המוכרת לנו גם מישראל. בעליה לטבצ'קורי נפגשים עם שיחי רודודנדרון קווקזי הפורחים בלבן וביניהם מככבת הכלנית הנרקיסית - אחד מהפרחים היפים והמרגשים של האזור - הפרח הוא פרח כלנית, אולם במקום פרח אחד, יש בקצה הגבעול כמה פרחים כמו בנרקיס (ומכאן השם).
באחו האלפיני של אגם טבצ'קורי אנו פוגשים פרחים רבים שכבר ראינו, אולם לא ניתן להתעלם מהפרג המזרחי המופיע בפרחי ענק אדומים דמויי צלחת. לטיול בגיאורגיה כדאי להביא גם משקפת - לעיתים אנו רוצים להתמקד דווקא בשלט, פרח או ציפור הרחוקים מאיתנו. המשקפות הוכיחו את חשיבותם באגם טבצ'קורי - עשרות ברווזי קטיפנית שחומה נדירים שטו להם במרכז האגן והיוו אטרקציה לחובבי הציפורים שביננו. הקטיפנית היא ברווז שחור-קטיפתי המקנן בעיקר בסקנדינביה, אולם אוכלוסיות קטנות ומבודדות כמו זו של אגם טבצ'קורי מוכרות מאגמי הקווקז.
טיול טבע הגיאורגיה משולב כמובן באתרים היסטוריים ובעיקר בכנסיות יפהפיות הפזורות דווקא בראשי גבעות בסמוך לאתרי הטבע. כך נהנינו מכנסיית ג'ברי וכנסיית אננורי ועוד רבות אחרות.
הקווקז הגבוה הפתיע אותנו בתלילותו ועוצמתו. הלינה בכפר גודאורי מאפשרת ליהנות משיחיית רודודנדרון צהוב הפורח ביוני-יולי ומעוד פרחים רבים כמו הסחלבים מירונית ירקרקה ואצבענית אוקסינית. אולם ההפתעה הגיעה דווקא במעבר ההרים לכיוון קזבגי. עלינו ברגל לכיוון השלוגיות (פסי השלג הנמסים בעונה זו). השטח הסמוך לשלג עוד חום ורדום, אולם מעט מעבר לו ניתן לראות אלפי צמחים המתעוררים לחיים - חוויה עוצמתית בפני עצמה. ביניהם שני פרחים מהיפים והמיוחדים - גביעונית עבת-עלים בעלת פרח ענק ארגמני דמוי קופסא נטויה מטה (הציצו בפנים הפרח הוא משובץ!) ופתיתי שלג - בן דודו של הנרקיס - בעל פרחים לבנים יפהפיים נטויים מטה אף הם.
באזור העיירה קזבגי עלינו לכנסיית השילוש הקדוש - בימים בהירים ניתן לראות מאזור זה את פסגת הקזבגי ברום של 5034 מ'. את מצוקי הכנסייה והמדרונות הירוקים סביבה מקשטת פעמונית שלושת-האונות (אגב בטיול מצאנו לפחות 10 מינים שונים של פעמונית, כל אחת יותר יפה מהשניה). לחזקים שביננו כדאי לעלות ברגל לכנסיית השילוש הקדוש ואף להמשיך בטרק לקזבגי עצמו. אנחנו עלינו עם ג'יפים לכנסיה וירדנו ברגל חלק מהדרך, בשביל העובר דרך יער קסום ובו שלל פרחים, ביניהם אקוילגיה אולימפית.
עוד באזור הקווקז הגבוה נסענו לקניון גואלטי הנידח ולאורכו מסלול קל ויפה החולף על פני סלעי ענק ועליהם מגוון פרחים מיוחדים כמו שלהבית הפקעות, פולמוניון קווקזי וצורית שעירה - צמח קטן וחמוד במיוחד, הצמח הצעיר נראה כמו כדור ירוק והצמח הבוגר מפתח מהכדור תפרחת ורודה ויפה. כדאי ללכת עד סוף הקניון - מפל מרשים מפתיע אותנו וחוסם את הדרך מעלה.
כדאי גם להגיע לכפר ג'וטה. כפר נידח וקסום, סביבו חלקות חקלאות מסורתית של תפוחי אדמה. מהכפר ירדנו ברגל, שוב נהנים מפריחה של אחו אלפיני משובב נפש. הכלנית הנרקיסית הופיעה כאן שוב - כאן כדאי לחפש - רוב הפרטים של הכלנית לבני פרחים, אבל אנחנו מצאנו גם ורודים ואף פרט אחד ארגמני! בחלק התחתון של קניון זה נחשפנו לדרדרות אבנים של שיסט וולקני. חלקן נראות ממש כמו גזעי עצים. בדרדרות אלו גדלים גם צמחים מיוחדים, ביניהם ציפורנית קרועה (אחת מהמטיילות קראה לה ציפורנית התחרה, על שום עלי הכותרת הלבנים והגזורים שלה) וסמפרביבון קווקזי - צמח בשרני השולח שלוחות מהם גדלים צמחונים כדוריים ויפים.
ולא נשכח את טביליסי העיר, מעבר לאוצרות התרבות שלה, יש בה גן בוטני קסום הממוקם על גבעה הצופה לעיר. כדאי לשלב תצפית בעיר וביקור בגן המציג צמחים מכל הקווקז ובעצם מכל העולם. כדאי גם ליהנות ממפל המים ומהערוץ הזורם (ריענון נעים לכפות הרגליים).